Fem bilar som kommer att rusa i värde under 2025
Det är inte självklart vad som kommer att bli en framtida samlarbil, såvida det inte rör sig om en Ferrari av begränsad upplaga. Nedan följer fem bilar som troligtvis lär öka i värde under 2025.
I tider av elektrifiering börjar allt fler att uppskatta den känsla som en fossilbil kan ge, inte minst från en tid då bilar var betydligt mer differentierade än idag.
Classic Driver har summerat en lista på vilka bilar de tror kommer att sticka i värde under det kommande året.
Bilar som är bestämt analoga
Den röda tråden i listan är att bilarna är moderna samtidigt som de är bestämt analoga.
Aston Martin V8 och V12 Vantage med manuell växellåda
I en tid då heta halvkombibilar går loss på en bra bit över en halv miljon framstår en manuellt växlad Vantage med V8 för 350 000 kronor som bestämt rimlig.
Adderar man några hundra tusen kan man dessutom få en V12-bestyckad Vantage, även den med manuell låda.
BMW Alpinas
Från 2025 kommer Alpina att ingå i BMW-gruppen. Det markerar ett nytt kapitel för det anrika märket.
Frågan är emellertid om BMW kommer att lyckas bibehålla exakt det som gjort Alpina så eftertraktat bland entusiaster – enorm komfort, otrolig prestanda och ett lyxtänk som genomsyrar varenda detalj.
I sin tur väntas klassiska Alpina-modeller att öka i värde, något som vissa modeller redan börjat göra.
Lamborghini Gallardo
Lamborghini Gallardo var en riktig kassako för det italienska märket och tillverkades mellan 2003 och 2013. Under huven finner man en 5 liter stor V10 medan designen sannerligen skriker superbil.
Gallardo har hållit värdet förvånansvärt bra och de mest eftertraktade är de med manuell växellåda, inte minst då automatlådan (kallad E-Gear) som inte är något att hänga i julgranen.
Bland de mest eftertraktade finner man olika derivat av LP550-2, den bakhjulsdrivna varianten med manuell låda som börjar på kring 1,5 miljoner kronor.
Tidiga Koenigsegg-bilar
Super- och hyperbilar verkar till synes växa på träd då marknaden är fullständigt belamrad av olika alternativ.
Elektrifieringen innebär även att extrem prestanda är mer tillgänglig än någonsin samtidigt som EU-direktiv gör det allt svårare att tillverka något riktigt speciellt.
Av den anledningen väntas tidiga super- och hyperbilar öka i värde. Ett praktexempel är tidigare Koenigsegg-bilar som satte märket på kartan, däribland CC8S.
En kompressormatad V8 under huven som skjuter ner kraften i backen via en sexväxlad manuell låda och bakhjulen gör den onekligen till en framtida favorit.
Att endast sex exemplar tillverkades bidrar också till värdet.
Mercedes-Benz E 55 AMG (S211)
S211-generationen av E 55 AMG tillverkades endast mellan 2004 och 2006, innan E 63 AMG debuterade. E 55 AMG var på tiden det begav sig världens snabbaste kombi.
Motorn, en 5,5 liter stor kompressormatad V8, en av motorhistoriens mest välrenommerade motorer, är det som gör just E 55 så oerhört attraktiv. Totalt tillverkades endast 1 444 exemplar av kombin.
Motorn pumpar officiellt ut 476 hästkrafter och 700 newtonmeter, men det sägs att de siffrorna är oerhört konservativa. Toppfarten är över 300 km/h.