Nya Porsche Taycan 4 på bredsladd i norra Finland

Elbilar är tråkiga att köra och funkar inte på vintern, menar vissa kritiker. Porsche hävdar motsatsen, och bjöd in oss till iskörning med uppdaterade Taycan i norra Finland.

Djupt i lapplandsskogarna, cirka 15 mil norr om polcirkeln, ligger Finlands största skidort Levi.

Orten lockar inte bara turister från hela Europa genom sin vackra natur och goda chanser för norrsken. Med sitt nordliga läge bjuder den också på långa vintersäsonger, och det är inte ovanligt att backarna håller öppet ända in i juni.

Porsche Arctic Center

Långa vintrar är inte bara gynnsamt för skidanläggningar, utan även för de som vill slipa sina färdigheter bakom ratten på halt underlag.

Porsche Arctic Center
Porsche Arctic Center är optimerat för bilbaserad akrobatik – Foto: Porsche.

I närheten av Levi finns därför Porsche Arctic Center, där märket varje år preparerar ett stort antal isbanor för bilbaserad akrobatik. Det primära syftet är att erbjuda upplevelsepaket till välbärgade gäster.

Nyligen blev vi inbjudna till anläggningen för att testa elbilen Porsche Taycan, som inför modellåret 2025 fick sin första stora uppdatering sedan lanseringen år 2019.

Tuffa tider för Taycan

Uppdaterade Porsche Taycan såg dagens ljus under en tuff tid för modellserien. Globalt snudd på halverades nämligen försäljningen under 2024 jämfört med året innan.

Förklaringen ligger dock till stor del i att 2024 blev ett tufft år för elbilsmarknaden som helhet. Porsche Taycan är också en av de elbilar som har fått hårdast stryk på begagnatmarknaden med stora värdetapp, vilket säkerligen också skrämmer vissa spekulanter.

På sladd
2024 var ett tufft år för Taycan – Foto: Porsche.

Frågan är om nya Taycan med sin högre effekt, längre räckvidd och snabbare laddning – i synnerhet vid kallt väder – har potentialen att vända trenden.

Bilarna som stod till vårt förfogande under körningen var den fyrhjulsdrivna basversionen Taycan 4, med en effekt på 408 hästkrafter och ett grundpris på 1 280 000 kronor.

Modellen avverkar 0 till 100-sprinten på 4,6 sekunder och har en toppfart på 230 km/h.

Levererar äkta Porsche-känsla

Taycan må sakna en karismatisk bensinmotor, men när jag svängde ut från hotellet för den korta turen till Porsche Arctic Center påmindes jag genast om hur extremt mycket Porsche-känsla bilen ändå levererar.

Porsche Taycan
Bakom ratten är Porsche-känslan påtaglig – Foto: Porsche.

Modellen har alltid varit trevlig att ratta, och detta har inte gått förlorat i och med uppdateringen. Varje aspekt av körupplevelsen, från kalibreringen av styrningen och chassit till responsen från pedalerna, upplevs vara i perfekt symbios med varandra.

Detta i kombination med faktorer som den härligt tunna ratten, sittpositionen och vyn från förarplatsen innebär att släktskapet med Porsches bensindrivna sportbilar är tydligt.

Porsche Taycan imponerar vid iskörning

Dagens övningar gick ut på att sladda kontrollerat, och till vårt förfogande hade vi dels övningsytor formade som cirklar och åttor, samt en lång slalombana. Det fanns även ett antal långa, slingriga racingbanor att välja mellan.

Konbana
Bilen imponerade på konbanan – Foto: Porsche.

Greppet från de dubbfria vinterdäcken var inte fantastiskt – utan i vissa lägen snarare obefintligt – men bilen lyckades ändå imponera.

Så länge det finns någon form av grepp är det nämligen få vagnar som är lika lätthanterliga på halt underlag som en fyrhjulsdriven Porsche Taycan.

Lekande lätt att sladda

Eldriftens direkta respons spelar en viktig roll i hur lätt det är att provocera fram en bredsladd, som sedan lätt kan bibehållas tack vare den fina chassibalansen och den välavvägda styrningen.

Skulle man hamna i en alltför allvarlig vinkel relativt färdriktningen är det bara att styra i önskad färdriktning och trycka plattan i mattan, och låta fyrhjulsdriften dra ekipaget ut ur sladden.

Det känns som att man kan göra i stort sett vad som helst med bilen, utan att den stretar emot eller gör något oväntat. En ytterligare faktor i detta är att det går att stänga av säkerhetssystemen helt, åtminstone nästan, vilket inte är en garanti i många moderna elbilar.

Det enda riktiga problemet med att hantera Porsche Taycan 4 i halka uppstår när det är dags att sakta ner, då vikten på runt 2,2 ton innebär att bilen snabbt antar karaktärsdragen av ett curlingklot.

Taycan är en tvättäkta Porsche

Som sportbil kan Porsche Taycan självklart alltjämt kritiseras för att leverera en mer klinisk körupplevelse än sina bensindrivna syskon.

Att modellen känns som en tvättäkta Porsche från bakom ratten går emellertid inte att förneka. Det gäller inte minst vid mer atletisk körning på halt underlag, då den genuint är en av de roligaste bilarna på marknaden.

Sladd
Bilen är lekande lätt att sladda – Foto: Porsche.

Den utpräglade Porsche-känslan är också betydligt starkare än i modellens nya eldrivna suv-syskon Macan, som delar plattform med bland annat Audi Q6 e-tron. Macan kontrar i gengäld med att vara betydligt rymligare, och därmed mer praktisk till vardags.

Det mest intressanta med uppdaterade Porsche Taycan ur ett vinterperspektiv är emellertid inte köregenskaperna, utan snarare förbättringarna i effektivitet, räckvidd och laddning.

Hur nya Taycan fungerar vid långkörning vintertid får vi återkomma till – Foto: Porsche.

Dessa aspekter fick vi inte tillfälle att testa under vår tid i Levi, utan dem kommer vi att utforska under en nära förestående resa till ännu nordligare breddgrader.

Fortsättning följer, med andra ord.

Tekniska Data

Porsche Taycan 4 (2025)

Motor: 2 elmotorer, 408 hästkrafter, 585 newtonmeter
Kraftöverföring: Automatväxlad, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 4,6 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Räckvidd: 560 km
Vikt: 2 170kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4963/1966/1379 mm
Pris: från 1 280 000 kronor

Första intryck

Porsche Taycan 4 (2025)

4.5

Som körmaskin på halt underlag har Porsche Taycan 4 alltid varit fantastisk, och detta har inte gått förlorat i den uppdaterade versionen.