Iveco växlar upp: Investerar 10 miljarder

Iveco presenterar resultatet av den största investeringscykeln någonsin och visar upp en förnyad, förbättrad och mer konkurrenskraftig version av sig själv under parollen “Be the Change”. 

Vi petade i Högsta Växeln och begav oss till Barcelona för att tillsammans med kunder, återförsäljare och partners ta del av Ivecos nyutvecklade produktsortiment och serviceerbjudande.

Iveco
Vi åkte till Barcelona för att ta del av Ivecos satsning. (Foto: Iveco)

Holistiskt perspektiv på förändring 

Under de senaste fyra åren har varumärket ägnat energi och resurser åt att förutse den snabba utvecklingen på marknaden och på ett så bra sätt som möjligt. 

Det här gäller både last- och transportbilsdivisionen men även det kompletterande service- och tjänsteutbudet. Iveco har helt enkelt tagit ett helhetsgrepp om hela företaget och ryckt upp sig rejält.

Iveco har ny varumärkesidentitet 

Det mest uppenbara är att man lanserar en ny varumärkesidentitet. Logotypen har modifierats och man adderar bland annat lite av kulören “Energy Blu”.

Iveco hävdar att kulören ska ge en visuell representation av företagets nya varumärkesstrategi som ska förknippas med kraft och digital innovation.

Men det handlar som sagt om en företagsomspännande förändring och det är inte bara kommunikationsavdelningen som fått ligga i.

Iveco har investerat kraftigt i förnyelse av sina produkter och skapat partnerskap för att kunna erbjuda så innovativa produkter som möjligt. 

Iveco
Italienarna har en ny identitet. (Foto: Iveco)

Uppköp och partnerskap

Bland annat har man tagit över ellastbilsföretagets Nikolas europeiska del och man samarbetar med fordonsunderleverantören Bosch kring bränslecellsdrivlinor. 

En del i investeringarna inom produktutveckling har genererat ett nytt utvecklings- och produktionscenter i Ulm, Tyskland. Där kommer man att tillverka den första tunga Iveco-lastbilen som är ”elektrisk från födseln”. 

Ett stort fokus har också varit på ekosystemet kring fordonen vilket är ytterligare ett steg framåt i strategin kring att sälja en högre andel tjänster. 

“Att sträva efter förändring är ett heltidsarbete som vi under de senaste fyra åren har lagt alla våra resurser på.

Under 2019 påbörjade vi en ny resa och en djupgående utveckling av Iveco genom att fokusera på kunden och skräddarsy vårt erbjudande efter deras behov – både under och efter fordonets hela livscykel”, kommenterar Luca Sra som är chef för lastbilsdivisionen inom Iveco.

Fyra huvudkomponenter

När man har utvecklat det nya erbjudandet har Iveco fokuserat på fyra huvudkomponenter: produktivitet, förarupplevelse, hållbarhet och uppkoppling.

När man har utvecklat de nya funktionerna och innovationerna så har man försökt att utgå från kundernas verksamhet i så hög utsträckning som möjligt.

I stor utsträckning är Ivecos kunder andra företag och inte privatpersoner och därför är det naturligt att försöka etablera sig som en stark affärspartner. 

Man lyfter bland annat fram att man introducerar ett nytt motorprogram i det tunga segmentet och att man förbättrat ergonomin och gränsittet mellan människa och maskin genom en interiördesign som i högre utsträckning påminner om en personbil. 

Iveco
Iveco sponsar Metallica. (Foto: Iveco)

Iveco har stort hållbarhetsfokus

Iveco är tydliga med att man vill gå i bräschen för en hållbar omvandling av transportindustrin men att man gör det genom att erbjuda en bredd av olika energialternativ. 

Målet är att kunden ska få möjlighet att välja det alternativ som bäst matchar deras verksamhets- och affärsmässiga krav. 

Utifrån den utgångspunkten har man bland annat utvecklat helt eldrivna modeller och bränslecellsalternativ men man har också fortsatt utveckla förbränningsmotorerna som drivs av diesel- och naturgas. 

