Test: Audi S3

Audi S3 quattro (2021)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 310 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 580 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4495/1816/1425 mm
Pris: 503 700 SEK
(testbil cirka 650 000 SEK)

Audi S3 har länge setts som det mogna alternativet i havet av heta halvkombibilar. I stället för att fokusera helhjärtat på att vara så rolig och galen som möjligt har Audis ingenjörer tagit sig an en mer omdömesgill approach. Den är i mångt och mycket en ligistbil i en skräddarsydd kostym, men frågan är om den är mer än så. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi S3.

Utseendemässigt är Audi S3 riktigt elegant och sedan-karossen är ball i att den upplevs lite som en mini-Transporter-bil. Den ser sportigare ut än sitt halvkombisyskon vilket enligt min mening passar S3 som modell bättre. På insidan finner man en interiör som för det mesta lever upp till den smått astronomiska prislappen. Den är avskalad med en hel del inslag av plast men man möts även av härligt läder och en layout som känns noga övertänkt. Den lever inte upp till Mercedes-AMG:s motsvarighet men det är nära nog. Den digitala instrumentpanelen ser bra ut och fungerar väl. Det känns som att ledorden varit modernitet och digitalisering. Det är aningen opersonligt men välfungerande.

Konkurrenter
BMW M135i xDrive
Mercedes-AMG A 35
Cupra Formentor
Volkswagen Golf R

På pappret besitter Audi S3 sannerligen egenskaper man förknippar med bilar som ska osa körglädje. Fyrhjulsdrift, över 300 hästkrafter och en blixtrande snabb växellåda i kombination med en sportig kaross gör att man ändå har en hel del förväntningar. För att inte tala om Audis rallyarv. Resultatet går dessvärre inte riktigt i samma linje. Audi S3 quattro är utan tvekan snabb och ytterst mån om att se till att man tar sig från punkt A till B helskinnad. Komfortläget gör bilen bekväm och Audi har inte fokuserat för mycket på just S-aspekten i beteckningen utan i stället är den till för att tackla vardagen med en herrans massa kraft.

Audi S3 interiör

I sportläget vässas den till och gasen i botten ackompanjeras av en trevlig ljudbild och tillsammans med fyrhjulsdriften kan man ta sig an alla vägar, oavsett underlag, i rasande fart. Den är tillmötesgående och upplevs som ganska klinisk. Den stumma styrningen och bilens förmåga att köra bra mycket snabbare än vad man anar bidrar till att den inte är överdrivet rolig att köra. Men dess mogna aura och allvädersfärdigheter gör den ändock till en ruskigt kompetent och trevlig bil att ratta.

Audi S3 quattro är för dig som gillar när det går undan, helst i alla väder, men som inte nödvändigtvis vill ha något som gör att du flinar så fort du sätter dig bakom ratten. Den känns mogen och förutsägbar men levererar en lyxbetonad upplevelse tack vare en trevlig interiör och en förhållandevis hög komfortnivå. Bilen utmärker sig bland sina koncernsyskon som alternativet för dig som vill ha något snabbt att ta dig an vardagen med. Som rapp vardagsbil gör Audi S3 sig riktigt bra men om det är renodlad körglädje du är ute efter räcker den inte riktigt till.

För- och nackdelar

+ Snabb
´+ Relativt hög komfortnivå
+ Attraktivt paket

– Klinisk
– Dyr
– Upplevs inte som tillräckligt speciell

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Audi S3 quattro är genomgående trevlig och känns sannerligen genomtänkt. Den upplevs som premium, är snabb och har ett fyrhjulsdriftsystem som gör riktigt bra ifrån sig. S3 är inte överdrivet rolig att köra men den är enkel att köra riktigt fort.