Test: Škoda Kodiaq provkörd – kan det bli vettigare än så här?

Närmare en miljon Škoda Kodiaq har sålts när tjeckerna låter den andra generationen ta över stafettpinnen. Det är med andra ord en av varumärkets viktigaste modeller. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Barcelona för att ta reda på om succén kommer att bestå. 

Den första generationen lanserades 2016 och var märkets tredje suv-försök efter antika Trekka och den mer nutida Yeti.

Trekka licenstillverkades i Nya-Zeeland under 60-talet med komponenter från dåtidens Octavia

Škoda Kodiaq
Kodiaq är en av märkets viktigaste modeller. (Foto: Škoda)

Gamla anor

Trekka påminner till stor del om en Land Rover Series 1 och har därmed inte ett enda drag gemensamt med den strömlinjeformade, nåja, skapelsen som Škoda ska låta oss provköra. 

Utseendemässigt är det ungefär som när varje biltillverkare ska släppa en ny version av sin storsäljare – det händer inte så mycket. Fram- och baklyktorna är lite mer ajour med samtiden och så är även utformningen av grillen. 

D-stolpen är inte längre lackerad i samma färg som bilen utan har fått en räfflad kåpa på samma sätt som Cupra Born.   

Trots de små förändringarna är Kodiaq alltjämt en trevlig bil att titta på. Den exteriöra designen lär antagligen inte vara det främsta argumentet till varför man väljer modellen. 

Škoda Kodiaq
På plats i Barcelona fick vi beskåda Trekka. (Foto: Škoda)

Škoda Kodiaq har en interiör i toppklass

Kikar man däremot in genom dörren är det helt andra bullar, där är förändringen betydligt mer omfattande.

De blaffiga och vertikala luftutblåsen samt den vulgära växelspaken är bortblåsta till förmån för en av de trevligaste interiörerna på marknaden.  

Blandningen mellan fysiska reglage och knappar är bland de bästa jag upplevt i en modern bil. Ratten såväl som mittkonsolen är bestyckad med fysiska knappar som ackompanjeras av en 13 tum stor display. 

Framförallt är det tre knappar med färgdisplay i mitten som sticker ut. 

Škoda kallar systemet för Smart Dials och det fungerar på så sätt att man får ett fysiskt och digitalt gränssnitt kombinerat. 

Med ett knapptryck kan man ändra vad färgdisplayen visar och vad en vridning på reglaget ger för resultat. Därmed kan man ändra mellan exempelvis körlägen och ljudvolym med samma knapp. 

Škoda Kodiaq
Interiören i nya Kodiaq är minst sagt funktionell. (Foto: Škoda)

Slår ovanför sin prisklass

Kvalitetskänslan interiört är påfallande hög och på flera punkter känns Kodiaq mer påkostad än dyrare varumärken inom Volkswagen-koncernen.

Handtagen för att öppna dörrarna är läckert utformade och där slipper man “poverty buttons” som i nya Audi Q6

Vill man förstärka lyxkänslan kan man utrusta bilen med massagesäten som både kan värmas upp och kylas ner. Vem trodde att man skulle hitta den här typen av utrustning i en Škoda för bara några år sedan? 

De interiöra utrymmena gynnas av att bilen växt något i alla ledder varav sex centimeter på längden. I bagageutrymmet får man numera plats med ytterligare 75 liter.

Något som är en av Kodiaqs främsta fördelar jämfört med koncernsyskonet Tiguan är att den går att utrusta med en tredje sätesrad.

I nya Kodiaq har huvudutrymmet där bak förbättrats men det gäller att man har ben med tändsticksdimensioner för att få plats.

Škoda har med parollen “Simply Clever” gjort sig kända för att implementera diverse smarta funktioner och i nya Kodiaq finns bland annat paraplyhållare i dörren, isskrapa i tanklocket och automatiskt utfällbara dörrkantsskydd. 

Škoda Kodiaq
Kodiaq har lagt mycket krut på praktiska gebit. (Foto: Škoda)

Škoda Kodiaq har fyrcylindriga motorer

Under huven har man en rad olika alternativ, där den gemensamma nämnaren är att cylinderantalet är fyra. Cylindervolymen är på 1,5 eller 2,0 liter och det är antingen bensin- eller diesel som man tankar bilen med.

Den minsta bensinmotorn får assistans av ett mildhybridsystem och tvålitersmotorerna paras ihop med fyrhjulsdrift. 

Det finns även en laddhybriddrivlina som ska klara av att ta ekipaget mer än 100 kilometer på en laddning.

Batteriet är 25,7 kWh stort och får plats under baksätet. Det gör dock att man inte kan utrusta den här versionen med en tredje sätesrad.  

Batteriet går att snabbladda med upp till 50 kW effekt. Tack vare förbättrad ljudisolering och fina chassi-egenskaper bidrar eldriften till en silkeslen upplevelse.  

