Test: Rolls-Royce Dawn Black Badge

Rolls-Royce Dawn Black Badge
Motor:
 6,6-liters, V12, bensin, 601 hästkrafter, 840 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Vikt: 2560kg
Mått (längd/höjd/bredd):
5285/1502/1947 mm
Pris: 2 717 000 SEK
(Testbil ca 4 000 000 SEK)

Det finns inget bättre sätt att framhäva sin rikedom än att köpa en Rolls-Royce, höjden av lyx i bilvärlden. Förr i tiden förknippades stora tillgångar med äldre människor och hela rikemansvärlden var väldigt beige. Vinden har dock vänt och nuförtiden finns det superrika som är yngre än oss på redaktionen – den yngsta personen som har köpt en Rolls-Royce för egna pengar är blott 19 år gammal.

Rolls-Royce har beslutat sig för att ta hänsyn till dessa framtida ”Patrons of Luxury”, som de kallar dem, genom att erbjuda modellerna Dawn, Ghost och Wraith i så kallat Black Badge-utförande; en mer ungdomlig tolkning av ett märke som osar tradition. För att utröna om de är inne på rätt spår beslutade vi oss för att undersöka huruvida de håller ikapp med renässansen av lyx. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och låtsas vara ung och rik för en dag i en Rolls-Royce Dawn Black Badge.

Det första att anmärka på är det faktum att den Dawn Black Badge vi hade till förfogande inte faktiskt är svart, utan silver. Det är för att Black Badge endast innebär ökad prestanda, ett dovare motorljud och en kaskad av svarta detaljer. Bilen är alltså tänkt att framkalla den mörka sidan av Rolls-Royce.  Även om lacken i kombination med det bruna lädret ger ett mer diskret intryck (den Ghost Black Badge vi körde i somras hade blått läder), framstår den ändå som en teater på hjul.

Varje resa blir en tillställning, inte bara för att den påminner om en italiensk motorbåt, utan för att den drar till sig uppmärksamhet på samma sätt som familjen Kardashian. När omgivningen la märke till att föraren av den brittisk-registrerade fyra-miljoners jätten var yngre än internet så åkte deras hakor ner i backen. När jag kom körandes var det många som förargades över det, men mängden positiv uppmärksamhet var ändå överväldigande.

Även om det är osvenskt att visa upp sin framgång tillhör Rolls-Royce Dawn undantagen – bara att få skåda en är ett evenemang i sig. Om du ogillar uppmärksamhet är det mer effektivt att gå omkring i en kromad kostym. Men hur passar den in i den nya typen av lyx? Eftersom jag bara är 21 år gammal matchar inte min smak den som Charles Rolls och Henry Royce hade men å andra sidan matchar den nog inte heller en 20-årig miljonärs heller. Lyckligtvis var det bästa sättet att ta reda på om Dawn Black Badge tilltalar en yngre målgrupp att köra den. Attans.

Så hur är det då? När man någorlunda vänjer sig vid att konstant befinna sig i centrum? Först och främst tar den sig fram som en glidare. Den utstrålar otroliga mängder pondus och slätar ut vägen som en ångvält. Den är inte lika säng-liknande som man kan tro, men trots Rolls-Royce försök till att göra den sportigare känns den i ärlighetens namn inte ett dugg sportig. Svenska vägars grovhet gör sig märkbar i bilens kupé, och däckljudet är inte så långt borta som man kan tro. Faktum kvarstår dock att det är en cabriolet-Rolls-Royce och inte ens diamanter är perfekta. Vi pratar ändå om världens tystaste cab och att göra tyg lika välisolerat som ett kassavalv är imponerande.

Det är just med taket nedfällt som Dawn ska upplevas och det är på så vis som man uppskattar den mest. Ljudet från den 6,6 liter stora V12:an är påtagligt, men inte anstötligt. Bilen är dessutom snabb – något 601 hästkrafter garanterar – men uppmanar aldrig en att köra som en huligan. Den har samma väghållning som en pråm och föga förvånande får den en att känna sig som att man är vägens kung.

Det kanske inte är något att sträva efter, men det är omöjligt att inte känna sig elitistisk när man kör en Rolls-Royce. Ljudsystemet är enastående och jag föreställer mig att alla rappare som kör en Dawn njuter av att spela sin musik i den och låta omvärlden ta del av det hela. Man får hålla tummarna för att ingen lägger märke till all plast bara.

Jag respekterar att Rolls-Royce inte negligerar det faktum att världen förändras och att man inte behöver vara 18 miljoner år gammal för att ha en herrans massa pengar. Dock är det inte särskilt enkelt att utvinna ungdomligheten från ett märke som är mer stadgat i tradition än självaste påven. Anledningen till att köpa en Rolls-Royce är just det – det är en Rolls-Royce, ett bevis på framgång och ett långfinger till de som inte har nått samma framgång i livet.

Vad kunde jag då konstatera efter en helg i en Rolls-Royce Dawn Black Badge i ett soldränkt Stockholm? Olyckligtvis för mitt bankkonto: att jag vill ha en. Väldigt gärna. Tacka gud för American Express. Givetvis kommer det att dröja innan Rolls-Royce ses som ett alternativ till ynglingar med djupa fickor men om man tittar på populärkulturen har de kommit en bra bit på vägen. Faktum är att Rolls-Royce är det tionde mest omnämnda bilmärket i låtar idag. Black Badge är bara deras sätt att säga att de vänder sig till alla, och det är det som gör det så märkvärdigt. Med andra ord – ja, de behåller kopplingen till renässansen av lyx, och ja, det är en utmärkt proposition även om man bara är 21. Bra jobbat, Rolls-Royce!