Test: Ford Fiesta Active
Ford Fiesta Active
Motor: 1,0-liters trecylindrig, bensin, mildhybrid, 125 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell låda, framhjulsdrift
Acceleration: 0-100 km/h: 9,4 sekunder
Toppfart: 195 km/h
Vikt: 1 455 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4040/1476/1735 mm
Pris: 220 550 SEK
(testbil cirka 275 000 SEK)
”Man måste aktivera sig när man kommer ut i skärgården” lyder citatet från SOS Sällskapsresan. I bilvärlden verkar ett aktivt liv vara synonymt med plastbeklädda fordon, fordon i stövlar kan man säga. Fords minsta tillskott till det segmentet kommer i form av Fiesta Active, ett festligt tillskott till utbudet av bilar kittade för gröngölingar. Som grädde på moset är den dessutom en mildhybrid så argumentet kan göras att den värnar om miljön. Låt oss ta reda på vad den erbjuder bortom skogsmulle-auran genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Ford Fiesta Active.
Ford Fiesta Active anammar sannerligen sitt aktiva epitet med hjälp av en ökad markfrigång (18 millimeter jämte ordinarie Fiesta) och plastdetaljer samt takräcken. Resultatet är en bil som ser ut att vara riktad mot folk som har ”friluftsliv” som intresse på sin dejtingprofil. Jag tycker att Fiesta och Fiesta Active ser minst lika bra ut, även om ordinarie Fiesta har en mindre plottrig design eftersom den inte har massa plast överallt. Insidan är typisk för Fiesta – stilren, enkel, och infotainmentsystemet är lättanvänt. Sätena är bekväma och även om man sitter högre än i vanliga Fiesta är det inte direkt någon SUV-känsla, även om det är något som Ford påstår.
Fiesta är i grund och botten en oerhört körglad bild – särskilt i ST-utförande – och Fiesta Active är ingen undantag. Den manuella lådan bidrar sannerligen till körupplevelsen samt trepipen som låter väldigt sportigt. Hybridsystemet leder till att bilen är bränslesnål men det är något som sker bakom kulisserna – man märker sällan av att det existerar. Ford borde ha kallat det för Fiesta Rave istället med hänvisning till att rave oftast tar plats i skogen – något den högre markfrigången klarar galant. Upplevelsen bakom ratten är dock inte särskilt synonym med rave.
Fiesta Active erbjuder ett körläge som anpassar antispinnsystemet för tuffare underlag men jag har svårt att föreställa mig situationer som kräver en Fiesta Active för att en ordinarie Fiesta inte räcker till. Den upplevs dock som mer robust men går endast att få i framhjulsdrivet utförande. Det blir snarare en imagefråga – vill man se ut som om man använder begrepp som ”aktiv livsstil” och som om man vandrar upp för Kebnekaise istället för att åka helikopter?
Ford Fiesta Active fyller egentligen ingen funktion och det finns inga konkreta skillnader mellan en Fiesta och en Fiesta Active bortom det kosmetiska, något min kollega Joel konstaterade när han körde båda modellerna i Frankrike för två år sedan. Fiesta Active är precis som sitt mindre friluftiga syskon en mycket bra stadsbil som är både rolig och lätt att köra, lagom praktisk, och som inte innebär att man behöver begära personlig konkurs. Man vågar även köra över trottoarkanter i lite högre fart. Likt alla andra Fiestor ger den en ett leende på läpparna men är rent objektivt helt överflödig i modellutbudet.
Betyg
Sammanfattning
Ford Fiesta Active är tänkt att erbjuda en mer robust upplevelse med högre markfrigång och massa skyddande plast. Resultatet är en bil som må se tämligen friluftig ut men som bortom det kosmetiska är identisk med en ordinarie Fiesta. Mildhybridsystemet fungerar väl och bilen är väldigt körglad men spar pengarna och köp en vanlig Fiesta istället.