Škoda Kodiaq

100 kilometers räckvidd

Det som slår en är att Kodiaq i laddhybridutförande på många sätt kan bli ett rejält hot mot helelektriska Enyaq

Den långa räckvidden på el räcker gott för de flesta och bidrar till att trycka ner ägandekostnaden om man har rätt körmönster. Samtidigt bidrar bensinmotorn med trygghet och en smidig upplevelse vid längre resor.  

Škoda Kodiaq
Nya Kodiaq kommer över 100 kilometer på el. (Foto: Škoda)

Komfort över sport

På plats i Barcelona gavs jag möjlighet att provköra den lilla bensinmotorn, den stora dieseln och laddhybriden. 

Jag startade bakom ratten på den fyrhjulsdrivna dieselmodellen som bjuder på 193 hästkrafter och 400 newtonmeter som går ner i backen via alla fyra hjulen. 

Växellådan hänger med trots att det inte är någon rafflande effektleverans så är det gott och väl tillräckligt även för snabbare omkörningar. 

Växellådan hänger med i svängarna och kompenserar för att Kodiaq inte skryter om marknadens mest imponerande effekt. Omkörningar blir således inga bekymmer.

Väghållningen inger förtroende och fyrhjulsdriften gör att kraften transfereras ner i backen effektivt och utan något hjulspinn. 

Nya Kodiaq kan utrustas med en ny form av adaptiv fjädring, samma koncept återfinns i Superb, som erbjuder upp till 15 olika inställningsmöjligheter och varierar från extremt mjuk till bestämt sportigt.  

Kodiaq är däremot inte särskilt atletisk och knorrar betänkligt när den pressas runt spanska bergsvägar. Modellens främsta styrka är komfortegenskaperna som fintrimmats ytterligare jämfört med den första generationen.

Škoda Kodiaq
Vi provkörde nya Kodiaq i Barcelona. (Foto: Škoda)

Vilken ska man välja? 

Mildhybrid-alternativet togs ut på en rutt bestående av slingriga spanska bergsvägar där höjdskillnaderna satte drivlinan på prov.

Här märker man av den extra kraften och det direkta vridmomentet som mildhybridlösningen erbjuder även om topografin sätter press på förbränningsmotorn. 

I miljöer med mindre aggressiva höjdskillnader kommer motorn garanterat att komma väl till pass så länge man inte har önskemål om fyrhjulsdrift eller en stundtals helelektrisk framfart. 

Vilken som blir storsäljaren i Sverige får framtiden utvisa men alla drivlinorna är relevanta för målgruppen. Dieselbilar har fått ett litet uppsving från låga nivåer tack vare lägre drivmedelpriser.

Laddhybrider erbjuder å andra sidan mycket av fördelarna med en elbil men i ett format utan räckviddsångest. Škoda är förberedda på alla fronter när det gäller drivlinelaternativ.  

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq erbjuds med flera olika drivlinor. (Foto: Škoda)

Škoda Kodiaq är en stabil leverans från tjeckerna

Nya Škoda Kodiaq är en rakt igenom imponerade bil. Jämfört med första generationen har den blivit rymligare, mer tekniskt raffinerad och framför allt är det en mer premiumbetonad upplevelse som man bjuds på.  

Från den svenska marknadens perspektiv är enbart framhjulsdrift för laddhybriden däremot en besvikelse. Varför har tjeckerna inte valt en liknande lösning som Volvo där elmotorn driver bak och bensinmotorn fram? 

Med ett startpris på 381 100 kronor för den lilla bensinmotorn erbjuder Kodiaq mycket bil för pengarna. Modellen är väl paketerad och det är svårt att hitta några egentliga svagheter – på de flesta punkterna blir jag positivt överraskad. 

Kodiaq appellerar behov som praktikalitet, god komfort och en hållbar ekonomisk kalkyl vilket är ett recept för att sälja bra. Det är svårt att se att succén inte ska fortsätta.

Tekniska data

Škoda Kodiaq 1.5 TSI m-HEV (2024)

Motor: 1,5-liters I4, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,7 sekunder
Toppfart: 207 km/h
Vikt: 1 744 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4758/1864/1679 mm
Pris: Från 439 300 SEK

Tekniska data

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 (2024)

Motor: 2-liters I4, diesel, 193 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,8 sekunder
Toppfart: 220 km/h
Vikt: 1 974 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4758/1864/1679 mm
Pris: Från 472 300 SEK

Tekniska data

Škoda Kodiaq iV PHEV (2024)

Motor: 1,5-liters I4, bensin, elmotor, 204 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,4 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: ”Över 100 km”
Vikt: 2 009 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4758/1864/1679 mm
Pris: Ej fastställt

Första intryck

Škoda Kodiaq

4.5

Škoda Kodiaq har allt som krävs för att bli en riktig succé.