Rolls-Royce Ghost provkörd i Lettland

Rolls-Royce Ghost (2022)
Motor: 6,75-liters V12, 571 hästkrafter, 850 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatväxellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,8 sek
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 490 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5546/2148/1571mm
Pris: Från 3 200 000 SEK
(Testbil cirka 4 400 000 SEK)

Baby-Rollsen, eller Ghost som den heter på pappret, har länge ansetts vara alternativet för rikt folk som egentligen vill ha en Phantom men som saknar de där sista millarna på kontot. Nu har Rolls-Royce designat en sprillans ny generation Ghost och helt plötsligt blir modellen allt annat än något man väljer för att man inte har råd med det allra häftigaste. Vi tog oss till Riga för att sätta nya Ghost på prov.

Minimalism är lyx

Andra Rolls-Royce-modeller vi provkört
Rolls-Royce Cullinan
Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Phantom
Rolls-Royce Wraith

I en Rolls-Royce får du uppleva lyxen att inte behöva befatta dig med ett gäng obetydliga beslut. Ta klimatsystemet som ett exempel. Istället för att ställa in temperaturen med en halv grads exakthet väljer du kort och gott om du vill att det ska vara varmare eller kallare. Detsamma gäller körlägena; det finns bara ett. Skönt och uppfriskande!

Spöklik tystnad

I takt med att Ghost har blivit dyrare har den också blivit mer bekväm. Luftfjädringen har nu fått dämpare för dämparna och en kamera som läser av vägen och anpassar fjädringen efter rådande förhållanden. Resultatet är en körupplevelse som är mer av en glidupplevelse. Det känns lite som en blandning av en ångvält och en flygande matta. Gupp och ojämnheter plattas på något vis ut utan att man som förare nödvändigtvis höjer på ögonbrynen. Med det sagt är bilen inte riktigt lika mjuk som storebror Phantom, men vilken bil är egentligen det?

Käftsmäll à la Rolls-Royce

Konkurrenter
Bentley Flying Spur
Mercedes-Maybach S 680

Att trycka gasen i botten resulterar i en genuin käftsmäll givet de nästan 600 hästkrafter som V12:an pumpar ut. Samtidigt känns det lite fel att göra det, trots att det är den mer atletiska Rollsen vi har att göra med. Det här är en bil som trivs bäst när växellådan inte behöver växla ner, och tack vare den enorma mängden vridmoment som alltid verkar finnas tillgängligt är det faktiskt inte särskilt ofta växellådan behöver arbeta hårt.

Teknik serveras bäst dold

Runtomsikten är katastrofal och man blir därför tvungen att förlita sig på all teknik. Det är då man blir extra tacksam för att tekniken fungerar så bra. Allt kommer från BMW och fungerar alldeles exceptionellt väl. Rolls är också duktiga på att integrera alla nymodiga påhitt och stundtals gömma undan den för att uppnå den tidlöshet som är så viktig i den här prisklassen. Och apropå priset, nya Ghost börjar runt 300 000 euro, och det exkluderar skatt. I Sverige skulle den långa Ghost jag testade kosta nästan fem miljoner kronor vilket är fasansfullt mycket pengar. Samtidigt tar det ”baby-Rollsen” till en ny priskategori och kraven blir då också större.

Lillebror möter storebror

Till skillnad från gamla Ghost (som var baserad på en BMW 7-serie från 10 år sedan) delar nya Ghost samma aluminium-bottenplatta som Phantom. Bland annat därför anser jag att Rolls har lyckats tvätta bort Ghosts stämpel som den ”billigare” Rollsen, bilen för de som inte har råd med en Phantom. Här har vi istället två distinkt olika modeller med olika karaktäristik för olika kundgrupper. Ghost-ägare är i snitt 10 år yngre än Phantom-ägare och i mitt huvud lyssnar de hellre på Avicii än Vivaldi.

Spelar storlek någon roll?

Rolls-Royce Ghost EWB (2022)
Motor: 6,75-liters V12, 571 hästkrafter, 850 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatväxellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,8 sek
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 599 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5715/2148/1571mm
Pris: Från 3 580 000 SEK
(Testbil cirka 4 900 000 SEK)

Ghost EWB (Extended Wheel Base) sägs vara till för de som oftast har en chaufför men ibland också vill köra själv medan standard-varianten är för någon som oftast kör själv men ibland vill ha en chaufför. Körmässigt är bilarna relativt lika. Den ena är jättestor och den andra är jättestörre. Relativt båda bilarnas storlek är de imponerande att framföra på kurviga vägar, bara man håller sig undan från hårnålskurvor. Det rör sig ändå om två bjässar i slutändan.

Summan av kardemumman

I en Rolls-Royce känns det som att allt är möjligt, som om gränser helt plötsligt inte existerar. Hur kan man sätta ett pris på en sådan känsla? Nya Ghost ger dig dessutom den känslan i det mest eleganta och snygga paket Rolls någonsin har kunnat erbjuda sina kunder. Om jag hade haft möjligheten att vara en genuin spekulant på en Rolls-Royce hade jag definitivt valt en Ghost. Ett mycket bättre betyg än så kan man väl inte få?

För- och nackdelar

+ Den snyggaste Rollsen någonsin
+ Lika bekväm som den är snabb
+ Underbart minimalistisk interiör som ändå inte saknar någon teknik
– Ruskigt dyr
– Inkompatibel med jantelagen
– Jobbig att parkera om man inte äger hela garaget

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 5.0

Sammanfattning

Nya Rolls-Royce Ghost är på alla sätt och vis bättre än föregångaren. Den utmärker sig genom att vara en modell värdig Rolls-Royce-emblemet, snarare än en förskönad BMW. Den må kosta skjortan men den lyckas leverera så det bara skriker om det.