Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro (2022)
Motor: Dubbla elmotorer, 299 hästkrafter, 460 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,2 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 493 km
Vikt: 2 215 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4653/1879/1607 mm
Pris: Från 666 200 SEK
(Testbil ca. 850 000 SEK)

Vi har tidigare konstaterat att Audi A2 var långt före sin tid. Med aluminiumkaross, låg vikt och en modern design framstår den som modern än idag. Till och med så pass modern att det är just A2 som nya Audi Q4 e-tron har inspirerats av rent designmässigt. Likt A2 är tanken med Q4 att vara så effektiv som en Audi kan tänkas vara. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Audi Q4 de facto är den spirituella efterträdaren till A2.

Det är främst frontpartiet – närmare bestämt vid de främre hjulhusen där A2-släktskapet gör sig extra synligt. Fortsättningsvis följer taklinjen samma form och i just Sportback-utförande är siluetterna hos A2 respektive Q4 slående lika enligt min utsago. När det kommer till Volkswagen-koncernens elektriska treenighet à la Audi Q4, Škoda Enyaq och Volkswagen ID.5 tycker jag bestämt att Audi lyckats bäst rent designmässigt.

Interiört placerar sig även Audi högst, åtminstone sett till utförande och filosofi. Man möts av en typisk Audi-interiör – de gör ingen grej av att det rör sig om en elbil – och på insidan känns allt ändå lagt åt det mer traditionella hållet. Det är egentligen samma tänk som genomsyrar Enyaq men man slipper de sanslöst dåliga touchknapparna. Man möts även av en ratt som är det mest futuristiska i interiören, men som likt BMW iX känns att vara hämtad från en Austin Allegro.

Den variant vi testade var 50 med Audis quattro-system. Q4 e-tron upplevs som rappare än ID.4 GTX som i grund och botten är samma bil. Körupplevelsen genomsyras av trevlighet med undantag av vår testbils enorma 21-tumsfälgar som bidrog till en något stötig upplevelse. Audi Q4 e-tron greppar väl även om den kränger en hel del vid mer dynamisk kurvtagning. Det elektriska fyrhjulsdriftsystemet jobbar snabbt och skickar alltid kraften dit den behövs.

Likt sin tjeckiska kusin, Škoda Enyaq Coupe RS, är det största bekymret med Q4 rent prestandamässigt att de 300 kusarna helt klart har svårt att tampas med den enorma vikten. Den må kännas rapp – särskilt upp till 50–60 knyck – men den prestanda man har kommit att förknippa med elbilar finns inte riktigt där. Q4 är inte på något sätt långsam, men man är ständigt medveten om att den kan kandidera till Biggest Loser.

Konkurrenter
Ford Mustang Mach E
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Polestar 2
Volkswagen ID.5

Det som i stället är mer i linje med Q4 Sportback ambitioner är hur trevlig den är. Baksätet är rymligt, åtminstone när det gäller de två ytterplatserna – den nya coupé-inspirerade taklinjen inkräktar en hel på huvudutrymmet – och bagageutrymmet är i klass med Volkswagen Tiguan. Precis som Enyaq och ID.4 har emellertid inte Q4 något utrymme framtill för bagage; märkligt tycker jag.

Audi Q4 e-tron Sportback utmärker sig väl i segmentet sett till kvalitetskänsla och design. Prislappen lämnar dock mycket att önska och även prestandan kan bäst beskrivas som ljummen. Den elektriska räckvidden är i paritet med många av konkurrenterna. 

Rent rationellt är syskonet Enyaq att föredra, men Q4 placerar sig tveklöst över ID.4. Rent segmentmässigt finns det emellertid många konkurrenter som gör saker och ting bättre. Något annat Q4 lyckas med är att i första hand kännas som en Audi och i andra hand som en elbil – särskilt interiören är åt det mer konservativa hållet. Huruvida det räcker i ett segment som blir mer och mer konkurrenskraftigt för varje dag som går är långt ifrån säkert.

BETYG
Helhetsintryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.