Test: BMW X6 M Competition

BMW X6 M Competition (2020)
Motor: 4,4-liters V8, dubbelturbo, 625 hästkrafter, 750 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,8 sekunder
Toppfart: 285 km/h
Vikt: 2370 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4941/2019/1692mm
Pris: 1 303 700 SEK (testbil cirka 1 600 000 SEK)

BMW X6 har länge varit go-to-modellen för de som vill synas och tala om för omvärlden att ”para finns” och att man är någon man helst inte vill ha som middagsgäst. Vi imponerades av förra generationen X6 M även om den rent objektivt är lika rationell som att ha en elbil i Centralafrikanska Republiken. När vi testade den nuvarande generationen X6 M50i undrade vi vem den egentligen är till för, varför inte bara köpa en X6 M? Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om den logiken håller genom att recensera BMW X6 M Competition.

BMW X6 M Competition ser aggressivare ut än velociraptor. Den ser muskulös, svindyr, och osmaklig ut, just för att den är alla de tre sakerna. Den har dessutom lika mycket närvaro som Kungen på Kungliga Klubbarnas Fest. Personligen tycker jag att nya X6 M Competition ser bra mycket bättre ut än föregångaren även om jag har svårt att förstå mig på filosofin ”form före funktion” som dominerar segmentet.

Jag uppskattade dock dess utseende mer i slutet av min vecka med den. På insidan möts man av bland det bästa BMW har att erbjuda. M-sportstolarna är bekväma men ger även mycket stöd när man väljer att rasta bilen. Alla ytor känns för det mesta dyra och exklusiva, med undantag av vissa knappar och reglage som fullständigt osar plast. Infotainmentsystemet fungerar väl och baksätet är hyfsat rymligt trots det sluttande taket.

I så kallat Competition-utförande erbjuder X6 M 25 fler hästkrafter och ett tydligare fokus på just prestanda jämte ordinarie X6 M. Ur ingenjörssynvinkel krävs det en herrans massa för att få koloss som X6 M att kännas flink och hemmahörande på kurvigare vägar, något tyskarna lyckats väl med, särskilt när man tar en titt på bilens vikt.

Bilens trumfkort är den fullkomligt sensationella motorn som har nästintill en bottenlös mängd kraft, något vi älskar med både BMW M5 och M8. Den bara trycker och trycker och trycker utan uppehåll och katapulterar X6 M Competition till över 280 knyck utan konstigheter. Som sig bör känns den stabil i höga hastigheter, något både X6 M50i och X4 M Competition misslyckades med. Styrningen är direkt men artificiell men lyckas maskera dess enorma vikt även på de kurvigaste av landsvägar. Med det sagt blir den aldrig riktigt rolig att köra, snarare bara imponerande.

Man kan undra varför en X6 M i Competition-utförande är nödvändig, något jag var extra skeptisk till efter att ha fått erfara X4 M Competition som är på tok för hård som vardagsbil. Jag blev dock positivt överraskad, X6 M Competition må vara inställd åt det hårdare hållet men den förblir tillräckligt bekväm för att kunna köra dagligen utan att behöva ett årskort hos en naprapat. Man är fullt medveten om underlaget men bilen är ändå inställd åt det bekvämare hållet. Den kompenserar inte alltför mycket gällande just komfort till förmån för bilens dynamiska färdigheter, istället har ingenjörerna lyckats finna en vettig balans.

Plattan i mattan väcker samtliga 625 bavariska kusar till liv och bilen exploderar fram och fortsätter att trycka på en bra bit. Den låter även muskulös, något som får en att vilja köra som en vettvilling. Trots sin enorma mängd kraft och vikt förblir den dock lättkörd och den är inte lika brutal som dess framtoning signalerar. I motorvägshastigheter är den tyst och bekväm men sätter man den i Sport+-läget förvandlas den till en betydligt aggressivare skapelse.

BMW X6 M Competition är svaret på en fråga ingen ställde. Den är dyrare än sin stallkamrat X5 M men är mindre praktisk och inte lika diskret. Med det sagt fyller den ändå sin funktion i X6-utbudet. Den har en förmåga att erbjuda en sjuhelvetes fartupplevelse i kombination med att den inte alls är så obekväm som man kan tro. Det gör bilen till ett vettigare alternativ än man kan tro. Den har en förmåga att både vara relativt lugn och sansad samtidigt som dess enorma prestanda sannerligen kan krydda till tillvaron – den är ett Autobahn-lok av rang. Den enda anledningen till att man skulle köpa en X6 M framför motsvarande X5 är för att man gillar hur den ser ut, inte för att man är rationell. Men hur rationell är egentligen en SUV med över 600 hästkrafter?

Bygg din BMW X6 M Competition här.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.6

Sammanfattning

BMW X6 M Competition överraskar på många fronter. Den är inte lika obekväm som man föreställer sig, den är betydligt flinkare än vad den har rätt att vara, och den är orimligt snabb med tanke på dess vikt. Den är även oerhört vulgär och till för folk som har lejonstatyer i sin trädgård men X6 M är inte en dålig bil för det. Frågan är varför man bara inte köper en X5 M istället?