ModaMiami: För dig som älskar bilar och solsken

Att penetrera kalendern för klassiska bilevenemang är ingen lätt match. Det kryllar av anrika tillställningar som erbjuder crème de la crème. När etablerade spelare därför satsar på något nytt är det många som höjer på ögonbrynen, något ModaMiami alltså gör.

Efter att ha anordnat en auktion på evenemanget The Amelia i 24 års tid beslutade sig RM Sotheby’s att i stället satsa på ett event i egen regi – ModaMiami.

Till skillnad från andra liknande evenemang – som oftast kallas för Concours-event – är inte det ett epitet som ModaMiami vill förknippa sig med.

När RM Sotheby’s skulle slå upp dörrarna till det helt nya evenemanget dundrade vi därför till Miami för en närmare titt.

ModaMiami
Evenemanget ägde rum på Biltmore-hotellet i Coral Gables, Florida, USA. (Foto: ModaMiami)
ModaMiami
Det var den första upplagan någonsin av ModaMiami. (Foto: Marcus Berggren)

En tuff spelplan

I grova drag kan man sila ner världens viktigaste evenemang inom den klassiska bilvärlden till Pebble Beach Concours d’Elegance, Concorso d’Eleganza Villa d’Este, Hampton Court Concours of Elegance och Goodwood Festival of Speed.

Vi har gästat samtliga och kan således avslöja att ribban är satt vansinnigt högt. Receptet är i grund och botten väldigt snarlikt – man tar en spektakulär miljö (inte sällan en golfbana), adderar motorhistoriskt ögongodis av den högsta kalibern, och sätter inträdespriser som är så höga att självaste Bill Gates hade fått svindel.

Resultatet är bland världens mest exklusiva evenemang – oavsett kategori – och de lockar således till sig världens mest kapitalstarka individer. Även om många flockas kring bilintresset är det egentligen den sociala samvaron och nätverkandet som väger tyngst.

ModaMiami
ModaMiami vill ge sig in i en tuff del av eventsvängen, men lyckades redan första året få dit en Ferrari 250 GTO. (Foto: Marcus Berggren)

Nytänkande – eller inte?

För att utmärka sig inom denna värld krävs det därför enormt mycket. ModaMiami kallar sig själv för ”the ultimate car show on the east coast” vilket är ett bestämt aggressivt ställningstagande.

Anledningen är att evenemanget äger rum samtidigt som The Amelia, eventet som RM Sotheby’s haft en auktion på de senaste 24 åren. Anledningen sägs vara relaterad till ett bråk av något slag.

ModaMiami vill ”sätta en ny standard för bilrelaterade upplevelser” och tanken är att de ska erbjuda något nytänkande. Detta görs genom att inte kalla evenemanget för en Concours, fokusera mer på både nya och gamla bilar, samt lägga mer krut på underhållning dygnet runt.

Men hur ligger det egentligen till?

ModaMiami
Tanken med ModaMiami är att erbjuda alla sorters bilar. (Foto: Marcus Berggren)

Där det händer

Miami är en otroligt levande stad med enormt mycket kapital i omlopp, varför ett evenemang av denna typ är passande. Kulissen för ModaMiami stavas Biltmore Hotel och är ett anrikt hotell i det exklusiva området Coral Gables.

Hotellet upprättades under sent 1920-tal, något som reflekteras i arkitekturen. Intill hotellet ligger en golfbana, något som är perfekt för att ställa ut de närmare 200 bilar som skulle visas upp.

ModaMiami
De äldsta bilarna var över 120 år gamla. (Foto: Marcus Berggren)

Bilar en masse

När det kommer till bilarna fanns det 22 olika klasser, något som bjöd på ett motorhistoriskt smörgåsbord av rang. Det fanns allt ifrån en Buick från 1904 till en sprillans ny McLaren Solus GT, till en armada av Pagani-bilar och allt däremellan.

Moda Miami hade även lyckats skaka fram en rad vinnare från Pebble Beach, av många ansedda att vara den mest anrika Concours-tävingen, samt en rad Diablo GT i varje färg som modellen fanns tillgänglig i.

Det fanns även en utställning för Mercedes-Benz 300 SL – som firar 70 år i år – och en klass för bilar från tidigt 1900-tal.

En av helgens paradnummer var dock den samling på 100 superbilar som samlades på en närliggande parkering för att sedan mötas upp på Biltmore. Bland dessa fanns det exempelvis en Bugatti Chiron Supersport, en Lamborghini Sián, en hel hord Mercedes SLR McLaren.

ModaMiami
300 SL firar 70 år i år. (Foto: Marcus Berggren)

Auktion som dominerade

Eftersom RM Sotheby’s är ett auktionshus är det föga förvånande att en auktion anordnades. Totalt var det två auktionsdagar – fredagen och lördagen – som ägde rum samtidigt som auktioner ägde rum under ovannämnda The Amelia.

Resultatet var att uppåt 6 auktioner ägde rum under samma helg, något som påverkar resultatet nämnvärt. Fortsättningsvis dominerar en auktion lätt ett evenemang som detta, vilket även blev fallet för ModaMiami.

Auktionsresultaten var inte fenomenala, men på pappret var de emellertid godkända. Stämningen i auktionssalen den första dagen var inte på topp, något som reflekterades i resultaten. Lördagen bjöd på desto trevligare stämning och bättre resultat.

I övrigt bjöd helgen på spektakulära middagar, fester, och ett fullsmockat VIP-område.

ModaMiami
En auktion ägde rum under fredagen och lördagen. (Foto: Marcus Berggren)
ModaMiami
En McLaren F1 vann best of show. (Marcus Berggren)

Helt annan vibe

Jämfört med andra liknande evenemang utmärker sig ModaMiami genom sin mer avslappande stämning. Det känns mer avslappnat än exempelvis Pebble Beach och inte lika elegant som exempelvis Villa d’Este.

I termer av besökare kändes det ganska glest med folk, men som ett första försök är resultatet oerhört imponerande. Rent logistiskt ligger det även fördelaktigt till – det är nära flygplatsen och det kryllar av hotell i närheten.

Många andra Concours-evenemang i världen ligger knepigt till och att det är så enkelt att ta sig väger tungt, inte minst för internationella besökare samt för de vars största intresse i livet inte nödvändigtvis är bilar.

ModaMiami
På plats fanns tidigare Pebble Beach-vinnare. (Foto: Marcus Berggren)
ModaMiami
Det fanns bilar för alla smaker. (Foto: Marcus Berggren)

ModaMiami var lyckat som få

ModaMiami är inte lika nytänkande som de kanske önskar, men det är heller ingen nackdel. I det stora hela rör det sig om ett fantastiskt inslag i kalendern för klassiska bilevenemang som dessutom öppnar upp sig för en helt ny målgrupp.

Concours-känslan är påtaglig men i stället för att domare dömer bilarna gör allmänheten det. Jag fick höra från flera samlare att de var missnöjda med just det upplägget och en stor del av att visa upp sin bil på liknande evenemang är just för priser och utmärkelser.

För ModaMiamis – och alla andras skull – skulle jag dock rekommendera en helg som inte redan är upptagen med ett liknande evenemang. Vi ser i alla fall fram emot att lägga till ModaMiami i vår årliga Concours-kalender.

ModaMiami
ModaMiami var väldigt lyckat. (Foto: Marcus Berggren)