Test: Polestar 2 utan Performance-paketet

Polestar 2 utan Performance-paketet (2021)
Motor: 2 elmotorer, 408 hästkrafter, 660 newtonmeter
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift med datorstyrd kraftöverföring
Acceleration 0–100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 205 km/h
Elektrisk räckvidd: 482 km
Vikt: 2123 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4606/1800/1473 mm
Pris: Från 659 000 SEK
(testbil 669 000 SEK)

Polestar tog upp kampen mot Tesla i samband med lanseringen av Polestar 2 som vi närvarade på i fjol. Den variant som det nya svenska märket är mest stolt över är den med det så kallade Performance-paketet där just bilens atletiska färdigheter hamnar i fokus och riktar sig således mot de som vill få ut mer av sin bilkörning. Vi har även testat snikmodellen för de som är mer priskänsligt lagda. Nu har det emellertid blivit dags för oss att testa icke-Performance-varianten. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på huruvida man ska välja Performance-paketet till sin Polestar 2 eller inte.

Det som ingår i Performance-paketet är Öhlins-stötdämpare, Brembo-bromsar, prestandadäck samt lite krimskrams som gula bälten för att skilja varianterna åt. Performance-tillägget är egentligen bara ett utrustningspaket för 60 000 SEK och inte en separat modell. Paketet finns bara att välja till Dual Motor-versionen (alltså den fyrhjulsdrivna varianten) med den långa räckvidden. Vår mer standardutrustade testbil har exakt samma specifikationer på pappret och Performance-paketet innebär ingen skillnader i effekt.

I övrigt behåller Polestar 2 alla de egenskaper som den besitter oavsett om man väljer till Performance-paketet eller inte. Designen är tiptop, interiören slår Tesla på fingrarna och infotainmentsystemet är en fröjd att använda tack vare Google-integrationen. Den förblir dessutom praktisk, har god och verklighetsförankrad räckvidd och upplevs som betydligt häftigare än många andra elbilar.

Andra Polestar 2-tester
Polestar 2 med Performance-paketet
Polestar 2 med framhjulsdrift

Hur är då Polestar 2 utan Performance-paketet att ratta jämte sin mer atletiska tvilling? Den största skillnaden är komfortnivån – som standard får man 19-tummare jämfört med Performance-variantens 20-tummare och de styva Öhlins-dämparna som förvisso går att justera ersätts i stället av fjädring som är märkbart mjukare. Öhlins-dämparna är emellertid exceptionella och är bättre på att parera ojämnheter både vid låg och hög hastighet, något som är finemang på en kurvig och ojämn landsväg men som har noll betydelse på E20 i höjd med Snytberga.

Under min vecka med Polestar 2 åkte jag på en tur från Stockholm till Skara, en sträcka på cirka 35 mil, med ett laddstopp i Örebro. Komfortnivån var hög, vindljudet lågt och tack vare Ionity-laddaren jag ertappade typ halvvägs kunde jag ligga i samma hastighet som jag hade gjort med en fossilbil. Inte alla roadtrips med elbilar går åt fanders men det är första gången en längre tur med elbil genomförts utan incident för vår del. Polestar 2 utan Performance-paketet känns mjukare och drar man en hel del nytta av mindre fälgar – om man inte väljer de större fälgarna.

Jag kände aldrig att jag saknade Öhlins-dämparna och Brembo-bromsarna och Polestar 2 utan Performance-paketet känns mjukare och mer till freds på vägen. Performance-paketet adderar egentligen inget av substans till körupplevelsen, särskilt inte sett till att det rör sig om en el-SUV. Det är lite som att kombinera spikskor med chinos, man får inte ut den fulla potentialen.

Kort och gott kan man säga att Performance-paketet är imponerande, åtminstone i ett isolerat sammanhang. Rent objektivt fyller det dock ingen konkret funktion, men sett till hur det framstår som en värdeproposition med hänsyn till vad som ingår är det emellertid förståeligt att många väljer det. Kruxet är egentligen att resten av bilen inte riktigt lever upp till Performance-paketets ambitioner och icke-Performance-paket-varianten är tillräckligt imponerande på egna meriter.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Även om Polestar 2 med Performance-paketet är en trevlig bil att ratta så tillför inte paketet tillräckligt till körupplevelsen för att det ska vara värt slanten. Det är därför mycket klokare att bara köra på basutförandet som innebär högre komfort och samma reella dynamiska färdigheter.