Test: Porsche Taycan
Porsche Taycan (2021)
Motor: Elmotor bak, 380 hästkrafter (476 med overboost), 345 newtonmeter
Kraftöverföring: 2-stegad växellåda bak, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,4 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Elektrisk räckvidd: upp till 484 km
Vikt: 2125 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4963/1966/1395mm
Pris: 980 000 SEK
(testbil ca 1 130 000 SEK)
Porsche Taycan har bevisat att det minsann finns en elektrifierande framtid för oss bilentusiaster. I Turbo-utförande stoltserar den med sanslös prestanda samtidigt som den är genuint körglad även på landsvägar och inte bara vid rödljusen. Turbo-emblemet väger dock tungt och då är förväntningarna med all rätt skyhöga. Porsche har nu släppt en instegsmodell som lockar med bakhjulsdrift och en prislapp som inte nödvändigtvis kan förväxlas med ett telefonnummer. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Porsche Taycan.
Att släppa en revolutionerande bil kräver en wow-faktor så det heter duga. Det faktum att Porsche var ett av de tidigaste lyx- och sportbilsmärkena som minsann kom med en helelektrisk modell är inte helt orimligt – de har länge varit innovationsbenäget lagda. Men när ett märke vars främsta fokus är just körglädje i alla dess former kommer med något eldrivet, ett drivmedel som för det mesta förknippas med miljöpartister snarare än oktanentusiaster, gäller det att de lyckas riktigt ordentligt.
Instegsmodell är givetvis en relativ term även om många tänker på bilar som Škoda Fabia när de hör den. I Taycans fall får man ändock rejält med prestanda, en klart godkänd räckvidd och den känsla av exklusivitet man förknippar med Porsche. Trots den förhållandevis överkomliga prislappen känns Taycan som allt annat än billig. Interiören är högkvalitativ och genomarbetad och bilen fullständigt osar lyx. Att färgen på vår testbil var av samma färg som en hörapparat får man tycka vad man vill om.
Den klart största skillnaden mellan Taycan och sina mer hästkraftstinna syskon är, precis som väntat, kraften och såklart bakhjulsdriften. Vår testbil var försedd med Performance Battery Plus som skruvar upp hästkraftsantalet från 408 till 476 när man använder sig av launch control. Under ordinarie omständigheter får man i stället nöja sig med 326 eller 380 hästkrafter. Resultatet är en bil vars acceleration känns betydligt mer stegrande än i Turbo-varianten där det snarare känns som att man kommer att få whiplashskador; i Taycan får man känslan av att kraften doseras för att säkerställa att man inte kör av vägen det första man gör. Att differentiera en bil med förbränningsmotor jämte andra fossilbilar är bra mycket enklare än att göra en elbil som utmärker sig på samma manér – en elmotor är trots allt bara en elmotor.
Det innebär dock inte att Taycan på något sätt känns långsam, utan bara inte riktigt så rapp som man förväntar sig. Där den utmärker sig mest är tveklöst på styrningsfronten och man får tveklöst känslan av att man sitter i en eldriven Porsche 911, något som inte lär komma som en överraskning när man får reda på att just 911 användes som benchmark. Porsche har ansträngt sig rejält för att Taycan ska kännas som en solklar sportbil, något de sannerligen har lyckats med och körupplevelsen är elektrifierande på fler sätt än ett.
Porsche Taycan är även i basutförande en väldigt tilltalande proposition. Med hänsyn till prislappen, den goda räckvidden och dess fenomenala väghållning är den utan tvekan det mest rationella valet i Taycan-utbudet. Även om mer krut hade varit skojigt är det inte något man märker av till vardags. Om du är ute efter en elbil vars fokus inte primärt ligger på räckvidd och på att just vara en elbil med allt vad det innebär är Taycan högst upp på den listan. Porsche lyckas med konststycket att inte bara göra en briljant elbil, utan en briljant bil, även för bilnördar. I det här fallet är instegsmodellen den man bör slå till på.
För- och nackdelar
+Känns som en elektrisk 911
+Bakhjulsdriven
+Känns oerhört exklusiv-Inte så snabb som man förväntar sig
-Trångt baksäte
-Extrautrustning är knappast gratis
Betyg
Sammanfattning
Porsche Taycan visar att elbilar kan vara mer än bara vitvaror på hjul. Känslan av att Porsche genuint ansträngt sig för att göra en körglad bil är påtagligt likt känslan av exklusivitet. Instegsmodellen av Taycan imponerar med en överkomlig prislapp, en god räckvidd och en körupplevelse som är bra och då inte bara för en elbil. I Taycan-utbudet är den tveklöst det vettigaste alternativet.