Ford E-Transit L3H2 350 Skåp (2022)
Motor: Elmotor bak, 184 hästkrafter, 430 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, bakhjulsdrift
Toppfart: 130 km/h
Elektrisk räckvidd: 257 km
Vikt: 2 700 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 5981/2059/2481 mm
Pris: Från 659 900 SEK ex. moms

Ford E-Transit L4H3 425 Skåp (2022)
Motor: Elmotor bak, 269 hästkrafter, 430 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, bakhjulsdrift
Toppfart: 130 km/h
Elektrisk räckvidd: 288 km
Vikt: 2 700 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 6704/2059/2746 mm
Pris: Från 695 900 SEK ex. moms

Elektrifieringen av transportbilsbranschen har till synes inte tagit lika stora kliv som när det kommer till personbilar utan det är nu på senare tid som diverse tillverkare på riktigt har börjat satsa på just elektriskt.

Världens bäst säljande skåpbil stavas Transit och har sedan en tid tillbaka erbjudits som laddhybrid. Nu har det emellertid blivit dags för en helt elektrisk variant. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Ford E-Transit i Barcelona.

En burk med innehållsförteckning

Det enda som avslöjar att E-Transit de facto är elektrisk är modellbeteckningen. Modellen går att få i en miljard olika utföranden bestående av tre olika takhöjder och tre olika längder för att inte tala om alla påbyggnationer.

På plats i Barcelona fick vi se flera exempel på hur Ford E-Transit kan anpassas efter kundens behov. Det finns även ett Eco-läge som begränsar bilens prestanda och kör man för aggressivt finns det en röst som tipsar om hur man kör mer energieffektivt.

E som i Energisk

Praktiska kuriosa

Upp till 15,1 kubik i lastvolym

Upp till 317 km räckvidd

2,3 kW-uttag i lastutrymmet

115 kW snabbladdning

Upp till 1616 kg maxlast

750 kg dragvikt

Den största skillnaden mellan ordinarie Transit – som i Europa endast erbjuds med diesel – och E-Transit är såklart drivlinan samt upplevelsen bakom ratten. Till Sverige kommer två varianter – en 3,5-tonsvariant och en 4,25-tonsvariant – som båda erbjuds med antingen 184 eller 269 elektriska kusar.

På plats i Barcelona fanns det för vår del endast möjlighet till att köra 3,5-tonsvarianten med 184 hästkrafter.

Som väntat känns den pigg och jag körde bilen både olastad och lastad med 500 kilogram fastsurrat i lastutrymmet.

Lastutrymmet är för övrigt lika stort som i ordinarie fossil-Transit. Utan last skumpar bilen fram mer och man möts av en bakvagn som är lite mer livlig. Men som sig bör med transportbilar är det i just lastat utförande som den bör testas.

Lastad förblir E-Transit pigg och även om vår testbil endast fick nöja sig med 184 hästkrafter innebär den direkta gasresponsen och bakhjulsdriften att E-Transit är förvånansvärt rolig att ratta. Ford har sannerligen tagit på sig hårdhandskarna när det kommer till att elektrifiera E-Transit.

Ford Pro-beståndsdelar
– Fordon
– Mjukvara
– Service
– Laddning
– Finansiering

I samband med lanseringen av E-Transit presenterade de även Ford Pro, ett ekosystem från Ford som är tänkt att erbjuda allt man som kund behöver.

Del av Ford Pro består av telematik, en tjänst som ger all information om en bil till exempelvis fordonsanvariga på ett företag. Det är ett måste om man vill maximera E-Transits potential.

Många mil i bil

Konkurrenter
Fiat e-Ducato
Maxus e-Deliver 9
Mercedes eSprinter
Volkswagen e-Crafter

Räckvidden på E-Transit i stadstrafik är över 40 mil medan den under blandad körning är cirka 25 mil. Den riktar sig dels mot enbilsägare – typ hantverkare och dylikt – dels mot företag med stora flottor i stil med posten.

En gemensam nämnare för transportbilssektorn är att de flesta kunder har väldigt bra koll på hur långt de kör; hantverkare kör i regel väldigt korta sträckor, inte minst i storstadsområdena, medan stora åkerier har mer utstakade rutter. Under utvecklingen av E-Transit talade Ford med flera kunder för att komma fram till en räckvidd som är i enlighet med vad marknaden kräver.

Den främsta styrkan hos E-Transit är hur tyst den är samt de ekonomiska fördelarna med att välja just en elektrisk transportbil. Även om inköpspriset är högre innebär en E-Transit (likt andra elektriska transportbilar) en lägre driftkostnad för att inte tala om skattemässiga fördelar. När fler och fler miljözoner dessutom införs runtom i Europa är det helt plötsligt väldigt lockande med något elektriskt.

Summan av kardemumman

Med E-Transit har Ford lyckats leverera den bästa elektrifierade skåpbilen i segmentet. Den erbjuder god räckvidd för de flesta typer av verksamheter, hög komfort, goda lastmöjligheter, och tillsammans med Ford Pro ingår E-Transit i en helhetslösning som är klart fördelaktig.

Den råkar dessutom vara riktigt trevlig att ratta. Inköpspriset är högt men i det långa loppet lönar det sig, särskilt med rådande dieselpriser. Att elektriska bilar även är framtiden inom transportbilsbranschen är ett faktum.

För- och nackdelar

+ Like praktisk som ordinarie Transit
+ Tyst och vibrationsfri
+ Körglad
– Låg dragvikt
-Högt inköpspris
– Funkar bäst med Ford Pro

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.