Test: Mercedes-Benz Vito provkörd – visar var skåpet ska stå

Mercedes-Benz Vito har varit en riktig kassako för det tyska märket sedan 1996. Nu har det blivit dags för en uppdatering av den tredje generationen. Jag lade i Högsta Växeln och begav mig till Frankfurt för en provkörning.

På plats gavs vi möjlighet att köra både ordinarie Vito samt helt elektriska eVito.

Mercedes-Benz Vito
Vi provkörde nya Vito i Tyskland. (Foto: Mercedes-Benz)

Konservativt var ordet

Vito har fått sig ett konservativt ansiktslyft. Framtill har man fått en uppdaterad grill och baktill har baklyktorna blivit mörkare samtidigt som bakre stötfångaren har reviderats en aning.

Det är i stället på insidan – och under skalet – som man finner de största skillnaderna.

Interiören är plockad direkt från Mercedes personbilssida.

Det innebär en ny ratt samt att Mercedes senaste infotainmentsystem MBUX – en historia på 10,25 tum – numera är standard. Samtliga reglage känns igen från personbilssidan.

Mercedes har emellertid satsat hårt på fysiska knappar, en mer ändamålsenlig approach som innebär att man kan nyttja infotainmentsystemet även med handskar.

Mercedes menar på att de vill erbjuda de mest premiumorienterade transportbilarna i segmentet vad gäller komfort och design. Under presspresentationen i Frankfurt hänvisade de ständigt till ”Mercedes-Benz Premium Vans”.

Kvalitetskänslan är genomgående hög men robusta inslag får samsas med billigare materialval. Förvaringsutrymmena i kupén är något begränsade, men tillvalslistan bjuder på en rad fiffiga lösningar.

Rent generellt känns interiören genomtänkt och det märks att Mercedes har lagt krut på ergonomi.

Mercedes-Benz Vito
Det är i interiören där de största uppdateringarna märks av. (Foto: Mercedes-Benz)
Mercedes-Benz Vito
Alla testbilar var lastade med 150 kilogram. (Foto: Mercedes-Benz)

Satsar hårt på elektrifiering

Mercedes vill att marknadsandelen för deras transportbilar i mellansegmentet ska bestå till 50 procent av elbilar till 2030, något som ska ske successivt fram till dess. 

Det är något som kräver att märkets helelektriska transportbilar ska kunna integreras i diverse logistikkedjor och vagnparker på ett smidigt sätt. Ett steg i detta är att göra övergången till eldrift så enkel som möjligt, något storasyskonet till Vito, eSprinter, erbjuder.

Mercedes-Benz Vito såg för första gången världens ljus som elbil redan 2010, då i form av Mercedes Vito eCell. På den tiden hade Vito blott 130 kilometers räckvidd, något som avsevärt begränsade dess användningsområde.

Med nya Mercedes-Benz eVito är i stället tanken att i allt högre utsträckning kunna ersätta mer traditionell framdrivning. Nya eVito erbjuder således upp till 319 kilometers räckvidd i transportbilsutförande, så kallat Panel Van.

Den kan laddas med antingen 50 eller 80 kW beroende på utförande.

I Tourer-utförande kommer man upp till 381 kilometer, något ett större batteri sörjer för. Det går alltså inte att få det större batteriet i den renodlade skåpbilsvarianten.

En styrka hos eVito är att lastutrymmet är lika stort även i den elektriska varianten, då batterierna har placerats under golvet.

Den eldrivna transportbilen rymmer därför upp till 6,6 kubikmeter last, medan lastkapaciteten är 950 kilogram för eVito, drygt 400 kilogram mindre än dieselvarianten.

Mercedes-Benz Vito
Mercedes-Benz eVito bygger på redan beprövad teknik. (Foto: Mercedes-Benz)
Mercedes-Benz Vito
eVito har samma lastvolym som sina fossildrivna syskon. (Foto: Mercedes-Benz)

Inget fartmonster

Nya Mercedes-Benz eVito är den enda varianten som erbjuds med framhjulsdrift – övriga modeller erbjuder antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Utgående varianten Vito kunde fås med både fram-, bak-, och fyrhjulsdrift även för dieselmotorn.

I fallet eVito får man nöja sig med 116 hästkrafter vid fullt gaspådrag vilket trots eldriften gör att den elektriska transportbilen upplevs som trög. När man inte mosar gaspedalen får man nöja sig med blott 95 hästkrafter.

