Test: Volkswagen Golf R ”20 år” – den busigaste tamkatten

Volkswagen Golf har namngivit en hel bilklass – Golfklassen. Nu firar toppversion, Golf R, 20 år med fler hästkrafter och mer styling.

Golf R började sin historia i och med generation fyra av Golf. Den hette då R32 och var utrustad med en 3,2-liters V6.

Generation fyra av Golf R var den första produktionsbilen i världen som var utrustad med en dubbelkopplingslåda.

Modellen blev snabbt populär och har sedan dess levt vidare i ytterligare fyra generationer som R.

Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra den senaste specialutgåvan.

Golf R "20 år"
Volkswagen Golf R i specialutgåvan som firar 20-årsjubileum. (Foto: Joel Sandberg)

Mindre motor, fler hästar

Genom åren har motorerna som sitter i toppversionen minskat i storlek, men antalet hästkrafter ökat.

I den senaste generationen Golf, som är den åttonde i ledet, har Golf R en fyrcylindrig bensinmotor som producerar respektabla 320 hästkrafter.

För ungefär 30 000 kronor mer än vanliga Golf R har det varit möjligt att få en specialversion som firar modellens 20-årsjubileum. 

Bilen heter, ganska självförklarande, Golf R ”20 år”. Modellen såldes under en begränsad period och är inte längre möjlig att beställa.

Golf R "20 år"
Golf R ”20 år” får 13 fler hästkrafter – totalt 333. (Foto: Joel Sandberg)

20 år som R

Tillägget ”20 år” innebär några fler hästkrafter, lite mer blåa inslag i stylingen och några mekaniska förbättringar. 

Det är med andra ord inte tal om någon större förändring utan snarare lite puts och finlir. 

Motorn är aningen mer responsiv och lådans växlingar känns lite mer distinkta än de i vanliga Golf R. 

Ljudet som kommer ur de fyra utblåsen bak är aningen reserverat, särskilt inne i bilen. Utifrån hörs motorn morrande mer, särskilt vid fullt gaspådrag, utan att spräcka några trumhinnor.

Specielversionen innebär inga större förändringar mot vanliga Golf R. (Foto: Joel Sandberg)

Sportig men kontrollerad 

Golf R beter sig oerhört väl på kurviga vägar. Greppet in i, och ut ur kurvorna är fenomenalt och bilen inger generellt ett stort förtroende.

Stötdämparna är relativt hårt ställda vilket känns när man råkar träffa ett potthål, men som även innebär att bilen håller sig upprätt i kurvorna.

Fyrhjulsdriften hjälper till att hålla bilen i schack på vått underlag och gör Golf R till ett attraktivt året-runt-alternativ.

Golf R "20 år"
Golf R bjuder på oerhört bra grepp. (Foto: Joel Sandberg)

Snabb halvkombi

Golf R 20 år är en kvick bil. Trycker man full gas från stillastående känns accelerationen i hela kroppen oavsett underlag just tack vare fyrhjulsdriften.

Mer imponerande är dock kraften om man väljer att trampa högerfoten i golvet i lite högre farter. 

Att utföra snabba omkörningar på 2+1-vägar är busenkelt och väljer man att fortsätta hålla gasen i botten är det lätt hänt att hastighetsmätaren inom kort visar långt över skyltarnas angivna begränsning.

R-versionen fortsätter att leverera bra med kraft även i högre farter. (Foto: Joel Sandberg)

Svårmotiverat val

De 13 extra hästkrafterna i specialversionen av senaste Golf R är dock inget man kommer att känna av under körning. 

Prispåslaget mot vanliga Golf R blir därför svårt att motivera med tanke på de små skillnaderna mellan versionerna. 

Med det sagt lyckades Volkswagen sälja slut på specialversionen med samma motor, Golf R 333, på åtta minuter – trots prislappen på närmare 900 000 kronor.

Interiören känns igen från den i vanliga Golf. (Foto: Joel Sandberg)

Som en helt vanlig Golf

Väljer man att framföra modellen i ett lugnare tempo upplevs Golf R ”20 år” ungefär som en vanlig Golf.

Visst är sätena mer skålade och kolfibermaterialen i interiören vittnar om att man sitter i något lite sportigare än en vanlig Golf.

Körupplevelsen är dock trevlig och den sjustegade dubbelkopplingslådan upplevs smidig även i lugnare tempo och i stadstrafik.

Inga stora förändringar

Exteriört är det inte mycket som skiljer ”20 år” från vanliga Golf R. 

Backspegelhusen är blåa, fälgarna har inslag av en blå kulör och B-stolparna pryds av ett plakat med texten ”20 år”.

Golf R ”20 år” kommer dock standardutrustad med R-performance-paketet. Det innebär att två extra körlägen går att välja i displayen, Drift och Special.

Dessutom är toppfarten höjd till autobahn-kompatibla 270 kilometer i timmen (i stället för 250 kilometer i timmen).

Sneglar man på modellens bakdel syns även en förlängd takvinge som är lackerad i svart kulör.

Blåa detaljer och en större vinge antyder att det är Golf R ”20 år”. (Foto: Joel Sandberg)

Summan av kardemumman

Volkswagen Golf R ”20 år” är en kvick liten halvkombi. 

Det går att känna kraften och den noggranna, tyska ingenjörskonst som ligger till grund för hela körupplevelsen.

Bilen upplevs aldrig okontrollerad eller svårhanterad, hur mycket man än försöker med att bevisa motsatsen. 

Golf R "20 år"
Trots fler hästkrafter är Golf R ”20 år” alltid lätt att hantera. (Foto: Joel Sandberg)

Golf R är som en tamkatt som är full av energi. Den är kvick, flink och livlig, men man känner den så bra att man vet att den aldrig kommer att göra något extremt eller oväntat. 

Versionen ”20 år” med 333 hästkrafter är den snabbaste av dem alla, och den mest kraftfulla Golf R:en någonsin. Den busigaste tamkatten helt enkelt.

Fördelar

  • Kvick
  • Bra grepp i kurvor
  • Kompetent vardagsbil

Nackdelar

  • Inga större skillnader mot vanliga Golf R
  • Upplevs ibland för kontrollerad
  • Hårda stötdämpare
Teknisk data

Volkswagen Golf R ”20 år” (2023)

Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 333 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkoppling, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,6 sekunder
Toppfart: 270 km/h
Vikt: 1 666 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4290/1789/1458 mm
Pris: 586 900 SEK (Testbil cirka 600 000 SEK)

Helhetsintryck

Volkswagen Golf R "20 år"

4.0

Golf R ”20 år” är den mest kraftfulla Golf R:en någonsin. Den är en snabb och kompetent bil som beter sig precis som man vill och förväntar sig. De extra hästkrafterna känns dock inte och det gör prispåslaget svårt att motivera.