Audi RS e-tron GT quattro (2022)
Motor: Dubbla elmotorer, 598 hästkrafter (646 med overboost), 830 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad växellåda fram, 2-stegad växellåda bak, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 472 km
Vikt: 2 323 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4989/1964/1413 mm
Pris: 1 596 500 SEK
(testbil cirka 1 750 000 SEK)

Differentiering av elbilar är en svår nöt att knäcka. En elmotor kommer alltid att vara en elmotor så i stället får man anamma andra strategier för att sticka ut. Audis svar på tal är att erbjuda en elbil med typiska Audi-drag – kompetens, komfort och en bestämt tysk premiumkänsla. En elbil från Audi ska kännas som en Audi och det faktum att den är eldriven är mer av en parentes. Audi RS e-tron GT är den första eldrivna RS-bilen och har således mycket att leva upp till. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi RS e-tron GT.

Tanken med RS e-tron GT är att de två sista bokstäverna i beteckningen är i fokus. Jämte syskonet Porsche Taycan som den är baserad på fokuserar i stället Audin mer på att vara en GT-bil med allt vad det innebär, närmare bestämt vara lämpad för långkörning med en dos sportighet.

Fotograf: William Koitrand

Konkurrenter
Lucid Air
Porsche Taycan Turbo
Tesla Model S

Taycan är det sportigare alternativet. Det återspeglas även i designen – RS e-tron GT är längre, högre och smalare – och rent designmässigt utstrålar den mer av en grand touring-aura än Taycan. I övrigt delar Audin och Porschen samma drivlina (men olika effektsiffror) och samma batteri, men utförandet skiljer sig betydligt mer än man förväntar sig. Men nog om Porschen, hur står det till med RS e-tron GT?

Interiört finner man den typiska Audi-interiören – ett potpurri av skärmar och fysiska reglage, en hög kvalitetskänsla och en genomtänkt layout. Det är ackurat samma interiör som man finner i mer traditionella RS-modeller – som exempelvis RS6 – och blir en härlig traditionell kontrast jämte den mer futuristiska drivlinan.

Fossilalternativ
Audi RS 7
BMW M850i Gran Coupé
Mercedes-AMG GT 4-Door

Baksätet är åt det mer klaustrofobiska hållet och är förvånansvärt trångt för en så stor bil medan bagageutrymmet i stället är större än man förväntar sig. Sikten bak är i paritet med att stirra in i myntinkastet i Greenpeaces insamlingsdosor men en miljard kameror och säkerhetssystem underlättar i det hänseendet.

Är då körupplevelsen lika elektrifierande som resten av bilen? På pappret bådar det gott – närmare 600 tyska elhästar och tillräckligt med vridmoment för att kunna riva Kaknästornet. Det kommer med andra ord inte som någon förvåning att RS e-tron GT är våldsamt explosiv. Gasen i botten resulterar i genuint chockartad acceleration och det är nog för att få valfri berg- och dalbana att kännas passé.

Den största överraskningen med nya Audi RS e-tron GT är emellertid styrningen. Audis bilar har gjort sig ökända för en styrning lika stum som en mimare men i RS e-tron GT:s fall möts man i stället av en riktig pratkvarn. Resultatet är en bil som känns betydligt mer förarorienterad än man förväntar sig.

Den direkta gasresponsen och måttlösa mängden kraft gör att bilen även lyckas dölja sin enorma vikt och att rasta RS e-tron GT på landsväg är åt det mer underhållande hållet även om imponerande är det adjektiv som passar bäst.

Det som definierar en Audi RS-bil är dess förmåga att erbjuda abnorm prestanda i ett tillmötesgående paket och det är precis det RS e-tron GT lyckas så väl med. Den känns i mångt och mycket som en eldriven Audi RS6 – det vill säga bekväm, ruggigt snabb och omåttligt kompetent.

Ett område där dock kompetensen ebbar ut en aning är på räckviddsfronten. Audi må ange en officiell räckvidd på 472 kilometer men det verkar ha uppmätts i nedförsbacke med medvind när det varit 21,5 grader och med en förare som väger lika mycket som ett löv.

I verkligheten kan man räkna med att komma cirka 30–35 mil på sin höjd förutsatt att man inte kör som en total vettvilling. I sin tur inkräktar den undermåliga räckvidden på friheten som en bil ska inbringa och därför även faktumet att RS e-tron GT är just en GT-bil.

GT-bilar är till för att korsa kontinenter, inte tvinga föraren att konsumera blaskigt mackkaffe i väntan på att bilen laddar klart. När det gäller just laddning kan Audin laddas i blixtrande takt (hela 810 kilometer räckvidd per laddad timme) men mer räckvidd hade behövts, särskilt sett till den astronomiska prislappen då det gör intrång på både premium- och frihetskänslan.

Nya Audi RS e-tron GT lyser med sin förmåga att leva upp till RS-beteckningen och för den delen GT-beteckningen i viss mån. Dess långfärdsambitioner är distinkta men räckvidden inkräktar på bilens förmåga att vara ett tvättäkta långfärdsalternativ. Den är ruskigt trevlig att ratta, erbjuder aktningsvärd prestanda och känns väldigt olik sin Porsche-motsvarighet. Utöver räckvidden är prislappen dess största brist men vägs till viss mån upp av sin sanslösa kompetens och förmåga att kännas futuristisk samtidigt som den är lagd mer åt det konservativa hållet. Den försöker inte vara något den inte är och anstränger sig för att vara främst en Audi i stället för bara en elbil.

För- och nackdelar

+ Känns som en tvättäkta RS-bil
+ Trevlig att köra
+ Sanslöst snabb
– Dålig räckvidd
– Dyr
– Trångt baksäte

BETYG
Helhetsintryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.