Nya Mini Aceman är märkets första renodlade elbil

Det saknas inte bilmärken som strävar mot en framtid där drivmedlet enbart består av el. Mini sällar sig till skaran och nu presenterar de sitt senaste tillskott – Mini Aceman.

Vi på redaktionen begav oss till Peking för att skåda de två nya modellvarianterna vid namn Mini Aceman E och Mini Aceman SE. Det nya tillskottet är en crossovermodell som fortsätter inom Minis röda tråd om att skapa smarta kompakta bilar. Mini hävdar att man utnyttjar varje liten kvadratcentimeter på ett kreativt sätt för att maximera praktikaliteten. 

Mini Aceman
Aceman kommer endast att erbjudas som renodlad elbil. (Foto: Mini)

Kompakt format

Minis Aceman är först ut som crossovermodell i den lyxigare delen av småbilssegmentet. Den nya modellen behåller Minis ikoniska design och de fyndiga sätten att maximera varje liten del av bilen ger en stark koppling till varumärket när man ser den. 

Trots kompakta yttermått kan man trycka in fem personer i bilen. Tanken är dock inte att det ska vara en långfärdsbil utan det ska vara en kapabel vardagsbil för körning i stadsmiljö.

Tack vare det nedfällbara baksätet kan bagageutrymmet dessutom utökas från 300 liter till upp till 1 005 liter vid behov.

Mini Aceman
Försäljningen av Mini Aceman drar igång i början av sommaren.

Mellanmodell

Storleksmässigt hamnar Mini Aceman mellan Mini Cooper och Mini Countryman, med sina 4,07 meter på längden, 1,75 meter på bredden och 1,5 meter på höjden. 

SE-versionen är något kraftfullare än E-versionen och bjuder på bättre räckvidd. E har ett batteripaket på 42,5 kWh vilket ger en elektrisk räckvidd på upp till 310 kilometer. E har ett större batteripaket på 54,2 kWh vilket ger en räckvidd på upp till 406 kilometer. 

Den elektriska motorn i E levererar 184 häskrafter och ett vridmoment på 290 newtonmeter gör att bilen accelererar från 0 till 100 km/h på 7,9 sekunder, med en topphastighet på 160 km/h. 

Motorn i SE levererar 218 hästkrafter och ett vridmoment på 330 newtonmeter accelererar från 0 till 100 km/h på 7,1 sekunder, och har en topphastighet på 170 km/h. 

Mini Aceman
Mini gör en stor satsning på just elbilar. (Foto: Mini)

Långsam snabbladdning

Båda versionerna har en maximal laddpacitet på 11 kW vid AC-laddning. Snabbladdning – DC – är möjligt upp till 75 kW i Mini Aceman E och 95 kW för Aceman SE. Förvärmning aktiveras när man navigerar till en snabbladdningsstation.

Interiört finns ikoniska drag som den centrala OLED-skärmen och nytolkningen av det växelreglaget. Det både ser och känns trevligt. 

Mini Aceman
Mini har lagt mycket designmässigt krut på interiören. (Foto: Mini)

Mini Aceman har gokart-gener

Försäljningen av nya Mini Aceman beräknas dra igång i början av sommaren och de första bilarna väntas komma hem i slutet av året.

Mini hävdar att körupplevelsen ska vara go-kart-lik vilket låter underhållande. Huruvida det stämmer får dock en framtida provkörning utvisa. 

Mini Aceman
Nya Aceman är ännu ett steg i märkets elektrifieringssatsning.