Hyundai Ioniq 5 (2021)
Motor: Elmotor, 217 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,4 sek
Toppfart: 185 km/h
Elektrisk räckvidd: 481 km
Vikt: 1910 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4635/1890/1605 mm
Pris: 479 900 SEK
(Testbil cirka 560 000 SEK)

Hyundai Ioniq 5 är en av årets mest spännande bilar. Den är byggd på samma plattform som Kia EV6 och Genesis GV60 (som dock inte kommer till Sverige), och med ett unikt formspråk, annorlunda design och en hög teknisk standard lovade den mycket. Att den faktiskt levererar på dessa punkter fick vi en indikation om när Joel var nere och provkörde bilen i Spanien, och nu har vi tillbringat två veckor med den hemma i Sverige. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och se om Hyundais nya flaggskepp håller måttet även vid närmare granskning.

Redan på håll känns Ioniq 5 som ett nytt grepp. Biltillverkare kämpar hela tiden för att få sina familjebilar att framstå som moderna och ungdomliga, och har de senaste åren alltför ofta förlitat sig på det billiga tricket att ge sina nya modeller sportiga attribut av begränsad nytta – varför behövs egentligen stora fälgar och onödigt hård och låg fjädring på en genomsnittlig diesel-crossover?

Hyundai Ioniq 5 tar en helt annan rutt, och förlitar sig istället på ett nymodigt retrofuturistiskt formspråk som i mina ögon perfekt speglar dess faktiska ändamål – nämligen att vara en bekväm, praktisk och högteknologisk vardagsbil. På bild skulle bilen lika gärna kunna vara en liten halvkombi, men i verkligheten inser man tämligen snabbt att den är en ganska rejäl crossover.

Och att bilen ligger i framkant bekräftas också när man tittar på vad den erbjuder under skalet. Till skillnad från de flesta elbilarna på marknaden, men i likhet med Porsche Taycan och Audi E-Tron GT, är bilen utrustad med ett 800 volt-system istället för ett mer konventionellt 400 volt-dito. Detta öppnar inte bara för kortare laddtider (10 till 80 procent går på bara 18 minuter med rätt snabbladdare), utan gör också att kablarna som levererar elen från batteriet till motorn kan vara tunnare och inte blir lika varma. Detta spar material, plats och framför allt vikt.

Konkurrenter
Ford Mustang Mach-E
Volkswagen ID.4 GTX
Škoda Enyaq
Kia EV6

Ett annat ess som Ioniq 5 har i rockärmen är att batteriet inte bara kan användas för att driva bilen utan också som en gigantisk powerbank. Bilen kan således driva allt från en laptop till en cirkelsåg, eller till och med ett helt hus – något som du kan läsa mer om här.

Interiören är om något ännu bättre än exteriören, med långt högre kvalitetskänsla än vad vi är vana vid från Hyundai – både vad gäller materialval och byggkvalitet. Designen är ren, luftig och futuristisk, med smarta detaljer som att mittkonsolen kan skjutas fram och tillbaka efter vad som är mest praktiskt, och baksätet är fullkomligt enormt. Bänken bak kan också skjutas fram och tillbaka för mer eller mindre utrymme i bagageutrymmet. Även detta är ganska stort, även om den sluttande bakrutan inkräktar en del på utrymmet. Bakrutan saknar dessutom vindrutetorkare vilket är både underligt och smått irriterande i söligt svenskt höstväder.

Instrumentbrädan domineras av två stora skärmar som huserar instrumenten och MMI-systemet, som för övrigt är både snyggt och välfungerande, och majoriteten av de funktioner man vill kunna justera under gång har dedikerade knappar. Många av dessa är dock av touch-variant, och kontrollerna för sätesvärme och -ventilation är av någon outgrundlig anledning gömda i en touch-meny. Växelvredet på rattstången är inte heller helt intuitivt. 

Det bästa med inredningen är dock sätena, som rätt inställda levererar en otroligt komfortabel och avslappnad lounge-känsla, med perfekt placerade armstöd och till och med uppfällbara stöd för smalbenen. Att som jag motorvägspendla närmare två timmar om dagen blir således en fröjd, då man sitter som i den bekvämaste av TV-fåtöljer, med minimalt vindljud och komfortabel fjädring.

Det finns även ett läge där stolarna läggs bakåt för att likna vad som enklast beskrivs som en regelrätt vilstol. Att köra bilen i denna ställning är förvisso inte att rekommendera men det är ett bekvämt alternativ under långa laddstopp.

Och även om bilens påtagliga lounge-karaktär manar till avslappnad körning betyder inte det att den är helt oatletisk, snarare tvärt om. Med batteriet i golvet ligger tyngdpunkten lågt och mitt mellan axlarna, och kombinerat med elmotorns direkta gasrespons och lätt men exakt styrning betyder det att Ioniq 5 faktiskt är ganska flink och rolig att köra. Att man sitter högt, har stora speglar och dödvinkel-kameror gör dessutom att bilen trots sin ganska stora bredd är lättnavigerad i stökig stadstrafik.

Det kan dock tyckas att en bil med en så modern framtoning också ska bjuda på förarhjälpsystem i absolut toppklass, men i Ioniq 5 övertygar de tyvärr inte helt. Särskilt filhållningsassistenten är för aggressiv, och självstyrningen styrde mig några gånger ut ur min fil helt utan varning.

Den enkla lösningen är att sköta styrningen själv, och i övrigt ger Hyundai Ioniq 5 intrycket av att vara en riktigt ordentligt genomarbetad bil. Det råder en symbios mellan dess färdigheter, framtoning, och teknologi, och den är mer distinkt och bättre byggd än någon av märkets tidigare modeller. Med bra räckvidd, god praktikalitet och fina köregenskaper är detta utan tvekan en av de bästa elbilarna på marknaden, och en bekräftelse på hur långt Hyundai har klättrat från sina rötter på den absoluta botten av bilmarknaden.

För- och nackdelar

+ Nyskapande design
+ Hög kvalitet
+ Hög teknisk standard

– Touchknappar
– Ingen bakrutetorkare
– Aggressiv filhållningsassistent

BETYG
Helhetsintryck
Redaktör. Redaktionens hobbymeck med en förkärlek till bilar av det äldre och lite underligare slaget. Utöver bilar är det stora intresset segling. Kör bland annat en Saab V4 från 1974 och en Fiat 500 från 1971.