Test: Andreas flyttar med en Volkswagen Crafter

Vi på Högsta Växeln har gjort ett namn av att ha en redaktion enbart beståendes av ynglingar, och som yngling är det en tidsfråga innan den första flytten blir aktuell. För mig blev det som 22-åring dags att äntligen lämna föräldrarnas närande barm. Flytten från pojkrummet till en alldeles egen två-rummare förutspådde jag skulle bli enkel eftersom jag har lika mycket ägodelar som valfri annan pojkvasker (läs ingenting). Trots detta hade jag ju ändå en säng, ett skrivbord och en sjuhelvetes massa kläder som skulle transporteras till den nya lägenheten. Därför ringde jag Volkswagen för att be om en Crafter. Här följer alltså en text om hur du genomför den första flytten på ett så effektivt vis som möjligt.

Vid Volkswagens högkvarter väntade den, en silvrig Crafter med precis det som jag behövde: löjligt mycket utrymme. Jag fick en snabb flashback till gymnasietiden när jag extraknäckte på Posten som skåpbilsförare. Då rörde det sig dock om ruskigt utdaterade Iveco Dailys med extra lång kaross medan jag nu hade en sprillans ny Volkswagen Crafter utrustad med allt från adaptiv farthållare till lane assist och backkamera. Den moderne skåpbilsföraren behöver alltså inte offra några bekvämligheter bara för att han behöver ett stort lastutrymme. Förutom ett bra klimatsystem. Luftkonditioneringen var långt ifrån tillräckligt för att hålla mig sval den svinvarma sommar-dag som flytten genomfördes på.

Eftersom jag i stort sett saknade tillhörigheter annat än fyra flyttlådor, en säng och ett bord gick ilastandet mycket fort. Dessutom lyckades jag få plats med allt jag behövde ha med mig hemifrån bak i Craftern vilket innebar att jag bara behövde köra ett enda flyttlass. Lastutrymmet har en mängd smarta funktioner, som exempelvis skenor i taket, vilka underlättar för den som behöver frakta stora prylar, något som jag själv inte hade någon riktig nytta av.

Jag begav mig sedan ut på vägarna mot den nya lägenheten och fick känna på hur Volkswagen Crafter är att köra. Att påstå att den känns som en personbil är som att säga att Ryanair känns premium. Den känns lite som ett fartyg av den enkla anledningen att den är fullkomligt enorm. Å andra sidan är prestandan förvånansvärt bra, i princip som i vilken annan dieselbil som helst. Dessutom imponerar den åtta-stegade DSG-lådan som bokstavligt talat växlar snabbare än jag hinner blinka. Något som dock inte imponerar är bränsleförbrukningen vilket förvisso förklaras av det faktum att Crafter har samma aerodynamiska egenskaper som en flyttlåda på hjul, vilket är precis vad den är.

Att köpa en Volkswagen Crafter lär aldrig komma på tal såvida man inte jobbar med att flytta prylar. Å andra sidan vore det rent av korkat att inte hyra en inför den första flytten, eller den andra eller tredje för den delen. Tack vare dess oerhört rymliga lastutrymme var min flytt avklarad på bara två timmar i god komfort. Bättre än så kan det inte bli!