Test: Mercedes CLK 63 Black Series – kärlek vid första svängen

Bokstäverna AMG har sedan 1967 förknippats med prestandastinna och mycket muskulösa Mercedes-bilar. En av de mest muskulösa stavas Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Kalifornien för en provkörning.

Black Series-epitetet är reserverat för de giftigaste av AMG-bilar. Det rör sig i mångt och mycket om en vässad version av en redan vässad version. 

Just Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series är en produkt av den period som många hävdar är höjden av AMG: en kolossal V8 under huven, bakhjulsdrift och en körupplevelse som kräver att föraren bakom ratten är lika bra på att brottas som att köra bil.

Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series
Vi provkörde bilen på bergsvägar i Kalifornien.

Foto: William Koitrand

Giftigare än en orm

Ordinarie CLK 63 AMG är knappast någon slöfock, utan är försedd med en 6,2-liters V8 på 481 hästkrafter och 630 newtonmeter som går ner i backen via bakhjulen.

Black Series tar detta, redan fartfyllda, recept och adderar en rejäl dos krut. Hästkraftantalet växer till 507, växellådan är i form av en rappare 7G-tronic låda, dämparna är manuellt inställbara, man får större luftintag, skalstolar, skärmbreddare i kolfiber, ett bortplockat baksäte och en toppfart som skruvats upp till 300 km/h.

Bilen är dessutom begränsad till 500 exemplar världen över, varav 349 hamnade i USA. CLK 63 AMG Black Series tillverkades mellan 2007 och 2009, en period då det tyska märket tillverkade gamla godingar som R 63.

Beteckningen ”63” är en homage till 300SEL 6.3 som hade en 6,3 liters V8, från en tid då beteckningen på Mercedes bilar direkt överensstämde med cylindervolym.

I fallet CLK 63 AMG har man istället en 6,2 liters motor, närmare bestämt 6208cc. Anledningen till att 63-beteckningen nyttjas är för att tyska myndigheter skattar bilar för varje 100cc eller del därav vilket rent juridiskt innebär att CLK 63 har en 6,3 liter stor pjäs under huven.

Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series
Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series ser oerhört atletisk ut.

Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series har siktet inställt på konkurrensen

CLK 63 AMG Black Series lanserades i samband med att AMG fyllde 40 år. Det rör sig emellertid inte om den första Black Series-bilen, utan den bragden går till SLK 55 AMG Black Series, en cabriolet som fick ett fixerat tak och en V8 på 400 hästkrafter.

Likt SLK 55 AMG Black Series hade CLK 63 AMG Black Series en enda bil i sikte: Porsche 911 GT3. När CLK 63 AMG Black Series lanserades kostade den över 200 000 kronor mer än sin lokala konkurrent. Samtidigt hade den nästan 100 fler hästkrafter men vägde närmare 400 kilogram mer.

Med det sagt har AMG:s trumfkort varit förmågan att få hjärtat att slå lite extra. Det är svårt att egentligen komma på mer emotionella produkter, även om tyskarnas kliniska manér grundade sig i att göra bilen så vass som möjligt.

Med det sagt stänger man av antisladden med ett enda knapptryck. Därefter är det inga elektroniska hjälpmedel som står mellan förarens högerfot och en räkning på ett par nya bakdäck. I ordinarie CLK 63 AMG kunde man inte stänga av antisladden.

Min provkörning ägde rum på en kringelkrokig landsväg i bergen ovanför Monterey, ett stenkast från berömda Laguna Seca, och ett stenkast från raviner som gärna hade svalt en CLK 63 AMG Black Series hel.

Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series
CLK 63 AMG Black Series har ett rykte för att vara bestämt giftig.
Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series
Interiören är bestämt tysk.

Om hjärtat får välja 

Exemplaret till mitt förfogande är ett 5000-milaexemplar tillhörande Mercedes egna amerikanska samling.

Min enda tidigare bekantskap av CLK 63 AMG Black Series är genom TV-rutan: Top Gears Jeremy Clarkson hade en, som han beskrev som fullkomligt livsfarlig, stenhård och giftig.

