Test: BMW iX 50

BMW iX 50 xDrive (2022)
Motor: Elmotor på respektive axel, 523 hästkrafter, 765 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,6 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 630 km
Vikt: 2 585 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4953/1695/2230 mm
Pris: Från 1 081 000 SEK
(testbil cirka 1 300 000 SEK)

Flertalet gånger har BMW toppat listan över de mest miljöhållbara biltillverkarna. Den första massproducerade BMW-elbilen kom redan år 2013 i form av BMW i3 som stoltserade med användning av återvunna material, kolfiberförstärkt plast och ett genomgående fokus på just miljön.

Fabriken där den, tillsammans med i8, tillverkades drevs av vindkraft och hade får som gräsklippare. Men det räcker inte alltid med att vara tidigt ute, det gäller även att man tar sig hela vägen in i mål. Nu har BMW satsat stort på elektrifiering igen. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW iX 50.

Foto: Andreas Bergman

BMW har sakta men säkert börjat elektrifiera nästintill hela sitt modellprogram. Laddhybrider har dykt upp i samma takt som bebisar på BB men listan på renodlade elbilar har varit kort. Efter BMW i3 stod BMW iX3, hela sju år senare, på tur. Nu har emellertid det bayerska märket kavlat upp ärmarna och snabbare än du hinner säga ”Bayerische Motoren Werke” har elbilsutbudet ökat; BMW har även gjort en satsning på vätgas.

BMW:s satsning har gått hand i hand med det nya formspråket som har delat bilvärlden itu. Den modell som har tagit det absolut största klivet bort från BMW:s mer traditionella linjer är just iX. De kolossala njurarna i kombination med de smala framlyktorna resulterar i en design som är lika elegant som en neongul smoking. Baktill påminner nya iX lite om en Pokémon och i profil skriker inte designspråket BMW. Oavsett vad man tycker om utseendet påkallar dock nya iX rejält med uppmärksamhet och intresse.

På insidan möts man även där av det framtidens BMW-bilar kommer att erbjuda. Ratten är av Austin Allegro-stuk, det vill säga ovalt formad så att man lättare kan se all instrumentering. Mittkonsolen är täckt av trä och interiören påminner om en skandinavisk flygplatslounge.

Just lounge-stuket är inte BMW ensamma om att anamma, utan det är samma typ av tänk som man finner i Hyundai Ioniq 5. Rymdkänslan är påtaglig och som ockupant känner man sig ruskigt ombonad.

Med undantag av knapparna för sätesinställningarna som är någon form av plastig kristallimitation är det just interiört där BMW iX imponerar mest. Stolarna är bekväma, kvalitetskänslan är genomgående hög och bilens nivå av lyx matchar tveklöst prislappen. Även baksätet erbjuder oerhörd rymd och bagageutrymmet likaså.

Komfortnivån är skyhög, något som till viss grad grundar sig på bilens tjänstevikt på över 2,5 ton. Min gissning är att den vikten kommer från all isolering som använts och resultatet är att det är knäpptyst i kupén samtidigt som iX agerar ångvält. Den fullständigt plöjer sig fram och man känner inte av någonting, varken potthål eller fartgupp. Resultatet är en bortkopplad men ack så trivsam tilldragelse.

Det för mig vidare till just körupplevelsen. ”För dig som älskar att köra” har varit BMW:s mantra sedan 1972. Det intressanta med BMW iX är att den inte känns som en BMW. Man är totalt isolerad från allt som händer och bilens fjorton miljoner säkerhetssystem och halvautonoma farthållare är inställda på att du som sitter bakom ratten ska behöva engagera dig så lite som möjligt.

BMW iX 50 känns förvisso lättare än vad den är och med sina 523 hästkrafter är bilen genuint snabb men hur mycket man än försöker kan man inte ignorera fysikens lagar. Rent konceptuellt tar sig iX an en intressant approach beträffande elbilar men någon traditionell BMW kan man inte kalla den. Det känns som att BMW låter sina olika modeller gå distinkt olika vägar.

Som elbil fungerar emellertid iX väldigt bra. Vi provkörde den under minst sagt nordiska förhållanden och även om räckvidden tog sig en törn – i vinterförhållanden kan man räkna med runt 50 mil – var den angivna räckvidden alltid realistisk.

Fortsättningsvis var det blixtsnabba fyrhjulsdriftsystemet en fröjd att ha att göra med när vägbanan påminde om svenska rallyt. Accelerationen är mäktig och döljer bilens vikt till viss mån och körglädjen kommer från hur trivsam upplevelsen är snarare än hur fröjdfull.

BMW iX 50 är en utmärkt elbil som imponerar med sin enorma komfort och gemytliga interiör. Räckvidden är även den bra, även om dåliga väderförhållanden har en hel del påverkan. Den tar sig an en annorlunda elbilsapproach och utmärker sig med sitt helhjärtade fokus på att vara just en elbil. Utseendet lär tveklöst få en hel del kunder att avstå, särskilt i lilla landet lagom.

Med sagt har BMW visat att de minsann inte suttit och rullat tummarna utan de har lagt krutet på att vara en medaljfavorit i elbilsracet. Den visar vägen för vad som komma skall för BMW, både på gott och ont.

För- och nackdelar

+ Utvecklad som renodlad elbil
+ Bekväm som tusan
+ Imponerande prestanda
– Dyr
– Design som polariserar
– Nytt infotainment övertygar inte

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

iX 50 är inte en BMW i traditionell bemärkelse. I stället för att fokusera på körglädje fokuserar den på att visa vad tyskarna kan åstadkomma i termer av komfort, elektrifiering och teknik. Som elbil imponerar den rejält med sin goda räckvidd och paketering.