Enligt den färdplanen som Iveco presenterade så tror man bland annat att Daily-försäljningen kommer att se ut enligt följande: Batterielektriska drivlinor på 10–20 procent till 2025, för att nå 30–50 procent till 2030 och 70-90 procent till 2035. 

Iveco
Iveco ser att framtiden i hög utsträckning är elektrisk. (Foto: Iveco)

Modulärt batterisystem

I dagsläget går det att välja mellan fyra olika storlekar på batteripaketet till en eDaily som är den helt elektriska versionen.

Storleken varierar mellan 37 kWh och 148 kWh. Att redovisa räckvidder blir lite klurigt på grund av att det finns olika viktklasser som har en drastisk påverkan på räckvidden. 

Versionen som har plats med fyra batterier finns bara med den högsta lastklassificeringen vilket drar ner räckvidden till 240 kilometer. Versionen med tre batterier men en nivå lägre lastklassificering kommer 300 kilometer. 

När det gäller S-Way ser man istället att diesel kommer finnas kvar betydligt längre med en andel på cirka 20 procent 2035 och att resterande 80 procent kommer att utgöras av en mix av batterielektriska-, gas- och bränslecellsdrivlinor. 

Iveco
Iveco satsar på modulära lösningar. (Foto: Iveco)

Elektrisk lastbil i det tunga segmentet

S-eWay som är namnet på Ivecos batterielektriska version av deras tunga lastbil har en räckvidd på upp till 500 kilometer och kommer att finnas tillgänglig för kunderna under första kvartalet i år. 

Behöver man ytterligare räckvidd så finns bränslecellsversionen S-eWay FCEV som har upp till 800 kilometers räckvidd.

När det gäller bränsleceller har den stora utmaningen varit infrastrukturen som varit relativt gles. För att lösa det här problemet arbetar Iveco bland annat med BMW och Bosch. 

Utbyggnaden av infrastrukturen är uppdelad i två faser, fram till 2027 kommer ett tiotal stationer, men 2030 är målet att det ska finnas hundratals stationer som ger god täckning över hela Europa. 

Iveco
Iveco vill erbjuda en rad alternativ för sina kunder inom det tunga lastbilssegmentet. (Foto: Iveco)

Iveco har nyutvecklad motor

Eftersom diesel- och gasdrivlinor fortsatt kommer att stå för en stor andel av alla sålda S-Way så har man utvecklat en ny generation av motor vid namn Cursor XC13.

Motorn är utrustad med flera innovativa teknologier som sänker förbrukning med cirka 7 till 8 procent och dessutom väger den 10  procent mindre än föregångaren. 

Det har skett enorma förbättringar när det gäller motorns förmåga att generera bromskraft. Ökningen är smått hiskeliga 300 procent för gasversionen. Enligt Iveco gör det att XC13 är klassledande i dagsläget. 

Det kommer även gå att få S-Way med digitala och kamerabaserade backspeglar. Det bidrar till miljöprofilen och det minskar luftmotståndet och därmed utsläppen. 

Hållbarhet är ledstjärnan

Valet av lanseringsfärg inför modellår 2024 har också sin utgångspunkt i företagets ambitioner om att vara en ledande leverantör av hållbara transportmedel.

Färgpaletten rör sig från blå-silvrig för de eldrivna alternativen till mossgrön för de mer konventionellt framdrivna alternativen. 

Snyggt är det i alla fall och de miljöfrämjande förbättringarna främjar även den totala ägandekostnaden som blivit lägre. 

Uppdaterad interiör

När man kliver in genom dörren så är det en uppdaterad interiör i alla modeller. När det gäller de större lastbilarna är den helt nyutvecklad medan transportbilarna fått sig ett ansiktslyft. 

I presentationerna som visades upp kunde man se att inspiration hämtats från ett annat italienskt varumärke. När det gäller utformningen av körlägena och dess designmässiga attribut har Ferrari fått agera förebild.

