Test: Volkswagen ABT e-Transporter

Volkswagen ABT e-Transporter (2021)
Motor: Elmotor, 110 hästkrafter, 200 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 17,4 sekunder
Toppfart: 120 km/h
Elektrisk räckvidd: 138 km
Vikt: 2 204 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5304/2297/1990 mm
Pris: från 529 400 SEK ex. moms (661 750 ink. moms)

Har du någonsin beställt något hem till dörren? Då har du fått erfara det fina med sista-milen-leveranser, den delen av sträckan som är den sista mellan godsterminal och dig som kund. Den är egentligen en självklar del av en leveranskedja att elektrifiera, något som även Volkswagen verkar hålla med om. Sträckorna är ofta korta och sker i städer, något som är alldeles perfekt för en elbil. Frågan är dock hur långt man har kommit på den fronten. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volkswagen ABT e-Transporter.

Parallellt med den sjunde generationen Volkswagen Multivan kommer generation T6.1 fortsätta att tillverkas. Det är primärt för att fortsatt kunna erbjuda den ikoniska modellen som transportbil men de är onekligen sena på bollen. Volkswagen e-Transporter följer samma recept och det finns ingenting som avslöjar att det rör sig om en elbil. Volkswagen e-Transporter är en avkomma av Volkswagen Transportbilar och deras partner ABT. Under nästa år kommer nya ID. Buzz Cargo som är tänkt att täppa till efterfrågan av elektriska transportbilar ytterligare. 

Praktisk kuriosa
Nyttolast (kg): 1 086 kg
Dragvikt: 1 500 kg
Lastutrymme (längd/bredd/höjd): 2724/1627/1410 mm
Lastvolym: 6,7m3

Vår testbil var klassiskt och enkelt utrustad med vit lack och tygsäten och färre knappar i interiören än i en åkgräsklippare; spartanskt var bara förnamnet. Fram har man en bänk som rymmer tre vuxna individer, man sitter högt med god sikt över vägen och i vår testbils fall fungerar det minimala infotainmentsystem väl, även om det ser aningen utdaterat ut. Med det sagt är e-Transporter en renodlad transportbil ända ut i fingerspetsarna och inget annat. Hur många vita Volkswagen-transportbilar ser man inte på daglig basis?

Volkswagen ABT e-Transporter är finurligt paketerad och lastutrymmet är lika stort som i dieselvarianten av Transporter och rymmer hela tre EU-pallar. När man vrider om nyckeln möts man av ett litet surrande, sen är det bara att tuta och köra.

Effekten på 110 hästkrafter och 200 newtonmeter är knappast överväldigande men det är inte heller meningen. Räckvidden är kortare än hos en robotgräsklippare, närmare bestämt endast 10–12 mil i verkliga livet. Det begränsar e-Transporters användningsområde till kortare leveranser, helst utan körning på motorväg. Det sägs dock att sista milen står för 50 procent av leveranskostnaden.

Körupplevelsen är det man kan förvänta sig av en eldriven Volkswagen Transporter. Den är väldigt lik sitt fossila syskon förutom att man slipper oljudet från en diesel och kan dra nytta av direkt gasrespons. Köregenskaperna är åt det mer personbilslika hållet och elmotorn innebär att bilen är knäpptyst och vibrationsfri. Det enda som hörs när man är på språng är egentligen däckljudet.

Alltjämt innebär den direkta gasresponsen att e-Transporter upplevs som pigg och har inga som helst bekymmer att hänga med i trafikrytmen. Att applicera eldrift inom just transportbilssektorn känns lite som ett glasklart val, mycket tack vare vridmomentet. Att batterierna är placerade längst ner i bilen innebär även att den ter sig förvånansvärt flinkt.

Räckvidden har givetvis sina begränsningar men det lilla batteriet innebär att bilen går att ladda från 0 upp till 80 procent på under timmen. Ju större batterier man har desto mer inkräktar de på nyttoutrymmet och i sin tur på hela syftet med en transportbil. I e-Transporters fall kan den inte lasta riktigt lika mycket som sina fossila syskon. I stället riktar Volkswagen sig mer mot kunder med behov av volym snarare än vikt. Frågan är hur långt en fullastad e-Transporter med ett släp på 1500 kilogram kommer.

Volkswagen ABT e-Transporter har en del tillkortakommanden och många konkurrenter är både billigare och har bättre räckvidd. Kommande ID. Buzz Cargo lär placera Volkswagen Transportbilar längre fram i racet mot en elektrifierad logistikvärld. Den erbjuder ett attraktivt paket och besitter de egenskaper som har gjort fossildrivna Transporter så omåttligt populär – hög komfort, användarvänlighet och goda lastmöjligheter – men den undermåliga räckvidden och det höga priset är avskräckande. Idén är lysande men utförandet lyckas inte leverera hela vägen fram.

För- och nackdelar

+ Lika praktisk som fossilvarianten
+ Bra körposition
+ Mindre underhåll krävs

– Undermålig räckvidd
– Högt inköpspris
– Begränsat användningsområde

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Volkswagen e-Transporter erbjuder oerhört begränsad räckvidd och har ett högt inköpspris. Den har dock goda lastmöjligheter, är trevlig att ratta och bygger på sitt fossila syskons framgångar. Konkurrenterna erbjuder mycket bättre räckvidd och pris men e-Transporter har ändå en viss charm.