Nya Renault E-Tech-modellerna provkörda

Elektrifiering i bilbranschen har blivit mer av en fluga på senare tid än jeans i forna Sovjetunionen. Skillnaden är dock att elektrifieringen är här för att stanna. Som svar på detta pumpar praktiskt taget alla tillverkare ut antingen elbilar eller hybrid-varianter av redan existerande fordon. Renault har länge erbjudit renodlade elbilar – Zoe är den mest kända – men nu har det blivit dags att ta sig an hybridiseringen. Jag begav mig till Arlanda (men inte längre än så) för att testa nya utbudet av Renaults hybridmodeller, kallade E-Tech. Låt oss lägga i Högsta Växeln och testa de tre första i form av Clio Hybrid, Captur PHEV och Megane PHEV.

Den största nyheten gällande de nya Renault E-Tech-modellerna från Renault är växellådan som helt saknar koppling. Istället har man två elmotorer och ett batteri vilket innebär att bilen alltid startar på ren eldrift och istället för en koppling är det elmotorerna som ser till att växellådan kan växla.

Renault E-Tech innebär ett system som används på märkets Formel 1-bilar men som nu letat sig in i raka motsatsen. Förbränningsmotorn rycker in vid hårdare gaspådrag eller om batteriet börjar sina men det sker inte obemärkt. Man känner verkligen hur förbränningsmotorn startar och växellådan försöker välja rätt växel samtidigt som elmotorn försöker att matcha varvtalen. På pappret låter det vettigt men i praktiken fungerar det inte så bra som fransmännen påstår. Vid mer sansad körning fungerar växellådan bättre men den saknar den sömlöshet som konkurrenterna i många fall erbjuder.

Clio E-Tech Hybrid

Testbilens specifikationer
Motor:
1,6-liters 4:a, 140 hästkrafter, 144 Nm
Acceleration:
0-100 på 9,9 sek
Pris:
Från 264 900 (Testbil 300 100 SEK)
Ingen Bonus

Clio kommer endast att erbjudas i fullhybridutförande men kan trots det köra upp till 75 knyck på el. Enligt Renault innebär det att 80 procent av ordinarie stadskörning kan genomföras i eldriftsläge. Vi körde i princip uteslutande på landsväg och motorväg – samt genom en del villaområden – så huruvida det påståendet stämmer vet vi inte ännu. De 140 hästkrafterna duger till välplanerade omkörningar och på landsväg upplevs bilen som livlig.

Clio förblir oerhört mjuk och erbjuder en stabilitet i högre hastigheter vilket gör att den känns betydligt större än vad den är. Den tar sig an ojämnheter i vägen på ett snyggt vis och är genuint rolig att köra. I hybrid-utförande är den dessutom ruggigt bränslesnål och väger bara 10 kilo mer än motsvarande modell med dieselmotor. Rent drivlinemässigt är Clio E-Tech att föredra framför exempelvis dieseln.

Captur E-Tech Plug-In Hybrid

Testbilens specifikationer
Motor:
1,6-liters 4:a, 160 hästkrafter, 144 Nm
Acceleration: 0-100 på 10,1 sek
Pris:
Från 353 900 (Testbil 387 000 SEK utan bonus)
Bonus: 36 438 SEK

SUV-hysterin har gjort att Captur är den bäst säljande bilen i sitt segment, något som sannerligen gör den till en lämplig kandidat att elektrifiera. Captur är i grund och botten praktisk och förvånansvärt rapp, men vi har upplevt de mer välutrustade modellerna som stötiga. I laddhybridens fall känns bilen betydligt mer välkalibrerad och mjukare samtidigt som den bibehåller sina praktiska egenskaper trots 105 kilo batteri.

Däckbullret är dock högt på grund av de enorma fälgarna. På ren el kommer man drygt fem mil i det verkliga livet – i linje med vad Renault påstår – men Captur E-Tech upplevs inte som så pigg som man förväntar sig, mycket på grund av växellådans tröghet. Den kostar 87 000 riksdaler mer (drygt 50 000 SEK med miljöbonus medräknad) än motsvarande bensin-Captur vilket är svårt att berättiga om man inte jobbar heltid som taxichaufför.

Megane E-Tech Plug-In Hybrid

Testbilens specifikationer
Motor:
1,6-liters 4:a, 160 hästkrafter, 144 Nm
Acceleration: 0-100 på 9,9 sek
Pris:
Från 376 900 SEK (Testbil 410 700 SEK utan bonus)
Bonus: 40 008 SEK

En framtida tjänstebilsfavorit om man ska tro Renault är Megane Sport Tourer, det vill säga kombivarianten av Megane. Den har samma drivlina som Captur och i testbilens fall var det en RS-Line-variant som vi körde. Den hade samma problematik med drivlinan som Captur men kändes mjukare. Stolarna var bekväma och man sitter långt ner.

Den känns dock inte särskilt rapp vilket gör i många fall. Dess räckvidd på 5 mil – 6,5 mil i stan – samt det faktum att batterierna inte inkräktar på bilens praktikalitet gör den ändock till ett väldigt vettigt alternativ, särskilt med miljöbonusen på 40 000 SEK.

Renaults E-Tech-modeller ger blandade intryck. På pappret känns växellådan som en genomtänkt lösning men fungerar betydligt bättre hos Clio än hos både Captur och Megane. Renaults ingenjörer måste jobba lite på kalibreringen av drivlinorna innan de blir som det är tänkt. Vi får avvakta till ett längre test innan vi ger vårt slutgiltiga utlåtande.