Tiden då en ny Dacia kunde köpas för omkring 70 tusen kronor är sedan länge förbi. Grundpriset för den nya, tredje generationens, Sandero ligger på hisnande 116 900 spänn! Man kan tro att det är nog för att ge den genomsnittlige Dacia-kunden svindel, men faktum är att siffran bara ligger några få tusenlappar över den utgående modellens dito. För att ta reda på om prisvärdheten därmed är bortblåst eller om nya Sandero är ett bättre kap än någonsin, begav jag mig i tisdags morse till en snötäckt parkering i närheten av Arlanda för att testa den. Det har blivit dags att lägga i Högsta Växeln och provköra nya Dacia Sandero och Dacia Sandero Stepway!

Priser för Sandero:
116 900 SEK (Essential)
+12 500 SEK för Comfort
+13 000 SEK för CVT-låda

Priser för Sandero Stepway:
126 900 SEK (Essential)
+15 000 SEK för Comfort
+13 000 SEK för CVT-låda

När man lägger i Högsta Växeln i de nya Sandero-modellerna sker det antingen med hjälp av en kopplingspedal och en spak eller bara med en spak. För instegsvarianten av respektive bil är det manuell växellåda för hela slanten. Väljer man till utrustningsnivån Comfort erbjuds man möjligheten att också få sin Sandero automatväxlad – det borde man undvika om man inte absolut vill ha den extra bekvämlighet som en automatlåda innebär i stadstrafik.

Att jag säger så beror för det första på att den sexväxlade manuella lådan är klanderfri. Den är lätthanterad och har en utväxling som gör att bilen känns tillräckligt pigg ända upp till omkring 100 kilometer i timmen. Automatlådan är däremot allt annat än klanderfri. Det är en CVT-låda som – på grund av att CVT-lådorna sedan Kristi födelse har mobbats av både motorjournalister och bilköpare – drivits in i en svår identitetskris och programmerats för att vid hårt gaspådrag bete sig som en vanlig växellåda; varvtalen klättrar följaktligen i takt med ökad hastighet.

Det enda skälet att från första början ha en CVT-låda är ju att den alltid kan utnyttja motorns mest fördelaktiga varvtal, men denna logik har alltså förpassats till soptunnan i estetikens namn. Resultatet är en bil som känns fullständigt kraftlös över 70 knyck. Om något positivt i alla fall ska sägas om den nya automatlådan, är det att den är en stor förbättring jämfört med robotlådan i den utgående modellen som växlade lika långsamt och ryckigt som en körskoleelev av färskaste slag.

Drivlina, TCe 90: 1-liters trecylindrig bensinmotor med turbo

Sexväxlad manuell:

90 hästkrafter, 160 newtonmeter

0-100 km/h på 11,7 sekunder

178 km/h toppfart

CVT-låda:

90 hästkrafter, 142 newtonmeter

0–100 km/h på 13,4 sekunder

169 km/h toppfart

Standardutrustning
– Automatisk nödbroms
– Eluppvärmda framstolar
– Farthållare
– Möjlighet att ha infotainment-systemet som mobilapp

Endast Comfort
– Fler justeringar av ratten
– Elektriskt justerbara och uppvärmda sidospeglar
– Takräcken som görs om till rails (Stepway)
– Apple CarPlay och Android Auto-kompatibelt infotainmentsystem

Temat förbättring genomsyrar faktiskt hela bilen. Nya Sandero och Sandero Stepway bygger på CMF-B-plattformen, som delas med Renault Clio och Captur, vilket onekligen bidrar till den distinkta känslan av att man faktiskt handskas med en pryl värdig att kallas bil. Nya Dacia känns mest som en spartansk Renault.

På motorvägen är den till exempel inte alls så bullrig som man väntar sig att en bil i den här prisklassen ska vara. Vindbruset är lite högre i Stepway än i vanliga Sandero, vilket jag tillskriver den högre markfrigången och testbilens takräcken, men det är inte för den sakens skull särskilt påfrestande. Också sittkomforten upplevdes som någorlunda hög, men en ordentlig utvärdering förutsätter en längre tur än vad som var möjligt under provkörningen. Med drygt fyra centimeter extra benutrymme jämfört med föregångaren är baksätet riktigt användbart.

Eftersom det var väldigt snöigt är det också svårt att uttala sig om köregenskaperna, men mot bakgrund av Clio-släktskapet kan man tänka sig att de är ganska bra. Mitt första intryck av nya Sandero och Sandero Stepway är, sammanfattningsvis, att de erbjuder otroligt mycket bil för pengarna. Visst är den dyrare än innan, men den prismässiga höjningen är en piss i Mississippi jämfört med den kvalitetsmässiga. Allt man absolut måste ha finns – som namnet antyder – redan med grundutrustningsnivån Essential, och man ska nog fundera länge och väl innan man bestämmer sig för att lägga extra pengar på mer än så.

Håll utkik på Dacias hemsida, där de nya Sandero-modellerna snart kommer gå att bygga!

BETYG
Första intryck
En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.