Den förvänar mig mig således när jag kastar mig in bakom ratten med vår fotograf William i passagerarsätet, vrider om nyckeln och möts av ett förhållandevis lågmält V8-muller.

Jag lägger i Drive och navigerar mig genom den knökfulla hotellparkeringen belamrad av fyra Pininfarina Battista och ett dussin Pagani-bilar.

Jag svänger ut på vägen Laureles Grade mellan Carmel Valley och Laguna Seca och trycker lätt på gaspedalen. Bakhjulsdriften gör sig snabbt till känna och lampan för antisladden blinkar dömande.

Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series
Black Series är beteckningen som Mercedes reserverar för sina vassaste prestandamodeller.

En äkta Mercedes

Det första som slår mig är hur mjuk CLK 63 AMG Black Series känns. Det kan möjligtvis härledas till att de manuellt inställbara dämparna är i det mjukaste läget, ett välkommet inslag på Kaliforniens katastrofalt dåliga landsvägar.

I motorvägshastigheter känns den både lyxig och bekväm, en stor kontrast till moderna motsvarigheter à la BMW M4 CSL och Porsche 911 GT3 RS där en tur på motorväg kräver ett besök hos en kiropraktor. 

Efter att ha blivit varm i kläderna vågar jag mig på att mosa gaspedalen. Den dömande lampan för antisladden blinkar nu likt en discolampa och men kraften lyckas ändock gå ner i backen förhållandevis effektivt.

Upplevelsen ackompanjeras av ett fantastiskt trevligt V8-muller och resan upp till 7 000 varv är en akustiskt tilltalande sådan.

Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series känns oerhört pigg, inte minst tack vare den direkta gasresponsen, men även styrningen bidrar till en känsla av flinkhet och förtroende.

Jag är fastkilad i stolarna och för varje kurva jag möter ökar jag hastigheten successivt. Framvagnen biter bra och väghållningen är briljant. 

Desto mindre briljant är den sjustegade automatlådan som sannerligen är ett kvitto på hur snabba moderna växellådor är. Det har onekligen hänt mycket på 15 år.

Man känner sig emellertid i symbios med bilen och känslan är verkligen att man är viktig beståndsdel i dess framförande. 

De 507 hästkrafterna upplevs som något svårtyglade men adderar en dimension till körupplevelsen.

Med moderna mått mätt upplevs CLK 63 AMG Black Series aldrig som särskilt snabb, utan det går att släppa loss de tyska fullbloden förvånansvärt ofta, även i ett land där trafikpoliser växer på träd. 

Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series
Exemplaret vi körde hade gått 30 310 miles, motsvarande 48 779 kilometer.
Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series
Totalt kom det 349 exemplar av CLK 63 AMG Black Series till USA.

Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series är en inte så gammal goding

Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series uppmanar sannerligen till mer inspirerande körning och räds inte en kurvig landsväg i Kalifornien eller en klåpare till motorjournalist från Sverige.

De tyska ingenjörerna har sannerligen lagt krutet på att köra en körupplevelse som är så magisk som möjligt, där upplevelsen bakom ratten premierats framför allt.

Prestandamässigt upplevs den som förvånansvärt tillmötesgående och den har en mängd kraft som ändå går att nyttja till vardags.

I en tid då elektrifiering i allt högre utsträckning används till förmån för prestanda och där fyrhjulsdrift och elektroniska stödhjul är normen, upplevs CLK 63 AMG Black Series som en lagom modern nostalgitripp från en inte så svunnen tid.

Även om växellådan inte är paritet med bilens resterande råhet, rör det sig om ett charmtroll på hjul där en underhållande körupplevelse varit den primära målsättningen. Den 6,2-liter stora V8-motorn är dessutom enormt karismatisk, i kontrast till de laddhybridalternativ som Mercedes i dagsläget erbjuder. Vissa saker var trots allt bättre förr…

Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series
CLK 63 AMG Black Series är en av de bästa bilarna som AMG tillverkat.
Tekniska data

Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series (2007)

Motor: 6,2-liters, V8, 507 hästkrafter, 630 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,2 sekunder
Toppfart: 300 km/h
Vikt: 1 760 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4656/1834/1364 mm
Värde idag: Cirka 1 300 000 SEK