Volkswagen Tiguan R (2021)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 320 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,9 sek
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 792 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4514/1859/1677 mm
Pris: Från 544 900 SEK (testbil cirka 633 300 SEK)

Den vanligaste typen av sportbil är inte såna där låga med två dörrar som går fort, utan Sports Utility Vehicles — SUV:ar. Det är nog den vanligaste biltypen över huvud taget numera. “Sports” handlar givetvis i sammanhanget inte om något man gör med bilen, utan något man närmast tar med sig i den för att utöva på olika platser. Typ idrott alltså. Att SUV-bjässarna har blivit så poppis i en tid när det knappast finns plats för bilar över huvud taget, har antagligen sin förklaring i att våra fyrhjuliga kärleksobjekt nu ska klara precis allt. Detta så till den milda grad att det nu finns sportiga stadsjeepar. SUV:ar i dubbel bemärkelse, eller SSUV:ar. Kan man då få allt i en enda bil? Ett bra sätt att ta reda på det är att lägga i Högsta Växeln och recensera helt nya Volkswagen Tiguan R!

Volkswagen Tiguan är nämligen Europas bäst säljande SUV, och inte undra på. I vardagligt utförande är den som att bada i ljummen mellanmjölk, vilket är precis så det ska vara om Svensson får välja. I R-utförande ska Tiguan locka den som inte nöjer sig med sport vid destinationen, utan som också vill kunna leka Mario Andretti på vägen dit.

R har länge varit ett epitet som hört den sportigaste varianten av Golf till. Sedan den senaste Golf kom och sedermera presenterades i R-utförande har ytterligare modeller tillkommit. Arteon R känns föga långsökt, eftersom själva modellen redan är en Passat med sportigare framtoning. Annat är det med SUV:arna. T-Roc R är en mognare och tråkigare Golf R; Touareg R är till och med en plug in-hybrid som alla dagar har bra tryck, men som inte alls kan anses vara R som i “Rivig”.

Det man väntar sig av Tiguan R är alltså något däremellan. Den väger ju bra mycket mer än en Golf och en T-Roc, men olikt Touareg har den inte en helt annan drivlina. Under huven finner man samma 2-litersfyra som i nya Golf R, med bekanta 320 hästar och 420 newtonmeter, och växlingarna sköts av samma 7-stegade dubbelkopplingslåda. 0-100 tar 4,9 sekunder, två tiondelar längre än Golf.

Det här är med andra ord en ganska snabb historia. Känslan är emellertid inte det minsta upphetsande såvida man inte trycker på riktigt ordentligt. Ljudet i en fyra som denna är lika med noll på (gatu-)rumsrena varvtal. Inuti bilen är det dessutom tyst som i graven nästan oavsett vad man gör. Att lägga tillvalsavgassystemet från Akrapovič i raceläge gör föga för någon annan än åhörarna på trottoaren.

Det mest iöronfallande ljudet i bilen kommer från de sportiga däcken, som i motorvägsfart bullrar så pass att det blir svårt att prata med sina baksätespassagerare. Måhända att det emellanåt är positivt för att slippa höra barngnäll, som ju torde vara vanligt i gemene Tiguan. Däcken bidrar i varje fall till ett våldsamt grepp som gör att Tiguan R känns som klistrad vid marken.

När gränsen väl är nådd känner man förresten inte igen den på någon mjäkig framhjulssladd. Nej, Tiguan R är som bekant utrustad med en annan bakaxel än i en vanlig 4Motion-Tiguan, som gör att kraften kan styras till det yttre bakhjulet i en kurva. Det finns inget drifting-läge som i Golf R, utan det som sker efter ett långt tryck på barnvaktsknappen är att man slungas genom kurvorna med en liten, men ack så trevlig antydan till överstyrning.

För- och nackdelar:

+ Väghållning
+ Acceleration
+ Säteskomfort

– Däckbuller
– Förbrukning
– Touchknappar

Tack vare redigt skålade säten flyger man då heller inte iväg som en vante. Stolarna är förresten ganska bekväma, men motarbetas av att fjädringen är hårdare än en uppväxt i Husby, även i komfortläge. Vid aktiv körning är det lätt hänt att handflatan kommer åt någon av de förhatliga touchknapparna som förorenat nästintill varenda Volkswagen-bil sedan nuvarande Golf kom. Mer om dem finns att läsa i min recension av Volkswagen ID.3.

Sammanfattningsvis är Tiguan R lite av en identitetskris på hjul. Det är svårt att se varför man skulle köpa den över en Golf R om man vill ha en snabb vardagsbil, och svårt att se varför man skulle köpa den över en vanlig Tiguan om man vill ha en familjebil. Både bränsleförbrukning och pris (jämfört med ovan nämnda märkeskollegor) ligger högt, samtidigt som den perfekta avvägningen mellan sportighet och praktikalitet känns avlägsen. Kort och gott: om det är möjligt att få allt i en enda bil heter den bilen inte Volkswagen Tiguan R.

Bygg din egen Tiguan R här!

BETYG
Helhetsintryck
En av redaktionens italofiler, som anser att bilar som enbart är praktiska också är onödiga. Kör, eller rättare sagt har, en Lancia Flavia Berlina från 1963. Det är redaktionens äldsta bil.