Škoda Fabia provkörd i Polen
Škoda Fabia Style 1.0 MPI TSI EVO DSG (2022)
Motor: 1,0-liters trea, bensin, 110 hästkrafter, 200 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,6 sekunder
Toppfart: 205 km/h
Vikt: 1187 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4108/1780/1459mm
Pris: från 219 900 SEK
Škoda Fabia har sedan modellen debuterade 1999 varit inkörsporten till det tjeckiska märket. Den ersatte Felicia som märkets folkligaste modell och efter över 4,5 miljoner sålda bilar över tre generationer har det nu blivit dags för den fjärde generationen att ta över stafettpinnen. Nya Fabia ska vara sportigare och mer elegant samtidigt som dess folklighet inte ska äventyras. Jag begav mig till Sopot i Polen för att lägga i Högsta Växeln och provköra helt nya Škoda Fabia.
Tjeck me out
Konkurrenter
Ford Fiesta
Honda Jazz
Hyundai i20
Opel Corsa
Renault Clio
Toyota Yaris
Mycket krut har lagts på just designen hos nya Fabia och Škoda la ner mycket tid på att belysa det för oss journalister. Designen är enligt tjeckerna mer emotionell och även om jag till viss grad kan hålla med om det anser jag att nya Fabia har fått ett mer generiskt utseende. På insidan rör det sig i stället om att accentuera rymdkänslan och få bilen att kännas sportig. Föregångarens mer funktionella utseende var mer i linje med Škodas praktiska mantra och sportighet är inte något som måste vara del av ekvationen.
Lika funktionell som en schweizerkniv
Några Simply Clever-funktioner
Paraply i förrardörren
Borttagbar mugghållare fram
Kort- och pennhållare framför växelspaken
Bagageutrymmesskydd för stötfångare
Det mantrat – Simply Clever på Škoda-språk – genomsyrar dock bilen från tak till däck och den har rent objektivt blivit mer funktionell med 40 smarta lösningar som exempelvis det berömda paraplyet i dörren. För första gången är Fabia över 4 meter lång och har längre hjulbas. Resultatet är en bil som tveklöst känns större än vad den är, men som också är större än vad den någonsin har varit. Den känns mer Golf-lik i sitt utförande och den kryssar glatt i motorvägshastigheter både tyst och komfortabelt. På både gott och ont är småbilskänslan som Fabia erbjudit inte lika påtaglig. Baksätet är förvånansvärt rymligt och bagageutrymmet är 50 mjölkpaket större.
Bara en drivlina till Sverige
Utrustningsnivåer
Active
Ambition
Style (enda i Sverige)
Den enda versionen som kommer till Sverige är 110-hästars bensinvarianten i topputförandet Style och med DSG-låda. Style-utförandet innebär att bilarna är välutrustade med ett tämligen intuitivt infotainmentsystem, en digital instrumentpanel och ett ljudsystem som inte är fy skam. Vi testade även basmodellen som inte kommer till Sverige som med sina 65 hästkrafter och femväxlade manuella låda helt klart la sitt krut på att vara så billig som möjligt, en egenskap som svenska kunder inte efterfrågar.
Inget kinderägg direkt
Fakta
Säljstart första kvartalet 2022
Störst bagageutrymme i klassen (380 liter)
Minst luftmotstånd i klassen
Den trecylindriga motorn låter pigg och de 110 hästkrafterna känns raskare än man förväntar sig. Att hålla i kapp med den aggressiva polska trafikrytmen var inga problem även om växellådan tveklöst är mer intresserad av effektivitet snarare än sportighet. Nya Fabia känns mjuk och följsam och parerar de grova polska vägarna utan större svårigheter, något som bådar gott för svenska vägar.
Škodas fokus med Fabia har varit att erbjuda ett beprövat recept – därav ingen elektrifiering som ett sätt att hålla nere kostnaderna – i ett välkänt paket. Fabias målgrupp – små familjer eller för de som behöver en andra bil – är sådana som premierar ett tillförlitligt recept snarare än nymodigheter. På så vis erbjuder nya Fabia inga överraskningar.
If it ain’t broke, don’t fix it
Nya Škoda Fabia kommer inte att vinna några priser i nytänkande utan i stället är det en fråga om att erbjuda en oerhört vettig bil till den stora massan. I mångt och mycket är det verkligen bara en bil och riktar sig sannerligen mot de som bara vill ha ett mycket genomtänkt transportmedel som inte gör hål i plånkan. Priserna är ännu inte satta för den svenska marknaden men enligt vissa indikationer lär prissättningen vara i linje med tidigare generationer Fabia. Konkurrenterna är många, men Fabia framstår definitivt som en av de mest kompetenta alternativen. Den må inte vara särskilt framtidssäkrad men den levererar exakt på de punkter som man förväntar sig av den.
För- och nackdelar
+ Praktiskt lagd
+ Mjuk
+ Genomtänkt– Generisk design
– Bara ett motoralternativ
– Inte särskilt inspirerande att köra
Betyg
Sammanfattning
Nya Škoda Fabia bibehåller dess kärnvärden i termer av prisvärdheter och praktikalitet och den nya generationen känns som en betydligt mer raffinerad och genomarbetad bil än föregångaren. Att köra från Sopot till Sevilla hade inte varit särskilt jobbigt, något som hade varit otänkbart med en Fabia inte särskilt länge sedan. Nya Fabia är hur man än vänder och vrider på det en sanslöst vettig bil för dig som bara behöver en bil, precis som det ska vara.