Test: Tesla Model 3 – fortfarande marknadens bästa elbil?

Tesla Model 3 är en av de mest populära elbilarna någonsin, trots ett antal betydande svagheter. Nu har bilen lanserats i en rejält uppdaterad version som vi har tillbringat en vecka med. Är den fortfarande marknadens bästa elbil?

Foto: Marcus Berggren

Tesla Model 3 är vid det här laget en ganska gammal bil, då den lanserades redan 2017.

Sju år senare är modellen en av världens mest sålda elbilar någonsin, och har fått sig ett välförtjänt facelift.

Betydande men diskret uppdatering

Till det yttre är uppdateringarna på nya Tesla Model 3 relativt milda, och det kan således vara svårt för det otränade ögat att se att det ens handlar om en ny version av bilen.

Tesla Model 3 i snö
Den lägre fronten sörjer för ett lägre luftmotstånd.

Mest märkbart är en ny, nättare design på både fram- och baklyktorna, samt att frontpartiet nu har en lägre och mer strömlinjeformad design.

Det sistnämnda sörjer, i kombination med några andra justeringar, för ett lägre luftmotstånd. Trots att både batterialternativen och elmotorerna är identiska med tidigare har man genom detta kunnat förbättra räckvidden.

Rak och rationell konstruktion

Något som utmärker Tesla jämfört med andra bilmärken är att man historiskt har haft högre marginaler på sina bilar, och för detta är till stor del ett fokus på rationell och effektiv produktion att tacka.

Bland annat har man satsat på att utveckla tidseffektiva tillverkningsmetoder, detaljkvaliteten lutar åt det rationella hållet och antalet tillval som erbjuds är begränsat.

Snett bakifrån
Rationella byggmetoder präglar bilen till stor del.

Detta fokus syns i nya Tesla Model 3 på att vissa komponenter helt enkelt har rationaliserats bort, på gott och ont.

På utsidan finns det exempelvis inte längre några dimljus – inte någon större förlust – och på insidan har man helt tagit bort spakarna för ljus, torkare och växlar bakom ratten.

Vill man blinka, sätta på helljuset eller använda torkarna görs detta i stället med touchknappar på ratten, och växelväljaren är nu ett reglage av slidertyp på den stora touchskärmen i bilens mitt.

En mer raffinerad körupplevelse

De kronor man förmodligen har sparat på bort-rationaliserandet av dessa komponenter har man lagt på att göra bilen mer raffinerad att köra och åka i.

Materialen interiört är nu av högre kvalitet, och ska också ha ljuddämpande egenskaper och därmed bidra till en lägre ljudnivå i kupén.

Ljudnivån ska också hjälpas av att alla rutor nu är i tvålagers isolerglas, samt att man har omarbetat och uppgraderat bussningarna och upphängningarna i chassit.

Ny interiör för Tesla Model 3

När man kliver in i nya Tesla Model 3 möts man av en sprillans ny instrumentbräda.

De huvudsakliga formerna av denna är dock desamma som tidigare, och för den som inte har tillbringat avsevärd tid i den gamla bilen är skillnaden inte omedelbart uppenbar.

Tesla Model 3 från sidan
Kupén är nu bättre isolerad än tidigare.

Materialen är dock mycket riktigt betydligt trevligare än tidigare, men fortfarande inte på nivå med konkurrenterna från Tyskland. Passformen på vissa detaljer lämnar också en del att önska.

Sittkomforten i baksätet är precis som tidigare inte optimal eftersom golvet är för högt, men baksätespassagerare kan nu i alla fall glädjas åt en ny touchskärm där bak som bland annat styr ljudsystemet och ventilationen.

Det är i min mening också fortfarande synd att Tesla Model 3 inte är en halvkombi utan en sedan, då större baklucka hade gjort gott för praktikaliteten.

Bekväm och sportig körställning

På förarplatsen är det emellertid inga problem med hur man sitter. Det är lätt att hitta en rimlig körposition och stolarna erbjuder nu både värme och ventilation. Sidostödet i standardstolarna är dock begränsat.

Vyn ut genom framrutan sticker ut jämfört med andra sedaner på marknaden tack vare en väldigt låg och sluttande huv.

Man ser asfalten väldigt nära bilen, vilket gör den lätt att placera på vägbanan.

Trots att huven är så låg har man lyckats få plats med ett riktigt bagage av fullt rimlig storlek där fram, vilket många konkurrenter med betydligt bulligare frontpartier inte stoltserar med.

