Test: Mercedes-AMG A 45 S

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ (2020)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 421 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 km/h: 3,9 sekunder
Toppfart: 270 km/h
Vikt: 1700 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4455/1455/1850mm
Pris: 602 900 SEK (Testbil ca 750 000 SEK)

Om man för drygt tio år sedan var på jakt efter en superbil är det inte orimligt att man då hade siktet inställt på helt nya Audi R8. Instegsmodellen erbjöd en 4,2-liters V8 på 420 hästkrafter vilket inte på något sätt var unikt för dåtidens superbilar men var nog för att just ge den en sittplats i superbilsarenan. Bläddrar vi fram några kalenderår kan man få lika mycket hästkrafter i en motor som är mindre än hälften så stor, nämligen världens kraftfullaste fyrcylindriga motor i produktion. Den finner man bland annat i nya Mercedes-AMG A 45 S, en bil som tar sig an segmentet för snabba halvkombibilar med plattan i mattan. Låt oss ta reda på hur gårdagens superbilsprestanda upplevs i dagens halvkombi genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-AMG A 45 S.

Utseendemässigt var vår testbil utrustad i Fast & Furious-anda. Den gula lacken, den enorma vingen, grafiken på sidan drog vardera sina strån till stacken för att framhäva dess busiga anda. Mercedes-AMG A 45 S är hur man än vrider och vänder på det något av en ligistbil. Den går att konfigurera så att den ser ut som en sleeper – gemene man lär inte se skillnad på en A 180 och en A 45 – men med solgul lack gör den helt klart väsen av sig.

Interiört möts man av en teknologisk oas bestående av två enorma skärmar – varav en agerar instrumentpanel och en infotainmentskärm – som erbjuder mer information än Kungliga biblioteket. Det är ett oerhört snyggt och väldesignat upplägg, men det gäller minst sagt att man är tekniskt lagd för att kunna använda det utan att få en blodpropp. Den rattstångsmonterade växelväljaren passar inte riktigt in även om dess praktiska egenskaper snabbt gör sig uppenbara – mer utrymme i mittkonsolen bland annat.

Men den huvudsakliga anledningen till att köpa halvkombi med superbilsprestanda är för att köra satan. Förra generationens A 45 var likt en Audi RS 3 en punkt A-till-B-bil. Med det menas att den gick som en pistolkula på raksträckor men tog sig inte an kurvor med samma förtroende. Nya A 45 S råder sannerligen bot på det och Mercedes har verkligen ansträngt sig för att den ska briljera oavsett hur vägen ser ut. Resultat är att den tar sig an kurvor likt en pilgrimsfalk och är därför genuint rolig att köra. Det är just dess kurvtagningsförmåga som blir partytricket, ett mycket trevligt komplement till dess extrema acceleration och sanslösa toppfart på hela 270 knyck (!).

Accelerationen är ett resultat av ett fyrhjulsdriftssystem som ger bilen rallyvibbar, en växellåda som växlar likt ett maskingevär, och – som nämnts ovan – världens kraftfullaste fyrcylindriga motor i produktion. ”Men man kan få fyrcylindriga motorer med över 2000 hästkrafter” kanske ni tänker. Ja, jo men de är lika pålitliga som en svarttaxi. Att trycka ut 421 hästkrafter ur en motor som är lika stor som två mjölkpaket är lika aktningsvärt som att vara med i de olympiska spelen.

Man kan förvänta sig att turbolagget i bilen är mer påtagligt än i en 80-talsbil. Verkligheten är dock en annan – fördröjningen mellan att man trycker gasen i botten och att bilen flyger iväg är givetvis märkbar, men det är en klar förbättring i förhållande till föregångaren. Med det sagt måste man komma upp en bra bit i varvtalen innan prestandan gör sig till känna.

Nya Mercedes-AMG A 45 S är kort och gott herren på hot hatch-täppan. Den erbjuder sjuk prestanda som ändock är tillgänglig och den strävar inte efter att avsevärt förkorta din livslängd. Den förblir även praktisk, förhållandevis bekväm även om den är något högljudd, och går att köra långt utan några som helst bekymmer. Elefanten i rummet är prislappen vilket sett till segmentet är astronomisk men som helt plötsligt känns mer verklighetsförankrat när man tar prestandan i beaktande. Jag skulle även hävda att nya A 45 S banar vägen för ett nytt segment – ett som kommer att kallas super hatches (snarare än dagens hot hatches). Om inte det är ett kvitto på dess briljans så vet jag inte vad som är.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 4.2

Sammanfattning

Nya Mercedes-AMG A 45 S är bevis på att hästkraftracet fortfarande pågår för fullt. En A-klass med 421 hästkrafter är bisarrt och hade känts otroligt för bara några år sedan. Den är rolig att köra och brutalt snabb samtidigt som den värnar om ens liv och för det mesta känns ganska vardaglig. Prislappen är både sanslös men ändå rimlig, helt och hållet beroende på hur man väljer att se på det.