Interiören i S-Way,som den största lastbilen heter, har fått ett digitalt instrumentkluster som ackompanjeras av en display som kan styras både med ett gäng väl valda knappar eller touch.

Dessutom har man lyckats integrera en del smarta funktioner som ett utfällbart matbord och utdragbara förvaringslådor.

Ungefär samma upplägg gäller även för den uppdaterade versionen av Daily. Balansen mellan digitala skärmar och rejält tilltagna knappar är välbalanserad och borgar för god ergonomi även om man som exempelvis budförare i norra Sverige behöver handskar på händerna.

Dessutom har en ny växelspak som påminner om BMW:s gamla joystick för automatväxlade versioner monterats.

Utöver det är interiören fullsmockad med smarta förvaringsutrymmen för alltifrån surfplattor till telefoner. 

Säkerhet och välmående

Till alla budbilsfirmors stora glädje har man dessutom arbetat intensivt med att förbättra de aktiva hjälpmedlen, särskilt för att passa urbana miljöer.

Det här skulle kunna bidra till att minska mängden skador som uppkommer i den här typen av komplexa körförhållanden. 

Iveco har tagit en innovativ infallsvinkel och utvecklat ett system för övervakning av förarens hälsa. Man använder sig medicintekniskt klassificerad utrustning i form av en klocka för att följa viktiga hälsomätvärden.

En algoritm analyserar sedan datan och presenterar insikter via Iveco-appen vilket ska bidra med ökad säkerhet och välmående för de som framför bilarna. 

Iveco
Iveco hade bjudit in hundratals gäster. (Foto: Iveco)

Gemensamt infotainmentsystem

Den digitala cockpiten som kommer på 2024-års modell är i stort sett samma i alla tre modeller (Daily, Eurocargo och S-Way) men i S-Way kan den fås i antingen 10” eller 12”. 

I infotainmentsystemet har man integrerat Alexa för röststyrning och man kan koppla telefonen trådlöst med Apple Carplay eller Andrioid Auto.

När det gäller de uppkopplade tjänsterna har man bland annat skapat något som heter Iveco Drivers Fidelity Club och som ska förstärka förarens lojalitet och säkerhet genom att poängsätta körstilen. 

Den här funktionen kan sedan kopplas samman med deras system för att hantera fordonsflottor och på så sätt ska man få säkrare och mer miljömässiga förare. I dagsläget finns det cirka hundratusen uppkopplade Iveco-bilar. 

Prediktivt underhåll

De här bilarna genererar en otrolig massa data som Iveco kan använda för att göra oförutsägbara stopp till förutsägbara händelser genom att bland annat tillämpa AI-baserad dataanalys.

Över 50 olika algoritmer har utvecklats och de har en träffsäkerhet på över 98 procent vilket har kunnat bidra med att minska antalet oplanerade stopp med 30 procent. 

För Daily har man även möjlighet att låsa och låsa upp bilen via den tillhörande appen. Även fönsterrutorna går att styra via samma app, vilket säkerligen kan underlätta i kommersiella sammanhang.

För att göra Daily ännu mer energieffektiv och öka lastvikten har man jobbat med vikten. Bladfjädrar i kompositmaterial istället för diton i stål sparar 30 kilogram.

Iveco Daily satsar på effektivtet och produktivtet. (Foto: Marcus Berggren)

Iveco satsar på framtiden

Ivecos lanseringsevent i Barcelona levererade en överväldigande mängd information. Tack vare de enorma investeringarna och en till synes sammansvetsad organisation har man lyckats lyfta varumärket och dess erbjudande till helt nya nivåer.

Det avspeglar sig också finansiellt och fortsätter Iveco i det här tempor kommer större aktörer att få se upp.  

Som kronan på verket annonserar Iveco ett samarbete med Metallica. Under bandets kommande M72 World Tour kommer Iveco att vara den drivande kraften bakom kulisserna från München till Helsingfors och bortom därtill.