Chevrolet Corvette Stingray C8 (2022)
Motor: 6,2-liters, V8, bensin, 482 hästkrafter, 613 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,5 sekunder
Toppfart: 296 km/h
Vikt: 1 527 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4630//1933/1234 mm
Pris: från 980 400 SEK

Corvette lanserades för första gången redan 1953 och har i nästan 70 år haft samma recept – en kolossal V8 i fronten, bakhjulsdrift och samma nivå av raffinering som en slägga. Till och med de amerikanska astronauterna körde Corvette. Redan 1960 kom dock första konceptet med mittmotor och därefter följde ytterligare fyra konceptbilar. Det dröjde emellertid 61 år innan det blev till verklighet, en händelse som är att anses lika historisk som Magna Charta i Corvette-kretsar. Nu har det emellertid blivit dags för den europeiska varianten att göra entré på marknaden. Jag lade i Högsta Växeln och begav mig till Frankfurt för att provköra nya Corvette C8 Stingray.

Superbil så det skriker om det

Utseendemässigt innebär en mittmonterad motor ett helt annat utgångsläge. Resultatet är att Corvette C8 ser betydligt mer ut som en klassisk superbil. Corvette tror att det kommer att locka yngre köpare. Rent traditionellt förknippas modellen med gamlingar i Florida. Uppmärksamheten man får är påtaglig och bilens designmässiga superbilskaraktär går hem. Alla C8 går dessutom att köra taklösa – dels finns det en renodlad cab-variant men coupén är en så kallad targa-modell vilket gör att man kan plocka bort taket. Problemet är att all luft åker rätt in i kupén och upplevelsen blir därmed lika turbulent som att flyga över Bermuda-triangeln.

På insidan möts man av en interiör som tagit inspiration av en stridsflygplanscockpit och allt kretsar kring föraren. Det innebär att samtliga knappar ligger smidigt till och infotainmentsystemet är enkelt att använda även när man är i rullning. Systemet är ruskigt funktionellt och gör exakt det man förväntar sig även om det stundtals är lite trögt. I termer av kvalitetskänsla var jag positivt överraskad och Corvette har lagt en hel del krut på att bilen ska kännas lyxbetonad men det övergripande intrycket är sämre än i europeiska motsvarigheter.

Natt och dag

Vi har tidigare kört Corvette C7, även den i Frankfurt-trakten, och skillnaden mot föregångaren är, som väntat, natt och dag. Viktbalansen i C8 är helt annorlunda och eftersom motorn sitter på bakaxeln får den ner kraften i backen på ett betydligt tryggare sätt. Bilar med mittmotor är i regel svårkörda när man närmar sig gränsen men Corvette C8 har mängder med grepp och en otrolig lekfullhet. Den känns som en amerikanare som rest jorden runt jämte föregångaren som kändes som att den aldrig hade lämnat landet.

Sofistikerad som aldrig förr

Körlägen
Tour – komfort

Weather – dåligt väder
Sport
Track – bana
My Mode
Z-Mode – aktiveras av en knapp på ratten med förinställda inställningar

De olika körlägena skiljer sig något enormt. Tour-läget är standardläget och tack vare de magnetstyrda dämparna är C8 både mjuk och bekväm. Styrningen blir lätt, motorn tystnar och det går att köra ruskigt långt utan bekymmer, såvida man inte beställer bilen med de så kallade Competition-stolarna som vår testbil hade. På andra ändan av spektrumet har man i stället Track-läget, det vill säga banläget, som förvandlar C8 till ett amerikanskt fullblod.

Banläget innebär att C8 blir stenhård, styrningen kräver samma armstyrka som Arnold Schwarzenegger och ljudbilden skruvas upp en aning. Eftersom motorn varken har en turbo eller kompressor är gasresponsen direkt. Ljudet bilen avger är minst sagt amerikanskt och den exotiska, nästan europeiska utstrålningen som bilen avger står i fin kontrast till den stånkande V8-motorn. Med det sagt förblir det på den diskreta sidan och att öka volymen ett antal snäpp hade suttit fint.

Kraft för varje krona

Europeiska konkurrenter
Jaguar F-Type
Porsche 911

Andra amerikanska alternativ
Ford GT
Shelby GT 500

Det största försäljningsargumentet för Corvette C8 i USA är att modellen kostar snudd på hälften av dess europeiska konkurrenter. Även om C8 inte framstår som ett lika utomordentligt kap i Europa som i USA är ändock instegspriset förhållandevis lågt, särskilt om man tar hänsyn till att det rör sig om en bil med mittmonterad motor och en 6,2-liters V8 under huven. Corvette hoppas sno kunder från alla bilmärken och även om de utmärker sig i termer av körupplevelse och just amerikanskhet känns konkurrenterna i mångt och mycket betydligt mer välbyggda.

Även om C8 framstår som sanslöst amerikansk har den till stor del utvecklats i Europa, något som märks när man kör på krokiga tyska landsvägar. Styrningen är briljant i det att den osar med feedback och man vågar köra ruskigt fort utan att det någonsin känns otäckt. Även om C8 kan upplevas som lite av en vilde, är den en oerhört sofistikerad sådan. På autobahn lyckades jag komma upp i 280 blås och den låg likt ett strykjärn på vägen och kändes aldrig nervös. En McLaren 570 GT upplevs exempelvis som betydligt mer på helspänn. Fler prestandastinna varianter av C8 är att vänta.

Summan av kardemumman

Corvette C8 lockar med sitt distinkta designspråk, karaktäristiska motor och en körupplevelse som sannerligen skiljer sig från mängden. För inte överdrivet mycket stålar får man en av de sista tvättäkta renodlade fossilbilarna. Beslutet att montera motorn i mitten tar Corvette till en ny nivå av förfining, som tidigare endast var en dröm för det amerikanska märket. Den besitter de egenskaper som krävs för att kunna locka till sig en del köpare men med tanke på den omoderna drivlinan får amerikanarna av miljöskäl inte sälja fler än 1 000 bilar per år. Jämte föregångarna innebär C8 Stingray sannerligen ett nytt kapitel och den gör att Corvette inte har samma trötta association till gamlingar. Det är ett kapitel som vi ser mycket fram emot att lusläsa.

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.