Test: Elbilen Mini Countryman SE provkörd – en ny favorit?

Mini Countryman är märkets viktigaste modell och nu har tiden kommit för den brittiska suven att elektrifieras. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Portugal för att provköra nya Mini Countryman SE.

Genom att numera erbjudas i helelektriskt utförande hamnar nya Countryman i ett bestämt tufft segment. Det rör sig om den tyngsta och största Minin någonsin.

Mini Countryman SE
VI provkörde nya Mini Countryman SE i Portugal. (Foto: Mini)

Nya tag

Nya Mini Countryman har alltså blivit 13 centimeter större än innan och tar sig an konkurrenter som Mercedes-Benz GLA och Volvo XC40.

Designmässigt har Mini fokuserat på en mer ”upprätt och avskalad design” och jag anser att resultatet är lyckat. Nya Countryman utmärker sig rent visuellt och ser lagom exalterande ut utan att det går överstyr.

Countryman påminner mer om en förväxt halvkombi snarare än en suv.

På insidan fortsätter detta designfokus och Mini skryter om att deras nya infotainmentsystem minsann innefattar den första runda OLED-skärmen i en produktionsbil.

Just den runda skärmen dominerar upplevelsen och på plats i Portugal pratade Mini mycket om just digitalisering. Infotainmentsystemet ser väldigt bra ut och jag upplevde det som tämligen lättanvänt.

I övrigt håller materialen en hög kvalitet och alla reglage känns robusta. Mini har sett till att Countryman erbjuder en distinkt design, både interiört och exteriört.

Mini Countryman SE
Countryman SE satsar på en distinkt design. (Foto: Mini)
Mini Countryman SE
Interiört är nya Countryman SE en kul historia. (Foto: Mini)

Ute på äventyr

Nya Countryman kommer i elbilsutförande att erbjudas både i E- samt SE-utförande.

Den förstnämnda är en 204 hästkrafter stark, framhjulsdriven variant med en elmotor medan versionen vi gavs möjlighet att testa i Portugal var den fyrhjulsdrivna SE-modellen.

Den erbjuder 313 hästkrafter och delar bottenplatta med koncernsyskonet BMW iX2.

Testrutten i Portugal bestod av slingrande bergsvägar, motorväg och en hel del stadskörning.

Det första som slår en är hur tyst bilen är, vilket är att räkna med när det kommer till en elbil. Nya Mini Countryman är emellertid begåvad med hela sju körlägen, där merparten bjuder på olika syntetiska ljud som pumpas in i kupén.

Det kan ses som ett roligt inslag, men man tröttnar snabbt vilket leder till att man stänger av motorljudet. Countryman upplevs som pigg och plattan mattan möts av en hög dos livlighet.

Fjädringen tar sig an ojämna vägar med bravur och den höga markfrigången gör även att bilen inte räds leriga vägar.

Fyrhjulsdriften svarar blixtsnabbt och Countryman uppmanar till mer rallyinspirerad körning. Undertecknad hade dock valt mindre fälgar för komfortens skull.

Den extra tyngd som Countryman SE medför jämte sitt fossila syskon gör att den känns robustare. Styrningen är direkt och bakom ratten upplevs den nya el-suven som sportig på ett skojfriskt sätt.

Övergången mellan regenereringen och de mekaniska bromsarna är knappt märkbar och det finns egentligen ingenting med Countryman SE som skriker elbil, helt i linje med koncernens strategi gällande elbilar.

Mini Countryman
Nya Countryman SE är den största och tyngsta Minin hittills. (Foto: Mini)

Räckvidd och laddning

Framhjulsdrivna Mini Countryman E stoltserar med 204 hästkrafter och 250 newtonmeter. Den elektriska räckvidden är upp till 462 kilometer.

Countryman SE har 313 hästkrafter och 494 newtonmeter. Den elektriska räckvidden är upp till 433 kilometer.

Oavsett utförande kan bilarna laddas upp till 130 kW – lägre än konkurrenter som Hyundai Kona och Tesla Model Y vilket innebär att 10 till 80 procent laddning tar knappt 30 minuter.

Countryman SE
Nya Countryman SE imponerar inte enormt vid snabbladdaren. (Foto: Mini)

Mini Countryman SE är ny favorit

Nya Mini Countryman är ett stort kliv för det BMW-ägda brittiska märket. Modellen erbjuds både som renodlad elbil och fossilbil, men receptet förblir det samma.

I elektriskt utförande erbjuder Countryman SE ett mycket tilltalande paket. Den erbjuder en hög dos körglädje, hyfsat med praktikalitet och en imponerande kvalitetskänsla. Den lyckas även övertyga med en förvånansvärt rimlig prislapp.

Nya Countryman SE är ett mer moget inslag i det ikoniska märkets 65 år tjocka historieböcker, men bibehåller en hyfsad dos lekfullhet. En längre test på hemmaplan får utröna hur bilen är att leva med.

Mini Countryman SE
Bilen går att beställa redan nu. (Foto: Mini)
Tekniska data

Mini Countryman SE ALL4 (2024)

Motor: En elmotor fram, en elmotor bak, 313 hästkrafter, 494 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 5,6 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 432 km
Vikt: 2 075 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4445/1635/1843 mm
Pris: Från 529 400 SEK

Första intryck

Mini Countryman SE ALL4

4.0

Mini Countryman SE ALL4 gör mycket rätt och tar ett stort kliv för märket in i framtiden.