Test: Toyota Yaris Hybrid

Toyota Yaris Hybrid (2020)
Förbränningsmotor: 1,5-liters, 3-cylindrig bensinmotor (92 hästkrafter), elhybrid, totalt 116 hästkrafter, 120 newtonmeter
Kraftöverföring: CVT automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,7 sekunder
Toppfart: 175 km/h
Vikt: 1 255 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 3940/1745/1500 mm
Pris: 199 900 SEK (testbil cirka 247 900 SEK)

European Car of the Year: det är en utmärkelse nästan lika hedersam som Årets Högsta Växeln-bil. Här har vi årets vinnare, Toyota Yaris. Dess utseende, kvalitetskänsla, säkerhets- och komfortutrustning, samt prestanda och väghållning anges som skäl till vinsten. Ur ett bredare perspektiv vann den på grund av att jurymedlemmarna tycker att hybriddrivlinan ligger rätt i tiden; den är ett sätt för stadsbor utan laddningsinfrastruktur att köra bil utan alltför stora konsekvenser för kommande generationer. Det är en bra poäng. Betyder då ovan nämnda pris att det här är den bästa B-segmentshybriden? Nej, eftersom Honda Jazz är bättre. Men i stället för att ta det för någon evig sanning och avfärda Yaris här och nu, ska jag utvärdera den utifrån vinstmotiveringens komponenter som kriterier. Det har blivit dags att lägga i Högsta Växeln och recensera Toyota Yaris Hybrid!

Om vi tar det i samma ordning som jag återgav kriterierna, betyder det att vi börjar med utseendet. Toyota Yaris har onekligen en exteriördesign som sticker ut. Den ser så sportig ut att jag många gånger när jag ser en på gatan måste kolla en extra gång så att jag inte missar en GR Yaris (hybridens avlägsna kusin som nästan är sportig nog att kunna köra ifrån en polisutrustad Volvo V70).

Konkurrenter
Renault Clio E-Tech Hybrid
Honda Jazz Hybrid
Hyundai i20 (mildhybrid)
Ford Fiesta Active (mildhybrid)

Frågan är om det är vad man vill ha i en bil som denna. Är man konservativt lagd kan jag tänka mig att man reagerar ungefär som jag gjorde när den tredje och sista generationens Avensis gjorde entré på våra vägar. Då tycker man att bilen ser ut att vara designad av en fyraåring för vilken devisen ”less is more” lika gärna skulle kunna vara grekiska.

Personligen har jag alltså inget direkt emot designen av nya Yaris. Jag hatade bara hur Avensis såg ut, och det finns vissa likheter. Ur ett praktiskt perspektiv är det värt att påpeka att den där bakljusrampen som ser så snitsig ut i sin svarta plast bara gör det när bilen är alldeles nyduschad. Annars framstår den mest som en hylla för en herrans massa damm.

Nästa punkt är kvalitetskänslan, eller ”den upplevda kvaliteten” för att direktöversätta och föra tankarna direkt till valfri introduktionskurs i marknadsföring. Enligt mig är det Yaris svagaste domän. Byggkvaliteten är inte särskilt hög, åtminstone inte att döma av att smälla i de burkiga dörrarna eller att känna på interiörmaterialen.

Känslan i det mesta man faktiskt ska röra på insidan är bra. Både ratten och växelväljaren känns som att de hör hemma i en pryl som kostar hundratusentals kronor, men besparingsåtgärderna blir plågsamt uppenbara när man låter händerna löpa fritt. Det är en, med priset i åtanke, mer lättförlåtlig repris av något jag upplevt i Tesla Model 3.

Listen, eller kanske rättare sagt panelen, som omgärdar växelväljaren verkar inte helt säker på sin plats i livet, och ramen runt infotainmentskärmen tycks vara gjord av samma slags plast som Rolex-klockorna på en sydostasiatisk bazaar.

För- och nackdelar

+ Pris
+ Teknik
+ Köregenskaper

– Burkig
– Interiörkvaliteten
– Överdriven exteriördesign

Inuti infotainmentskärmen – nu rör vi oss in i utrustningskriteriet – finns både Android Auto och Apple Carplay, så att man slipper använda Toyotas egna system. Eftersom Yaris inte går att utrusta med navigation kan detta anses extra viktigt. Genom att spara in på GPS kan man i stället erbjuda sådant som de smartphonehavande kunderna sannolikt prioriterar.

I Yaris finns massor av säkerhetssystem som standard. Det finns filhållningsassistent för alla som har svårt att köra rakt och vägskyltsigenkänning så att man aldrig missar en chans att sänka farten, och den därmed förenade bränsleförbrukningen. Bäst av allt är att Toyota Yaris har adaptiv farthållare som standard, en av fordonsindustrins främsta innovationer.

Prestanda är som ni säkert förstår inte ett centralt säljargument för en B-segmentshybrid. Yaris har dock fullt tillräckliga fartresurser. Olikt den inledningsvis nämnda Honda Jazz känns den inte helt kraftlös på motorvägen. I stadstrafik tillåts man av CVT-lådan dra nytta av motorns bästa varvtal, samtidigt som eldriften onekligen skjuter på.

Väghållningen är beundransvärd. När det svänger är Yaris nästan körglad, utan att för den sakens skull vara obekväm över ojämnheter. Det som förvånar allra mest är den självsäkra stabilitet med vilken bilen tar sig an högre hastigheter. Dessa – även om de faller inom lagens ramar – ska givetvis undvikas om man vill hålla sina transportkostnader i schack.

Det för oss in på sammanfattningen. Toyota Yaris är ett bra bilval för kostnadsmedvetna. Den må på det stora hela vara sämre än den på papperet mycket snarlika Honda Jazz (i huvudsak för att Hondan känns avsevärt mycket mer premium), men den är också billigare. Tekniska bekvämligheter finns det gott om, och den viktigaste är den adaptiva farthållaren. Prisvärt prylpaket med goda köregenskaper, skulle man således kunna kalla 2020 års European Car of the Year. Men glöm inte att det finns bilar som kostar mindre.

Bygg din egen Toyota Yaris här!

Betyg

Helhet:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Yaris imponerar på många sätt, särskilt utifrån panelens kriterier. Personligen anser jag dock att årets bil borde vara något med mer framtidsanda, något som osar av optimism snarare än att vara ett litet plåster på branschens största utmaning. Marknaden verkar likväl ta emot den med öppna armar. Prisvärdhet för köregenskaper och teknik är vad Toyota Yaris handlar om, men man ska veta med sig att den på många sätt har starkare konkurrenter åt båda håll på prisskalan, beroende på vad man värderar i en bil.