Test: Mercedes eSprinter provkörd – marknadens bästa el-skåpbil

Som elbil heter Mercedes Sprinter föga förvånande eSprinter och ska locka till sig köpare med sin ovanligt långa räckvidd och snabba laddning. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Los Angeles för en provkörning.

Utbudet av fullstora eldrivna skåpbilar är klent och i de flesta fall får man nöja sig med en räckvidd som kan förväxlas med den hos en sparkcykel.

Som en konsekvens av små batterier och långsam laddning har användningsområdet begränsats avsevärt, och användningsområdet har således nästan helt varit begränsat till sista milen-leveranser.

Utgående eSprinter ingick även i den skaran – med en räckvidd på blott 15 mil – men för den uppdaterade bilen har man nu sannerligen tagit i med hårdhandskarna.

Mercedes eSprinter
Vi åkte hela vägen till Los Angeles, USA för att provköra nya Mercedes eSprinter. (Foto: Stefan Boman)

Det är insidan som räknas

Exteriört krävs det ett tränat öga för att se någon skillnad på nya eSprinter och den utgående varianten.

Karossen är mer eller mindre identisk med tidigare och ser likadan ut som på vanliga Sprinter med dieselmotor. Under den inte så nya karossen har man däremot monterat en sprillans ny drivlina.

En stor skillnad mot tidigare är att elmotorn sitter under golvet vid bakaxeln i stället för framme under huven. Drivningen skickas också till bakhjulen i stället för framhjulen.

I den version av eSprinter vi testade hade elmotorn 204 hästkrafter, men det finns även en instegsvariant med 136 hästkrafter.

Mercedes eSprinter
Mercedes eSprinter är mer eller mindre ensam i segmentet när det kommer till att ha så riklig räckvidd. (Foto: Mercedes-Benz)

Er rad batterialternativ

Den stora nyheten med eSprinter är att den nu erbjuds med ett väl tilltaget batteri.

I vår testbil fick vi hela 113 kWh att leka med, men hemma i Europa går det även att få batterier på antingen 81 eller 56 kWh beroende på användningsområde.

Det största batteriet ger en officiell räckvidd på upp till 44 mil, vilket är klassledande. I stadstrafik skryter Mercedes om en räckvidd på hela 54 mil.

Mercedes eSprinter
eSprinter har en räckvidd på upp till 54 mil i stadskörning. (Foto: Stefan Boman)

En myriad av varianter

Karossen är som sagt densamma som tidigare, och eftersom hela drivlinan ligger under golvet inkräktar den inte alls på det ordinarie lastutrymmet.

Eftersom eSprinter är byggd från grunden för att vara just en transportbil möts man av ett högt och brett skåp och rent klassificeringsmässigt går den att lasta ordentligt – upp till drygt 1,3 ton beroende på utförande.

Mercedes eSprinter kommer att kunna fås i två olika längder – L1 och L2 – och med ett normalt eller högt tak – H1 och H2.

Dessutom kommer modellen även att erbjudas i en chassiversion i två längder, antingen med ett flak eller för egen påbyggnad.

esprinter
eSprinter erbjuds i en rad påbyggnationer. (Foto: Mercedes)

Att rasta en skåpbil

Rent kördynamiskt är nya eSprinter trevligare och mer välbalanserad än en traditionell dieselburk, vilket kan härledas till det tunga batteriets placering under golvet baktill.

Placeringen innebär att vikten är nästan helt jämt fördelar mellan fram- och bakaxeln, något som gör att eSprinter är förvånansvärt flink genom kurvor med begränsad krängning.

Mercedes-representanterna på plats påstod att körupplevelsen skulle vara gokart-liknande, men det var inte helt sanningsenligt i vårt sju meter långa testekipage.

eSprinter
Testbilarna var lastade med 200 kilogram. (Foto: Mercedes-Benz)

Mercedes eSprinter bjuder på en genomtänkt helhet

Utöver drivlinan har den tillhörande utrustningen även fått sig en uppdatering.

Ett exempel är att nya eSprinter numera går att snabbladda upp till 115 kW, vilket tillåter en teoretisk snabbladdning från 10 till 80 procent på 42 minuter. Det finns även AC-laddning på 11 kW att tillgå.

På det praktiska planet har laddluckan flyttats från precis bakom förardörren till en lucka mitt på fronten bakom Mercedes-stjärnan, vilket underlättar inkopplingen av laddsladden.

