Test: Volkswagen Golf Country från 1990 provkörd – rullande legend

Mellan 1983 och 1992 tillverkades 6,3 miljoner exemplar av andra generationen Volkswagen Golf. Av dessa var 7 735 i form av suv-föregångaren Golf Country.

Vi på Högsta Växeln reste till Magdeburg i norra Tyskland för att provköra en Volkswagen Golf Country från 1990.

Modellen visades första gången på Genève-mässan 1989, och den överväldigande positiva responsen från allmänheten ledde till att produktionen startade 1990 och fortsatte till 1992.

Golf Country erbjöds i fyra varianter: en instegsmodell kallad Country Allround, en kromad version med kromade stötfångare, en standardversion (som vi körde) samt en sällsynt GTI-variant som endast producerades för de som arbetade med utvecklingen av Golf Country.

Totalt tillverkades endast 50 Golf Country GTI, vilket gör den till den mest ovanliga modellen.

Volkswagen Golf Country
Marcus åkte till Tyskland för en provkörning.

Foto: Volkswagen

En ordentlig uppgradering

Volkswagen Golf Country är inte bara en andra generationens Golf med höjd markfrigång.

Basen är en fyrhjulsdriven Golf där systemet utvecklats av österrikiska Steyr-Daimler-Puch. Steyr-Daimler-Puch höjde bilen till 21 centimeter, vilket är en centimeter högre än Dacia Jogger.

För att anpassa bilen för tuffare terräng fick den underredsskydd, förstärkta komponenter, robusta stötfångare, ett utvändigt reservhjul bak, extra plastdetaljer och fjädring för terrängkörning.

Under huven på standardmodellen – samma som vår testbil – sitter en 1,8-liters fyrcylindrig motor med 98 hästkrafter och 142 newtonmeter.

Fyrhjulsdriftsystemet är samma som i vanliga Golf Syncro, vilket innebär att bilen är framhjulsdriven tills greppet förloras.

Då kopplas bakhjulen in, och upp till 50 procent av kraften skickas bak för bättre grepp. Golf Country är alltså ingen renodlad terrängbil men är perfekt för att ta sig fram på stränder och i snö.

Just därför blev modellen populär i centraleuropeiska länder.

Volkswagen Golf Country
Uppdateringarna för Golf Country är omfattande.

Golf Country är en riktig pärla

På plats i Magdeburg fick vi nöjet att köra en bil från Volkswagens historiska samling, ett exemplar från 1990 med strax över 6 700 mil på mätaren.

Bilen var lackad i Royalblau och hade halvlädersäten. De 98 hästkrafterna gick ner i marken via en femväxlad manuell låda och alla fyra hjul.

Körningen ägde rum på ett semi-snöbelagt flygfält, och vi fick även chansen att köra lite på en snötäckt gräsyta, trots sommardäcken. På flygrakan var underlaget torrt.

Interiören är lika analog som ett armbandsur, och bilens funktionella utstrålning speglas även inuti.

Utvändigt ser Golf Country nästan ut som en hemmabyggd bil eller en konceptbil, med reservhjulet på bakluckan och den markanta markfrigången.

Volkswagen Golf Country
Priset på modellen har gått upp på begagnatmarknaden.
Volkswagen Golf Country
Det rör sig om en raritet.

Analog som få

Jag började köra i sakta mak för att värma upp bilen, men snart uppmanades jag av en Volkswagen-representant att låta ”den gamla damen leva lite”.

Gasen i botten resulterar i en hel del ljud men måttlig fart, men med tanke på bilens låga vikt – 1 245 kilogram – känns de 98 hästkrafterna ändå pigga. Styrningen är direkt och ger en härlig kontakt med vägen, utan styrservo.

Körkänslan blir därför taktil och genuin. Med den mjuka fjädringen kränger Golf Country rejält i kurvor, så pass att det känns som att dörrhandtagen snart skrapar i marken.

Bromsarna gör sitt jobb och bilen känns tillräckligt modern för att användas till vardags – vilket har bidragit till att priserna på begagnatmarknaden skjutit i höjden. Växellådan är svårhanterlig och kräver precision, men när man får koll på den blir bilen en riktig njutning att köra.

Volkswagen Golf Country
Rent kördynamiskt är inte växellådan helt lätt att komma överens med.

Volkswagen Golf Country var före sin tid

Volkswagen Golf Country är tveklöst en av de mer unika skapelserna från Wolfsburg.

Den började som ett experiment men gick snabbt i produktion tack vare publikens entusiasm.

Modellen är bland de mest ovanliga varianterna av andra generationen Golf, och det märks på andrahandsvärdet.

Golf Country har en tydlig lifestyle-känsla, med funktionalitet och robust design som genomsyrar hela körupplevelsen. Den är charmig och fungerar som en tidig föregångare till dagens suvar.

Att ingenjörerna i Wolfsburg har humor märks, och förhoppningsvis lever den vidare i framtida projekt.

Volkswagen Golf Country
Modellen var före sin tid.
Tekniska data

Volkswagen Golf Country (1990)

Volkswagen Golf Country (1990)
Motor: 1,8-liters, 4-cylindrig, bensin, 98 hästkrafter, 142 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-växlad manuell, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 12,3 sekunder
Toppfart: 155 km/h
Vikt: 1 245 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4255/1555/1705 mm