Iveco Daily kom till världen i form av Fiat Daily redan 1978. Modellen kunde även fås i form av Alfa Romeo AR8 men har sedan 1983 strikt hetat just Iveco. Daily har gjort sig känd som transportbilsvärldens kraftkarl vilket förblir dess trumfkort. Nu har vi kommit en bit in på den sjätte generationen och inför modellår 2022 har den fått sig en del uppdateringar. Jag lade i Högsta Växeln och begav mig till södra Sverige för att provköra uppdaterade Iveco Daily.

Många bäckar små

Pris(12m3 skåp) från
495 755 SEK ex moms

Uppdateringar
– Ny grill, samma som på Ivecos lastbilar
– Ny manuell växellåda
– Nu med luftfjädring bak
– Nya stolar
– Nu med Amazon Alexa
Iveco Connectivity Box

Iveco har strösslat uppdaterade Daily med lite smått och gott för att den ska förbli relevant i segmentet. På hårdvarufronten erbjuds en helt ny manuell växellåda som kräver ett oljebyte så sällan som var 35 tusende mil, eller nästan nio varv runt ekvatorn. Den manuella lådan sägs vara mer personbilslik. Dessvärre var alla testbilar på plats i Båstad automatväxlade, något som är indikativt av hur marknaden ser ut – närmare 95 procent av Dailys som Iveco kränger är de facto automatväxlade.

Iveco Daily med automatväxellåda har funnits ända sedan 1999 då en halvautomatisk historia vid namn Agile fanns. Den var ungefär lika bra på att växla som en 16-åring som övningskör för första gången. 2014 kom i stället den nya åttastegade varianten. Den är en fena på att välja rätt växel och växlingarna sker lugnt och metodiskt.

Skåpet fyllt av ergonomi och uppkoppling

Andra nyheter inför modellår 2022 är luftfjädring bak som dels ökar komforten, dels gör att bilen kan sänkas och höjas på bara några sekunder med hjälp av ett knapptryck. 

Om man fortsätter på ergonomispåret är det numera standard med så kallade ”memory foam”-stolar. Det är samma teknologi som NASA använder sig av och är i kombination med den fjädrade förarstolen en härlig kombination när man tillbringar en hel dag bakom ratten. Både in- och utsteget förblir bra och det är inga problem att tillbringa en hel arbetsdag med att kasta sig in och ut ur förarstolen.

Lastbil i skåpbilsformat

Praktisk kuriosa
Totalvikt:
3,3 – 7,2 ton
Nyttolast: 1900 – 2700 kg
Dragvikt: 3 500 kg
Lastutrymme (längd/bredd/höjd):
2610-5125/1800/1545-2100 mm
Lastvolym: 7-19,6 m3

Det som definierar just en Iveco Daily är primärt lastbilschassit vilket möjliggör en hög dragvikt en totalvikt på upp till 7,2 ton och ett stort fokus på pålitlighet och robusthet. Ett exempel är att Iveco exempelvis har tjockare lack för att minimera rost och liknande farhågor, något som Mercedes har stora problem med. En Iveco Daily är stryktålig som attan och bara går, och går, och går. Det innebär emellertid en högre kostnad, men sett till fordonets livslängd lönar det sig.

Robustheten genomsyrar körupplevelsen i det stora hela och på plats i Skåne fick vi provköra fem olika varianter – alltifrån 2,3-liters pjäsen på 136 hästkrafter upp till 3-liters fyran på 207 hästkrafter och nästan 500 newtonmeter i vrid. Alla bilar förutom en var i det populäraste skåputförandet med en skåpvolym på 12 kubikmeter, men Daily kan fås med upp till 19,6 kubikmeter som har både längst hjulbas och störst volym i segmentet. Givetvis finns det en rad påbyggnationer och inredningar att tillgå.

En hel drös av drivlinor

Iveco Daily 2,3 136hk (2022)
Motor:
2,3-liters, 4:a, diesel, 136 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring:
8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Totalvikt: 3 500 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
6000/2052/2665 mm

Iveco Daily 3,0 180hk (2022)
Motor:
3-liters, 4:a, diesel, 180 hästkrafter, 430 newtonmeter
Kraftöverföring:
8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Totalvikt:
3 500 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
6000/2052/2665 mm

Iveco Daily 3,0 210 hk (2022)
Motor:
3-liters, 4:a, diesel, 207 hästkrafter, 470 newtonmeter
Kraftöverföring:
8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Totalvikt: 3 500 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
6000/2052/2665 mm

Samtliga bilar var lastade med en säck på 500 kilogram för att de skulle testas i lastat utförande. Jag inledde testandet med 136-hästars chassivarianten med flak och den åttastegade automatlådan. I samtliga motorutföranden lämnar gasresponsen mycket att önska men i just 136-hästarsvarianten känns Iveco Daily ruskigt trög. Gasen i botten resulterar i mycket snack men inte särskilt mycket verkstad.

136-hästarsmotorn gör jobbet och när man väl kommer underfund med motorstyrningen – och förslagsvis har växellådan i Power-läget – upplevs den som något mer potent men den ovannämnda slöheten finns alltid kvar. Den lyckas dock alltid hålla hastigheten man väljer med farthållaren, men accelerationen i högre hastigheter kan liknas med inlandsisen.

Därefter var det dags att ratta mellanmodellen, 3-litersvarianten med 180 hästkrafter. Den erbjuder mycket vrid och även en hel del kraft. 180-hästaren känns oändligt mer potent än 136-hästarsvarianten och upplevs som en bra avvägning mellan kraft och pris. Sist men absolut inte minst var det toppmotorn på 207 hästkrafter som stod på tur. Den känns genuint pigg och är perfekt för dig som vill anamma en mycket italiensk körstil eller ofta lastar tungt. I övrigt finns Iveco Daily som gasbil (CNG) och efter sommaren kommer en helt elektrisk variant.

Arbetshäst av rang

Om man bortser från pjäsen under huven lider samtliga Iveco Daily av samma tillkortakommanden. Hallandsåsen bjöd på rejäla vindpustar, något som onekligen märktes av i testbilarna. Fortsättningsvis kommer det en hel del vindbrus från de enorma backspeglarna och i passagerarsätet – som saknar fjädring – är det en stötig upplevelse som erbjuds.

Konkurrenter
Fiat Ducato
Ford Transit
Volkswagen Crafter

Materialvalen är inte direkt upphetsande men är till synes enormt stryktåliga och funktion före form har varit ledordet, något som för övrigt genomsyrar bilen i det stora hela. Det är en klar fördel för exempelvis åkerier eller enbilsägare som premierar funktion, robusthet och livslängd före mer premiumbetonade inslag som vissa av konkurrenterna erbjuder.

Summan av kardemumman

Uppdaterade Iveco Daily fortsätter att fokusera på samma grundpelare som de senaste 40 åren – mångsidighet, robusthet, slitstarkhet, och prestanda – vilket har lett till modellens framgång. Dess funktionella anda sätter sin prägel på hela körupplevelsen och nyheter som luftfjädring, mer ergonomiska stolar samt bättre uppkopplingsmöjligheter är välkomna tillägg i ett segment som växer så det knakar. Det är inte någon fråga om en revolution, utan snarare en fråga om att fokusera på sina styrkor och köra gasen i botten.

För- och nackdelar

+ Tuff som tusan
+ Funktionell som fasen
+ Ergonomisk som bara den
– Oraffinerad
– Mycket motorljud
– Tung olastad, inkräktar på lastförmåga

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.