För värmen i kupén står en luftvärmepump vilket är ett stort plus ur effektivitetssynpunkt på vintern.

Laddluckan är numera placerad i fronten. (Foto: Mercedes-Benz)

Svårtoppad förfining

Drivlinan gör även sitt för den harmoniska körupplevelsen. Ljudnivån är alltid låg, och nya eSprinter är välisolerad från både väg- och vindljud. Bilen hade inga problem att tampas med Los Angeles usla vägar.

Det är dessutom enkelt att köra nya eSprinter mjukt. Tyskarna har jobbat hårt med kalibreringen av gas- och bromspedalerna samt regenereringen. Övergången mellan regenereringen och skivbromsarna är omöjlig att märka av i pedalen.

Mängden regenerering kan justeras med hjälp av paddlar på ratten, och körlägena Eco och Max Range hjälper till att maximera räckvidden – bland annat genom att begränsa effekten.

Även i Comfort-läget kunde vår 204 hästkrafter starka maskin dock inte beskyllas för att vara särskilt rapp. Effekten är tillräcklig, men elbilens klassiska förmåga att snabbt gasa sig ur trafikproblem infinner sig inte på grund av ekipagets tyngd.

eSprinter
Nya eSprinter känns oerhört genomtänkt. (Foto: Mercedes-Benz)

Mercedes eSprinter bjuder på hög komfort

Föga förvånande har Mercedes lärt sig ett och annat om transportbilsrelaterade ergonomi under åren. I nya eSprinter sitter man högt och bra samtidigt som en myriad av inställningsmöjligheter i stolen gör det enkelt att hitta en bra körställning.

Sidospeglarna är enorma vilket i symbios med en digital backspegel gör att man har god sikt runtom samtidigt som bilen är lättplacerad.

Åkkomforten är bra, även om det alltid blir lite stötigt i en lätt lastad skåpbil med bladfjädrar. Testbilen var lastad med en låda på 200 kilo, och batteriets placering mellan axlarna hjälper säkerligen också situationen.

Mercedes eSprinter
eSprinter går redan att beställa i Sverige. (Foto: Mercedes-Benz)

En av märkets bästa interiörer

På insidan i eSprinter möts man av en av märkets bästa interiörer på länge, åtminstone när det kommer till balansen mellan touchknappar och riktiga sådana.

Exempelvis finner man fysiska knappar för klimatanläggningen samt stereon, samt för ljuskontrollerna och diverse säkerhetsfunktioner.

Infotainmentsystemet är en uppdaterad version av Mercedes MBUX, och fungerar tillfredsställande.

Dessvärre är ratten av samma typ som man finner i Mercedes personbilar, och är således belamrad med touchknappar. Det är opraktiskt i vardagen, och rent av värdelöst om man bär handskar.

Mercedes eSprinter
Interiört bjuder eSprinter på en tysk historia. (Foto: Mercedes-Benz)

Mercedes eSprinter imponerar rejält

Trots dessa smärre missar är Mercedes eSprinter troligtvis den bästa eldrivna skåpbilen på marknaden.

Även om receptet består av ett gammalt chassi fullproppat med ny teknologi känns det hela oerhört genomarbetat. Mercedes eSprinter erbjuder god komfort, en följsam drivlina och ett imponerande raffinemang.

Dessutom bjuder den på en räckvidd och laddningshastighet som innebär att den är verkligt användbar för de flesta skåpbilförarna i och runt våra städer.

Irritationsmoment som touchknapparna på ratten och de dumt placerade eluttagen stör, men jag måste säga att detta är en av de Mercedes-modeller, alla kategorier, som jag har övertygats mest av på länge.

Mercedes eSprinter
Den enorma eldrivna skåpbilen från Mercedes är förvånansvärt körglad. (Foto: Mercedes-Benz)
Tekniska data

Mercedes-Benz eSprinter (2024)

Mercedes-Benz eSprinter 420 Skåp A3 (2024)
Motor:
En elmotor bak, 204 hästkrafter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Elektrisk räckvidd: 440 km
Vikt: 2 758 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 6967/2020/2663 mm
Pris: Från 931 000 SEK (ex moms)

Första intryck

Mercedes-Benz eSprinter (2024)

4.5

Nya Mercedes-Benz eSprinter är helt klart en av marknadens bästa eldrivna skåpbilar.