Jaguar F-Type Coupé R-Dynamic P450 AWD (2021)
Motor: 5,0-liters, V8, bensin, 450 hästkrafter, 580 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,6 sekunder
Toppfart: 285 km/h
Vikt: 1818 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4470/1923/1311mm
Pris: 1 156 900 SEK (testbil 1 400 000 SEK)

Jaguar F-Type, den moderna efterträdaren till den ”vackraste bilen i världen” som Enzo Ferrari själv sa om E-Type, visades upp 2012 på Paris-salongen. Vi testade den i ett antal utföranden, både innan och efter den uppdaterades 2018, däribland med en V6 på 400 hästkrafter i New York och även i fullsmetat SVR-utförande där man fann en V8 på hela 575 hästkrafter under huven. Nu har det blivit dags för en ny generation och även om receptet är detsamma, har utförandet ändrats en del. Konkurrensen förblir stenhård men frågan är om nya Jaguar F-Type har det som krävs för att locka till sig även de mest inbitna av sportbilsfantaster. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på det.

Den största kosmetiska förändringen har skett framtill där framlyktorna är betydligt smalare med en gapigare grill för att haka på den rådande grillfesten som sker inom bilvärlden. Baktill är det en betydligt mer konservativ förändring som har skett, vilket innebär att den är väldigt lik föregångaren bakifrån. På insidan är interiören till synes förhållandevis oförändrad men några viktiga detaljer är den digitala instrumentpanelen samt det nya infotainmentsystemet som är ännu ett steg i rätt riktning sett till det tidigare systemet. Kvalitetskänslan är för det mesta hög men jämfört med exempelvis en Porsche 911 ligger nya F-Type helt klart i lä.

Vår testbil var i så kallat P450 AWD-utförande som alltså innebär att vi hade en frustande V8 på 450 häst under huven som gick ner i baken via alla fyra hjul. Det som länge varit F-Types paradgren är att den både i 6- och 8-cylindrigt utförande erbjudit en akustisk upplevelse som hade fått självaste Kungliga Filharmoniska Orkestern att skämmas. Ljudbilden har varit dess ess och förblir det i nya F-Type. Det är beroendeframkallande att försöka maximera decibelnivåerna för att ens öron ska få njuta.

Problemet som nya F-Type har är samma som föregångaren: att ta sig an ett segment som dominerats av Porsche 911 sedan 1963. Det finns trots allt en anledning till att 911 är synonymt med begreppet sportbil. Att ta sig an samma segment är lite som att försöka ge sig an Tiger Woods i en golftävling. Men bara för att en modell dominerar i ett segment betyder inte att en tillverkare kan erbjuda en annorlunda approach med andra färdigheter för att locka till sig kunder. Vad är det då Jaguar F-Type erbjuder?

Till att börja med är den drygt 200 papp billigare än motsvarande Porsche 911. Fortsättningsvis har den en mer klassisk sportbilslook och fokuserar på att erbjuda betydligt mer dramatik än en 911 som har ett betydligt mer kliniskt ställningstagande. Om en Porsche 911 är en uppstyrd revisor är F-Type en casanova som bor på Mykonos varje sommar.

Hur är då nya Jaguar F-Type att köra? Britterna som folk är kända för att vara åt det mer konservativa hållet och det är sannerligen någonting som genomsyrar upplevelsen som F-Type förmedlar. Den bejakar sin mer traditionella aura och i en värld där alla satsar på elektrifiering och mindre motorer står Jaguar fast vid en frustande V8, troligtvis en av de sista. Jaguar F-Type känns muskelbilig i det att den låter som satan och det krävs att man ligger högt i varvtalen för att kunna få känna på all kraft.

Nya Jaguar F-Type erbjuder en annorlunda upplevelse jämte övriga bilar i segmentet. Rent objektivt är F-Type i P450 AWD-utförande en dinosaurie som är långsammare och obekvämare än exempelvis en Porsche 911, men att se det så svart på vitt är fel sätt att gå till väga. Det F-Type har att komma med är en nostalgisk upplevelse som snart är ett minne blott. Likt föregångaren förblir den en bil man köper med hjärtat och inte med hjärnan. Frågan är om det räcker hela vägen.

Bygg din Jaguar F-Type här!

BETYG
Helhet
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.