Om man skulle summera den pågående utvecklingen av bilindustrin med så få ord som möjligt hade elektrifiering upprepats lika många gånger som “Ja, må han leva” i sången med samma namn. Som en av bilvärldens största aktörer vill Volkswagen leda vägen mot en grönare framtid. Nya ID.3 är ett praktexempel på det, för att inte tala om den medley av hybrider som märket planerar att pumpa ut. I Golfens fall rör det sig om fem elektrifierade modeller, varav fyra kommer till Sverige. De mest spännande är laddhybriderna. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Golf GTE och eHybrid i Tyskland.

Volkswagen Golf GTE
245 hästkrafter, 400 newtonmeter
1624 kg
6-stegad DSG
Toppfart på 225 km/h
0-till-100 på 6,7 sekunder
Räckvidd på el (WLTP): 52 km

Säljstart i september

Volkswagen Golf GTE är hybridversionen av GTI och använder den extra kräm som eldriften erbjuder för att bjuda på en mer prestandaorienterad upplevelse. Den har lika många hästkrafter som Golf GTI men 30 mer newtonmeter. Viktmässigt får man plussa på 161 kilogram jämte GTI. Den känns dock fortfarande lättfotad och bevarar mycket av den livade karaktär som GTI erbjuder (läs vårt första intryck av nya Golf GTI här). Plattan i mattan resulterar i att framhjulen kravlar efter grepp, mycket tack vare den förhållandevis stora mängd vridmoment som illa kvickt vill ner i backen.

Volkswagen Golf eHybrid
204 hästkrafter, 350 newtonmeter
1590 kg
6-stegad DSG
Toppfart på 220 km/h
0-till-100 på 7,4 sekunder
Räckvidd på el (WLTP): 71 km

Säljstart i september

Volkswagen eHybrid är även den en laddhybrid men jämte GTE erbjuder den färre hästkrafter men längre räckvidd på el. Det fina med eHybriden är att dess approach är mer i linje med vad man önskar av en laddhybrid. Den är tyst och bekväm men erbjuder ändock förvånansvärt mycket prestanda när man så behagar, utan att inkräkta på komforten. Den accelererade raskt upp till närmare 200 knyck när trafiksituationen tillät det. Farthållaren är förutseende och vet om när hastighetsbegränsningen sänks innan man själv vet det. Det är ett system som fungerar extremt väl och verkar premiera låg förbrukning utan ansträngning från förarens sida.

Volkswagen tar elektrifiering på största allvar – de satsar stort på just eldrift och deras stundande el- och hybridoffensiv är kvitton på det. De har visserligen varit med på just elektrifieringsspåret i ett antal år, men det är först nu som tyskarna börjar trappa upp på riktigt. Golf GTE och Golf eHybrid är två olika tolkningar av laddhybrider. Den förstnämnda kryddar till ett annars ganska kliniskt segment, medan den sistnämnda tar sig an en mer konservativ approach. Prisskillnaden på 30 000 – till eHybridens fördel – är inte nödvändigtvis avgörande för vilken man väljer, men med det sagt är båda vettiga alternativ. Vi får vänta och se hur de faktiskt är att leva med – i slutändan är det en fråga om huruvida man prioriterar sport eller komfort.

Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.