Volkswagen ID.5 provkörd i Österrike

Det kryllar av Volkswagen ID.4:or på våra svenska vägar. Det är uppenbart att ett attraktivt pris, en förhöjd körställning och eldrift attraherar kunder som väldoftande middagsmat lockar flugor under sommaren. Nu har Volkswagen valt att lansera ytterligare en SUV som denna gång blir herren på täppan i ID-familjen. Nya bilen heter Volkswagen ID.5 och den är en SUV-coupé med sluttande tak. Jag lade i Högsta Växeln och tog mig till Salzburg för att provköra Volkswagens flaggskepp och nya stilikon.

Klyver luften

Bilen introduceras redan på flygplatsen där experterna berättar att ID.5 är designad med aerodynamik i åtanke, för att skapa så lågt luftmotstånd och så lång räckvidd som möjligt. Framifrån är likheten till syskonet ID.4 slående. ID.4 och ID.5 bygger trots allt på samma plattform och faktum är att de är ungefär lika stora.

Den största skillnaden är uppenbarligen den sluttande taklinjen, och vingen baktill, som gör att ID.5 ser sportigare ut än en SUV med den mer traditionella looken. Huruvida den är snygg eller ej överlåter jag till den enskilde betraktaren att avgöra. Jag personligen anser att det finns mer attraktiva alternativ på marknaden.

Röriga touchreglage

Gällande interiören påpekar en av Volkswagens tyska kommunikationschefer att de vet om att infotainmentsystemet och röststyrningen har haft problem. ID.5 får mjukvara 3,0 som innebär en hel del förbättringar och som levereras färdiginstallerad från fabrik. Infotainmentsystemet är de facto snabbare än tidigare, men det är fortfarande aningen buggigt.

Jag har svårt att bli vän med touchkontroller under skärmen som styr volym och reglerar temperatur samt de touchkänsliga knapparna på ratten som är alltför lätta att vidröra av misstag. Den lilla skärmen bakom ratten följer med vid rattinställning så att den inte skyms. Dock är den för liten, för detaljrik och sitter för nära föraren vilket innebär att ögonen måste fokuseras om från vägen till skärmen. Detta räddas dock av head-up-displayen som är stor och tydlig.

Opraktisk design – men plats finns

Det finns gott om plats i kupén med ett helt platt golv som gör det lättare att få in tre personer i baksätet. Det lutande taket äter naturligtvis upp en del bagageutrymme men jag som är normallång (185 centimeter) får plats i baksätet med god marginal till taket och stolen framför. Panoramataket är tyvärr inte öppningsbart, men ytan är gigantisk och det släpper in mängder med ljus. Den sluttande taklinjen och vingen baktill bidrar dock till att bakåtsikten är allt annat än god.

Volkswagen ID.5 Pro Performance (2022)
Motor: En elmotor, 204 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,4 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Batteri: 77 kWh
Räckvidd: 512 km
Vikt: cirka 2 200 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4599/1852/1613 mm
Pris: från 569 900 SEK

Volkswagen ID.5 GTX (2022)
Motor: Två elmotorer, 95 hästkrafter fram, 204 hästkrafter bak. Systemeffekt: 299 hästkrafter, 460 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,3 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Batteri: 77 kWh
Räckvidd: 488 km
Vikt: cirka 2 250 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4582/1852/1619 mm
Pris: från 634 900 SEK

Sport gör gott

I Sverige kommer vi att få två versioner av ID.5; Pro Performance och GTX. Jag fick möjligheten att köra båda motoralternativ och började med varianten med 204 hästkrafter. Jag körde en rutt som innefattade en hel del motorväg och märkte snabbt att ID.5 är relativt tyst.

Vägljudet är närmast obefintligt, men det sipprar in lite vindljud från ytterbackspeglarna. Pro Performance-modellen duger i stadstrafik men upplevs som tämligen slö över cirka 70 kilometer i timmen. Jag får inte den spark i baken som jag förväntar mig av en elbil som ska vara märkets toppmodell.

GTX å andra sidan både är, och känns bra mycket kraftfullare än Pro Performance. GTX är fyrhjulsdriven men de flesta av de 299 hästkrafterna skickas bakåt vilket gör att ID.5 GTX är riktigt trevlig att köra på kurviga bergsvägar.

Den är en relativt stor och tung bil men vikten maskeras väl och när gasen trycks i golvet får jag den kick som jag förväntar mig av en bil som marknadsförs som en sportig toppmodell. 

Konkurrenter:
Kia EV6
Škoda Enyaq Coupé RS iV
Volkswagen ID.4

Summan av kardemumman

Volkswagen ID.5 är en sportigare tolkning av syskonet ID.4. Att skapa en SUV och göra den till en coupé är oerhört motsägelsefullt men faktum är att baksätet i ID.5 är förvånansvärt rymligt. ID.5 ska vara ID-familjens flaggskepp och toppmodell, som Volkswagen själva uttrycker det.

Problemet med det är att den svagare motorvarianten känns relativt slö i lite högre farter och det passar inte en toppmodell. ID.5 GTX är ett klart vettigare alternativ som är välförtjänt den sportigare designen. Prispålägget på cirka 65 000 kronor för GTX är värt det, tro mig.

Volkswagen ID.5 kommer att börja levereras till sommaren.

För- och nackdelar

+ Förvånansvärt praktisk
+ Bra väghållning
+ Tyst

– Överkänsliga touchreglage
– Dålig bakåtsikt
– Svagare motoralterantivet känns slö

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Volkswagen ID.5 är Volkswagens flaggskepp i ID-familjen. Den har en sportig design med sluttande tak och vinge. Touchreglagen gör att interiören blir förvirrande och inte särskilt intuitiv. GTX är snabb och trevlig att köra men 204 hästarsversionen upplevs som slö.