Tesla Model 3 är välartad på vägen

Trots sitt fokus på effektivitet och rationalitet har Tesla Model 3 en något oväntad sportighet i sin karaktär ute på vägen.

Med kvick styring, måttlig krängning och ett fantastiskt välbalanserat chassi känns det nästan lite synd att antisladdsystemet inte går att koppla ur. Detta bådar gott för den nyligen presenterade Performance-versionen.

Tesla Model 3 framifrån
Bilen är välartad på vägen.

Samtidigt är bilen både smidig i stadstrafik och stabil och avslappnande på motorvägen, och komforten verkar inte lida nämvärt av bilens underliggande sportighet. Fjädringskomforten är väl avvägd, och bilen hanterar både stora och små ojämnheter med grace.

Isoleringsarbetet har lett till en betydligt lägre ljudnivå i kupén, men den är fortfarande inte klassledande.

Allt kretsar kring skärmen

När det gäller köregenskaperna i nya Tesla Model 3 är det alltså inte mycket som stör. 

Den mesta av irritationen kommer i stället, precis som tidigare, från att i stort sett alla funktioner styrs och levereras av den stora skärmen mitt på instrumentbrädan. Detta medför exempelvis att hastighetsmätaren inte sitter i synfältet.

Interiören
Skärmen i mitten dominerar interiören.

Den skärmbaserade växelväljaren lider man däremot förvånansvärt lite av. På vintern gäller det dock att vara duktig med att förvärma bilen – det går nämligen inte att växla med handskar.

Blinkersknapparna fungerar också mestadels bra, men vid stora rattrörelser – exempelvis i en rondell – finns det en risk att man blir förvirrad.

Retande rationella designval

På några punkter har det rationella tänkandet dock lett till några klara försämringar jämfört med tidigare versioner av Tesla Model 3.

Man har exempelvis plockat bort regnsensorn, radarn för farthållaren och parkeringssensorerna. I stället ska man förlita sig på bilens kameror för dessa funktioner.

Bakpartiet
Snö och slask fungerar dåligt med bilens kameror.

Den vecka som vi testade bilen bjöd på rikligt med snö och slask, vilket verkligen demonstrerade svagheten med detta upplägg. 

Med slask på kameralinsen och snökantade vägar fungerar farthållaren dåligt, medan vindrutetorkarna ofta går i totalt fel hastighet för förhållandena. Parkeringshjälpen jobbar med stora marginaler och är av begränsad nytta i trängda parkeringssituationer.

Att dörrhandtagen utvändigt i tid och otid fryser fast tyder också på att bilen inte riktigt är skapad för nordiska förhållanden.

Tesla Model 3 är fortfarande i främsta ledet

Trots dessa irritationsmoment är Tesla Model 3 fortfarande en mycket tilltalande elbil som helhet, och den nya generationen känns betydligt mer genomarbetad än den tidigare.

Körupplevelserna är trevliga, bilen erbjuder gott om utrymme för sin storlek och räckvidden är fantastisk. Dessutom är den prisvärd.

Att man har över-rationaliserat bort vissa viktiga sensorer med kameror irriterar dock, då detta upplägg helt enkelt fungerar sämre.

För den som kan leva med dessa störningsmoment, och den något knapphändiga detaljkvaliteten, är Tesla Model 3 emellertid fortfarande en av absolut de bästa elbilarna i sin klass.

Fördelar

  • Fantastisk räckvidd
  • Trevlig att köra
  • Prisvärd

Nackdelar

  • Inga spakar bakom ratten
  • Viktiga sensorer saknas
  • Bristande detaljkvalitet
Tesla Model 3 Long Range AWD (2024)

Tekniska data

Motor: En elmotor på varje axel. Tesla specificerar inte effekt och vridmoment
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,4 sek
Toppfart: 201 km/h
Elektrisk räckvidd: 629 km
Vikt: 1 828 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4720/1933/1441 mm
Pris: Från 609 170 SEK

Helhetsintryck

Tesla Model 3

4.5

Nya Tesla Model 3 är utan tvekan en av marknadens vassaste elbilar, med fantastisk räckvidd och trevliga köregenskaper till ett rimligt pris. Bristen på spakar bakom ratten, att man har rationaliserat bort många viktiga sensorer, samt att detaljkvaliteten inte är den bästa irriterar dock.