BMW iX M60 provkörd på Gotland

BMW iX M60 (2022)
Motor: Dubbla elmotorer, 619 hästkrafter, 1 014 newtonmeter (1 100 med launch control)
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 566 km
Vikt: 2 659 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4953/1967/1696 mm
Pris: Från 1 412 800 SEK

Bilvärldens mest lättsmälta formspråk finner man inte på BMW:s eldrivna flaggskepps-SUV iX. Enligt mig ser den ut som resultatet av barnamakande mellan en bäver och en origamifigur. Men om man då som jag tycker att bilen är ful, är det ju bra om den i alla fall går så fort att ingen hinner titta på den. Det är en teori bakom varför bayrarna har tagit fram värstingvarianten BMW iX M60.

Här har vi alltså en bil som tillhör den fullständigt förnuftsvidriga kategorin prestandastadsjeepar och den tämligen vettiga kategorin elbilar på samma gång. Är eldrift ingrediensen som möjliggör håll käften-prestanda i en SUV utan att också paja den bekvämlighet man söker i en stor bil från första början? För att ta reda på det begav vi oss till Gotland för att stifta bekantskap med BMW iX M60.

Lyxig landsvägsupplevelse

Först på tapeten stod körning på allmän väg. Sveriges största ö är full av behagliga landsvägar av varierande storlek, med jämn och fin asfalt. Därmed finns förutsättningarna för att man ska kunna utvärdera komfortnivån i en bil när den är som allra bäst.

I det här utförandet är BMW iX utrustad med luftfjädring, som gör att den omkring två och ett halvt ton tunga bjässen glider fram som om den kunde sväva. Imponerande ljudisolering spelar också in här. Sammantaget betyder det att det här är den sortens bil som man kliver ur mer utvilad än när man klev in.

Kvalitetskänslan reflekterar prislappen, för det mesta

Med prislappen i åtanke gör man förstås rätt i att ställa höga krav på komforten, och på kvalitetskänslan i största allmänhet. På den punkten kan jag endast anmärka på att kontrollpanelen till infotainmentsystemet är av den osofistikerade typen touch med haptisk feedback, och att dörrarna avger det omisskännliga ljudet av amerikanskt grovsmide vid stängning.

I övrigt håller materialvalen den nivå man väntar sig av en BMW. På de ställen där man har använt plast – i stället för mer exklusiva material – är den av ett slag som känns högkvalitativt. Dessutom är interiören designad på ett sätt som känns välkommet futuristiskt, lite som ett rymdskepp på film.

Förbluffande köregenskaper

På tal om rymdskepp imponerar iX M60 inte bara med sin komfort. Den har också köregenskaper som heter duga. Givetvis brukar alla elbilar glänsa med sin gasrespons, men den här bjässen gör mer än så.

BMW iX M60 har en accelerationsförmåga som verkligen skvallrar om de 619 hästkrafterna och de 1 100 (!) newtonmetrarna. Förbi 100-strecket trycker det på som från stillastående; först mellan 150 och 200 är det som att bilen erkänner att luftmotstånd är ett verkligt fenomen. Toppfarten är begränsad till 250 knyck.

Det verkligt sensationella är likväl inte hur bilen ter sig rakt fram, utan hur väl den tar sig an kurvor. Visst kränger och understyr den en aning, desto mer ju snabbare man kör, men BMW har verkligen lyckats inkapsla de ökade möjligheter till kontroll som eldrift för med sig.

Håller man sig under 100 blås får den fysikens lagar att framstå som blott en rekommendation. Fyrhjulsstyrningen möjliggör rotation på ett sätt som inte borde vara möjligt i en bauta-SUV, samtidigt som det bidrar med stabilitet vid krävande undanmanövrar.

Summan av kardemumman

Innebär alltså eldrift att man kan få allt? Ja, åtminstone om man tampats med just den paradoxala tanken av konceptet prestandastadsjeep. Vid Dr. Jekyll-körning – som torde utgöra den absolut största delen av SUV-ägande – är den riktigt komfortabel, samtidigt som den har en inre Mr. Hyde som bokstavligen kan skrämma livet ur bräckliga varelser.

Den gör allt detta utan att konsumera en enda droppe bensin, medan exempelvis en BMW X6 M Competition dricker som en parkbänksalkis. Visst sitter man inte som fastgjuten i förarsätet vid aktiv körning, men det är ett högst rimligt tillkortakommande i något som huvudsakligen är en familjebil. Det enda egentliga frågetecknet är exteriördesignen – tur för BMW att smaken är som baken!

Bygg din egen BMW iX M60 här!

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

BMW iX M60 skrattar Isaac Newtons naturlagar i ansiktet och får konventionella prestanda-SUV:ar att framstå som ren idioti. Kan man uppskatta (eller åtminstone svälja) exteriördesignen är det här ett fantastiskt alternativ för den som prompt vill ha allt i en och samma bil.