Test: Aston Martin DBX 707 – det bästa av två världar

För de som vill ha en suv som erbjuder rikligt med prestanda och en prislapp som heter duga finns det många alternativ.  Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Aston Martin DBX 707.

Beteckningen 707 innebär att det rör sig om toppmodellen av DBX. Siffran hänvisar till antalet hästkrafter och britterna har siktet inställt på rivaler som Ferrari Purosangue och Lamborghini Urus.

Vi dundrade till Miami för att sätta den nya super-suven på prov.

Aston Martin DBX 707
Med DBX tar sig Aston Martin in i det knökfulla segmentet för prestanda-suvar. (Foto: Marcus Berggren)

Precis som utlovat

Som väntat ser nya DBX 707 ut som en Aston Martin på styltor. Den erbjuder ett aggressivt formspråk med en stor gapande grill, en brant sluttande bakruta, och en trendig ljusramp i aktern.

Beroende på vilken vinkel man betraktar bilen från möts man av olika intryck. Man får känslan av att Aston Martins designers haft det svårt med att få till superbilsformspråket på just en suv.

Resultatet är en icke så elegant skapelse, men ändock en som osar närvaro på vägen. Jämfört med den myriad av prestanda- och lyxsuvar från exempelvis Volkswagenkoncernen sticker DBX 707 ut med sin unicitet.

Aston Martin DBX 707
Från vissa vinklar ser DBX 707 ser frän ut. (Foto: Marcus Berggren)
Aston Martin DBX 707
Vi körde bilen i drygt 300 mil. (Foto: Marcus Berggren)

Kvalitetskänsla som lämnar en del att önska

Att Aston Martin DBX 707 är handbyggd uppenbarar sig kvickt, på gott och ont.

Samtidigt som det inbringar en exklusiv charm blandat allt läder och kolfiber finns det även kvalitetsmässiga missar som är fullkomligt oacceptabla.

Det gäller paneler som sitter lösa, en taklampa som lossnade helt i min hand, och en känsla av ihålighet på en rad platser.

Infotainmentsystemet är en Mercedes-Benz-historia men har modifierats av Aston Martin. Det framstår emellertid som en försämring och systemet är komplicerat.

Körpositionen är fantastisk, även för långa förare, och baksätet är fullt användbart. Bagageutrymmet är inte klassledande till följd av att det sluttande taket inkräktar på utrymmet, men med det sagt är bilen ändock praktisk.

Aston Martin DBX 707
Kvalitetskänslan är inte alltid på topp. (Foto: Marcus Berggren)

Krut så det räcker och blir över

Aston Martin DBX 707 är begåvad med en 4-liters V8 från Mercedes-AMG och pumpar ut hisnande 707 hästkrafter. Den hamnar endast bakom Ferrari Purosangue i termer av prestanda.

De 707 hästkrafterna uppenbarar sig illa kvickt när man mosar gaspedalen. Kraften går till alla fyra hjul via en 9-stegad automatlåda.

Accelerationen är fruktansvärt våldsam. 100 km/h når man på bara 3,3 sekunder och avtar först när man ser 310 km/h på mätaren.

Dessa siffror är även indikativa av den körupplevelse som DBX 707 bjuder på – en superbilslik sådan.

Få andra prestanda-suvar kommer ens i närheten av en så speciell upplevelse bakom ratten.

Aston Martin DBX 707
Aston Martin DBX 707 bjuder på imponerande prestanda. (Foto: Marcus Berggren)

En magisk körupplevelse

Körupplevelsen är makalös, både organisk och naturlig. DBX 707 uppmuntrar sin förare till hastigheter som inte bara gränsar till, utan överskrider sådana som är frihetsberövande.

DBX 707 erbjuder även imponerande väghållning, särskilt med hänsyn till att det rör sig om en suv.

En stor fördel är naturligtvis luftfjädringen som bidrar till komforten samtidigt som bilen kan höjas och sänkas beroende på väglag och terräng.

Det rör sig inte om någon lyxlimpa i termer av bekvämlighet, utan fokus ligger i stället på den kördynamiska aspekten. Det är ett område där den imponerar något enormt.

Vi provkörde bilen i Florida, USA. (Foto: Marcus Berggren)

Aston Martin DBX 707 är en tvättäkta superbil

Sammanfattningsvis är DBX 707 å ena sidan bland det mest brutala och exklusiva sättet att transportera barn och prylar, men å andra sidan saknas den kvalitetskänsla man förväntar sig av en bil med en sådan svindlande prislapp.

Men vad gör väl det när man har en faktisk superbil på styltor?

Aston Martin DBX 707
DBX 707 kombinerar prestanda och praktikalitet. (Foto: Marcus Berggren)

Fördelar

  • Känns som en superbil
  • Superb drivlina
  • Exklusiv som få

Nackdelar

  • Knackig kvalitet
  • Designen övertygar inte alla gånger
  • Infotainmentsystemet är inte den modernaste
Tekniska data

Aston Martin DBX 707 (2024)

Motor: 4-liters V8, dubbelturbo, 707 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,3 sek
Toppfart: 310 km/h
Vikt: 2 245 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5039/1998/1680 mm
Pris: 3 130 000 SEK (Testbil 3 873 000 SEK)

Helhetsintryck

Aston Martin DBX 707

4.5

Aston Martin har lyckats bygga in superbilskänslan i en suv, en bedrift som inte bör underskattas!