Test: Opel Corsa

Opel Corsa GS-Line (2020)
Motor: 1,2-liters, 3-cylindrig, bensin, 130 hästkrafter, 230 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,7 sekunder
Toppfart: 208 km/h
Vikt: 1 233 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4060/1765/1433mm
Pris: 254 900 SEK (testbil cirka 295 000 SEK)

Rubrikerna kring PSA-gruppens uppköp av Opel under 2017 var större än Dubai Mall. En av många konsekvenser av sammanslagningen är att Opel kommer att dela flera framtida plattformar med exempelvis Peugeot. En Opel-modell som redan har fått smaka på vad den franska koncernen har att erbjuda är nya Corsa. Den delar nämligen plattform med Peugeot 208. Opels rykte på den svenska bilmarknaden har varit sämre än bedrägeribenägna telefonförsäljningsbolag men faktum är att många av modellerna är väldigt underskattade. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på vad Opel Corsa i ny tappning har att tillföra i småbilsdjungeln.

Det märks redan på designen att PSA har haft ett finger med i spelet. Själva karossformen liknar Peugeot 208 men Corsa utmärker sig inte särskilt mycket från andra bilar i samma segment. Det råder ingen tvekan om att Opel har riktat in sig på kunder som är ute efter något sportigt. Linjerna är skarpa och fram- och baklyktorna ser onekligen tuffa ut. Nya Corsa är enligt mig en vacker bil med en sportig look. Märket har lyckats göra en ungdomlig tolkning på en annars alldaglig bil.

Insidan kommer att kännas igen för den som tidigare har kört en Opel, eller en Peugeot för den delen. Många knappar har lånats från andra Opel-modeller, medan växelväljaren är tagen direkt från Peugeot. Nästan alla funktioner styrs med fysiska knappar och vred, och eftersom de är relativt få är det löjligt lätt att hitta det man letar efter.

Hade det varit mestadels touchkontroller hade föraren behövt distrahera sig i krångliga undermenyer bara för att sätta på stolsvärmen. Kvalitetskänslan i interiören är dock låg och nästan allt man rör vid är plastigt. Få bilar i B-segmentet är lyxiga, men Corsas interiör är sämre än genomsnittet. Det knakar när man kör över ojämnheter i vägen och plasten verkar repas så fort man rör vid den.

När man sätter sig bakom ratten och kör iväg märker man snabbt att Opel Corsa ska vara en bil för ungdomar. Testbilen vi körde hade den starkaste motorn och det sportigaste utförandet, GS-Line. Fjädringen är hårt ställd och man sitter så lågt ner att det känns som att baken ska skrapa i asfalten. Corsa upplevs aldrig som bekväm, varken i stan eller på motorväg. Ingenting för sköra pensionärer med andra ord.

Den 130 hästkrafter starka trecylindriga bensinmotorn levererar nog med kraft för att hänga med i trafiken och den är till och med stark nog för att ha kul med på kurviga landsvägar. Motorn låter trevligt på höga varv och bilen sitter som fastklistrad mot asfalten i kurvor. Sätena har mycket stöd åt sidorna så att man skipper halka runt. Något som förstör den annars trevliga körupplevelsen är automatlådan. Den är trög i växlingarna och har lika svårt att bestämma sig för en växel som politiker har svårt att ge ett rakt svar.

Opel har många prisvärda bilar i sitt modellutbud, men Corsa är inte en av dem. Med den starkaste motorn, automatlåda, det sportigaste paketet och lite utrustning landar prislappen på nästan 300 000 kronor(!). För de pengarna får man en Volkswagen Golf eller varför inte en Peugeot 208 i elbilsutförande som med miljöbonusen hamnar precis under 300 000 kronors-strecket. Eller kanske ännu bättre, en Ford Fiesta ST. Det är bara som lågutrustad med minsta motorn som Corsa börjar se intressant ut jämfört med konkurrenterna. Den är snygg och sportig, men det räcker inte riktigt till. Det finns många bättre alternativ i småbilsdjungeln.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 2.8

Sammanfattning

Opel Corsa är en snygg och sportig småbil. Det räcker dock inte för att konkurrera med de långt mycket bättre alternativen som finns på marknaden.