Rent kördynamiskt är eVito lättkörd med lätt och direkt styrning samt god sikt runtom, inte minst tack vare den digitala backspegeln.

Det är i stadskörning som eVito lämpar sig som bäst, inte minst då toppfarten i standardutförande endast är 80 km/h.

Som tillval kan man få hastighetsbegränsningen höjd till 120 eller 100 km/h, men längre turer på motorvägen avråds ifrån. Komfortnivån är förhållandevis hög, även om eVito är den enda varianten av Vito som inte erbjuds med luftfjädring.

Mercedes-Benz Vito
Nya eVito kommer knappast resultera i några fartböter. (Foto: Mercedes-Benz)
eVito/Vito (L2)

Praktisk kuriosa

Nyttolast (kg): 950/1 354
Dragvikt (kg): 0/2 500
Lastutrymme (längd/bredd/höjd): 2586/1685/1391 mm
Lastvolym: 6 m3

Diesel i drivor

På plats i Frankfurt gavs vi även möjlighet att köra dieselvarianten av Vito. Vi lade vantarna på 190-hästars dieselvarianten, både i bakhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet utförande.

I Sverige väntas fyrhjulsdrivna Vito stå för cirka 25 procent av försäljningen. Vito med 190 hästkrafter framstår som pigg och har fartresurser så det räcker och blir över. Vito erbjuder den högsta lastkapaciteten i segmentet med sina 1 354 kilogram.

Luftfjädringen (Airmatic, tillval) sörjer för en hög komfortnivå och gör sig bra i högre hastigheter på den tyska motorvägen. Fjädringen parerar ojämnheter väl och gör att Vito upplevs som solid.

Med luftfjädring försvinner den skumpighet man ofta förknippar med transportbilar, medan den ordinarie stålfjädringen fortfarande känns väldigt transportbilsaktig.

För att jämföra känns exempelvis nya Ford Transit mer personbilslik rent fjädringsmässigt.

Mercedes-Benz Vito
Med fyrhjulsdrift, luftfjädring, och 190 dieselhästar upplevs Vito som bestämt lyxbetonad. (Foto: Mercedes-Benz)
Mercedes-Benz Vito
Vito är en riktig arbetshäst till fordon. (Foto: Mercedes-Benz)

Mercedes-Benz Vito lyckas leverera

Med nya Mercedes-Benz Vito har tyskarna satsat på att göra modellen mer premium, mer personbilslik, samtidigt som de slår ett slag för elektrifieringen.

I elektriskt utförande bjuder eVito på begränsad räckvidd och prestanda som lämnar mycket att önska.

Den erbjuder emellertid samma lastutrymme som fossilbilsvarianten samtidigt som Mercedes har lagt mycket krut på att göra övergången till elbil så enkel som möjligt.

Dieselvarianten är en riktig arbetshäst i termer av lastkapacitet och raffinemang. Komfortnivån är hög – särskilt med luftfjädringen – och både de praktiska och kördynamiska egenskaperna är bra.

Nya Vito bjuder på en otrolig bredd sett till drivlinor och påbyggnationer och 50 procent av Mercedes skåpbilar modifieras medan 80 procent av totalt säljs till företag. Nya Vito spelar på skåpbilens styrkor och fortsätter vara ett attraktivt val i segmentet, inte minst för mer premiumorienterade kunder.

Mercedes-Benz Vito
Nya Vito är en evolution snarare än en revolution. (Foto: Mercedes-Benz)
Tekniska data

Mercedes-Benz eVito Panel Van L2 (2024)

Motor: En elmotor bak, 116 hästkrafter, 362 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Toppfart: Upp till 120 km/h (80 km/h, 100 km/h, 120 km/h)
Batteristorlek: 60 kWh
Elektrisk räckvidd: 319 km
Vikt: 2 558 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5140/1928/1941 mm
Pris: Från 582 400 SEK (ex. moms)

Tekniska data

Mercedes-Benz Vito Panel Van diesel AWD L2 (2024)

Motor: 2,o-liters I4, diesel, 190 hästkrafter, 440 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,5 sekunder
Toppfart: 201 km/h
Vikt: 2 273 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5140/1928/1910 mm
Pris: Från 572 600 SEK (ex. moms)

Första intryck

Mercedes-Benz Vito

4.0

Nya Mercedes-Benz Vito erbjuder ett mer lyxbetonat inslag i segmentet för skåpbilar i mellanklassen.