Test: Lamborghini Sián Lego Technic

Om man har Lamborghinis VD – Stefano Domenicali – på speed dial, är nog chansen mycket god att man även har lagt en beställning på kommande Lamborghini Sián FKP 37. Det blir inte bara Lamborghinis första hybrid någonsin och använder sig av en superkondensator istället för batterier, de rymmer mer kräm än konventionella batterier. Produktionen begränsas till 63 bilar och alla har redan sålts för – enligt rykten – för närmare 40 miljoner kronor styck jämfört med 4299 kronor för den här varianten. Det finns dock ingen idé att gräma sig, för det finns en 1:18-variant att lägga vantarna på i form av Lego Technic. Låt oss lägga i Högsta Växeln och, öh, bygga Lego.

När jag hämtade ut paketet som Lego så förtjänstfullt hade skickat till oss slogs jag av hur enormt det var. I färdigbyggt utförande är bilen 60 cm lång, 13 cm hög och 25 cm bred. Lådan består av 3696 delar och två manualer som är lika tjocka som lagböcker. Min erfarenhet av Lego sträcker sig inte långt bortom barnsben men jag såg orimligt mycket fram emot att påbörja byggnationen av ”min” Lamborghini Sián.

För de oinsatta är Technic alltså Legos mer avancerade kollektion som riktar sig mot vuxna som vill bygga tekniskt avancerade och verklighetsförankrade modeller. Det finns allt från grävmaskiner (med fjärrkontroll!) till små segelbåtar och till Batman-prylar. På senare år har Lego samarbetet med diverse biltillverkare – Bugatti och Land Rover exempelvis – och nu har turen kommit till Lamborghini.

Vad krävs då för att sätta ihop 3696 bitar Lego? Jo, en herrans massa tid, otroligt med tålamod, och personlighetsdrag som hör hemma i Love on the Spectrum. Jag byggde Lamborghinin med min kära kollega Andreas och jag misstänker att det är betydligt roligare att bygga tillsammans med någon än ensam. Det som fascinerade oss båda var detaljnivån som Lego Technic erbjuder. Med tanke på den stora mängden bitar innebär att man ständigt ser hur man bitvis kommer närmre och närmre slutmålet – en byggsten i taget. Man bygger en åttastegad automatlåda, en V12-motor, man monterar fjädring, bygger differentialer, kardanaxel – rubbet som man finner på en ”riktig” bil rent mekaniskt. Det är lärorikt att se hur allt hänger ihop även om man inte alltid hänger med i svängarna.

Som aktivitet är Lego Technic ett briljant tidsfördriv. Som bilfantast är det dessutom extremt ballt att sätta ihop något som en Lamborghini Sián som man sedan kan ha som dekoration i hemmet för att tala om för alla ens gäster att ens bilintresse är nästintill sjukligt. Det är lätt att sitta i flera timmar utan att tänka på något annat och allt som allt tog det oss cirka 30 timmar att bygga klart. Det bör tilläggas att det är första gången vi gett oss på något sådant här.

Det tar mig vidare till prislappen. I Lego-världen verkar kostnad per del vara en indikator på prisvärdhet – i Lamborghinins fall kostar den drygt 86 öre per bit. ”Är det bra eller dåligt?” kanske ni tänker. Jag undrar samma sak. Jag tycker att kostnad per timme är en bättre indikator. För oss som amatörer kostade det 143 kronor i timmen, billigare än exempelvis bowling men dyrare än bio sett till priser i Stockholm. Vi på redaktionen tycker att det är värt slanten.

Att bygga en Lamborghini Sián FKP 37 i Lego Technic kräver tålamod och engagemang men är ett enastående sätt att fördriva tiden på, särskilt som bilfantast. Jag har redan börjat snegla på andra Technic-prylar vilket i dessa tider av social distansering är en klar nyckel till framgång. Det är även kul att få tillbringa så mycket tid med att bygga en bil man troligtvis aldrig kommer att se skymten av i det verkliga livet.