Rolls-Royce Ghost Black Badge (2022)
Motor: 6,75-liters V12, 600 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatväxellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,7 sek
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 490 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5546/2148/1571 mm
Pris: Från 3 950 000 SEK

Rolls-Royce har länge förhållit sig till en mer gammaldags tolkning av lyx. I takt med att det har skett ett paradigmskifte i vilka som de facto har enorma mängder stålar, har det även inneburit en förändring av vad som anses vara lyxigt. Fler och fler Rolls-Royce-kunder har tagit sina bilar och ”gjort grejer man aldrig ska göra med en Rolls-Royce” för att citera britterna själva.

Som svar på tal introducerade de 2016 de första Black Badge-modellerna, däribland Ghost som vi tidigare testat i Monaco. Nu har det emellertid blivit dags för en ny generation. För att stifta mig en närmare bekantskap lade jag i Högsta Växeln och begav mig till Budapest för att provköra nya Rolls-Royce Ghost Black Badge.

Tyst som i graven

Andra Rolls-Royce-modeller vi provkört
Rolls-Royce Cullinan
Rolls-Royce Dawn
Förra Rolls-Royce Ghost Black Badge
Rolls-Royce Phantom
Rolls-Royce Wraith

Körningen inleddes i ett industriområde i Budapest, ungefär det sista stället man hade förväntat sig se en hel armada av Rolls-Royce-bilar. Körningen fokuserade på att vara okonventionell, precis som Rolls-Royce beskriver sina Black Badge-kunder varför vi även fick ratta bilarna i ungersk rusningstrafik och ösregn.

Även om hetsig östeuropeisk rusningstrafik må framstå som det absolut sämsta stället att bekanta sig med en bil som kostar lika mycket som en tvårumslägenhet i centrala Stockholm är det i själva verket väldigt trevligt. Precis som ordinarie Ghost, som vi provkörde i Lettland förra året, bjuder Black Badge-varianten även den på en spöklik tystnad.

Man är totalt avskärmad från omgivningen och trots att vägarna i Budapest i de flesta fall ser ut att ha inspirerats av en bergskedja ignorerar Ghost Black Badge helt enkelt ojämnheterna och resultatet är en upplevelse som genomsyras av total komfort.

Lyckligtvis är de ungerska motorvägarna i bättre skick än vägarna i Budapest och en konsekvens av den oerhörda tystnaden tillsammans med den nästintill bottenlösa mängden kraft är att man illa kvickt är uppe och nosar på hastighetsmätarens övre skikt. Oavsett hastighet förblir det i stort sett knäpptyst i bilen.

På infotainmentfronten bjuds det på en BMW-historia som fungerar bra och interiören förblir traditionell och återhållsam. Den erbjuder mer eller mindre allt det senaste i teknikväg, men i stället för att ha fler skärmar än i en sportbar är syftet att fokus ska ligga på det sociala med att åka bil tillsammans.

Mer snack än verkstad

Black Badge-paketet
Från cirka 500 000 SEK
29 fler hästkrafter
50 mer newtonmeter
Kolfiberinslag i fälgar
Kolfiberinslag interiört
Sportläge (kallat Low)
Annat avgassystem
Sportigare luftfjädring
Spirit of Ecstasy i svart

Det så Black Badge-paketet innehåller inslag som rent konkret höjer prestandan, både i termer av kraft och rent kördynamiskt, men det finns även kosmetiska beståndsdelar som kolfiber både på in- och utsidan samt en sportigare ljudbild.

Men det Black Badge-epitetet primärt handlar om är att visa att Rolls-Royce kan tillgodose alla sina kunders behov, även om man har en tveksam inställning till vad som anses vara smakfullt och elegant. Med det sagt är nästan var tredje modell som Rolls-Royce säljer en Black Badge.

En majoritet av kunder väljer att få bilen i svart men det finns bokstavligt talat 44 tusen färger att välja mellan. Om inte det räcker har de en avdelning som kan göra precis vilken färg du vill. Det samma gäller interiören. Vill du ha en träpanel gjord av trä från ditt favoritäppelträd? Inga problem. Det är bokstavligt talat enbart fantasin som sätter gränser, och Rolls-Royce kan uppfylla allt du kan drömma om, men det är långt ifrån gratis. Om det nu är en helt egen färg du vill ha får du räkna med att punga ut uppåt en halv miljon svenska kronor.

Ett varv på Hungaroring

Vår färd från centrala Budapest gick till Formel 1-banan Hungaroring. Tanken var att visa upp Ghost Black Badges mer ”rebelliska sida” som Rolls-Royce själva uttryckte det. Vi fick endast ett varv på den berömda banan, men jag kände tveklöst att det räckte. Gasen i botten resulterar i en fullständig tsunami av kraft och det finns tveklöst ingenting ont att säga om prestandan som finns till förfogande. Det ovannämnda sportläget gör växlingarna rappare och får bilen att låta lite sportigare men skillnaden är knapp.

När man kommer till den första kurvan efter raksträckan uppenbarar sig Ghosts största dynamiska nackdel. Rolls-Royce Ghost Black Badge är dels ruskigt tung, dels oändligt mjuk. Den stora, smala ratten gör att man får känslan av att man seglar genom kurvorna. Även om det rör sig om märkets mest atletiska modell som vi tidigare konstaterat, är det knappast en balettdansös vi har att göra med.

Bankörningen bjöd även på en hel del regn och även om följebilen pinnade på bra, var det inga bekymmer att ligga hack i häl på den. Jag kan inte påstå att Ghost Black Badge på något sätt känns sportig, men den enorma mängden kraft och det något sportigare chassit gör tveklöst sitt för att man kan köra betydligt snabbare än man förväntar sig. Med det sagt är bilen på tok för tung och mjuk för att verkligen kunna pressas hårt på bana.

Summan av kardemumman

Ghost Black Badge är Rolls-Royces sätt att visa att de minsann välkomnar även mer okonventionella kunder med öppna armar. Rent historiskt har märket varit ungefär lika välkomnande som nattklubben Berghain i Berlin men de vill vara noga med att poängtera att deras kundgrupp är enormt mångfaldig och de vill inte stänga dörren för någon, inte ens om de vill ha en gräslig lack och vedervärdiga fälgar – förutsatt att du är ekonomiskt oberoende det vill säga. De tillägg som Black Badge-paketet innebär är knappast världsomvändande men de kryddar till en redan enastående bil och gör den snäppet ballare.

För- och nackdelar

+ Fantastiskt bekväm
+ Speciell körupplevelse
+ En motor som heter duga

– Kvalitetskänslan är inte alltid lika hög som väntat
– Inte så sportig som det utlovas
– Priserna sticker iväg i raketfart

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.