Test: Lotus Eletre – en hyper-suv byggd i Kina

“Simplify, then add lightness” ska ha varit Lotus-grundaren Colin Chapmans motto. Numera ägs Lotus av kinesiska Geely, vars motto är okänt för undertecknad, men som antagligen innehåller minst ett ord för pengar.

Här har vi alltså en av Lotus allra senaste modeller. Det är inte någon sportbil med mittmonterad motor, utan något så otypiskt Lotus som en eldriven jättesuv.

Det kan låta som ett helgerån, men det är snarare resultatet av en biltillverkare som har tvingats anpassa sig eller gå under.

Och när det kommer till förnyelse av bilmärken är inte Geely några man skämtar bort – något som dagens Volvo är ett kvitto på.

För att tala klarspråk är Eletre är ett försök till att göra med Lotus det Porsche gjorde med Cayenne för dryga två decennier sedan: att lansera en portfölj av vardagsvänliga bilar med ett anrikt sportbilsemblem i nosen, och på så sätt möjliggöra fortsatt tillverkning av de sportbilar som märket förknippas med.

Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Lotus Eletre är tillräckligt övertygande för att Lotus ska kunna fortsätta tillverka lätta sportbilar!

Lotus
Vi testade Lotus Eletre i vinterskrud. (Foto: Karl Cajmatz)

Lotus Eletre är ett renodlat digitalmonster

Om man tittar på Lotus Eletre blir det snabbt tydligt att Colin Chapmans motto lyser med sin frånvaro.

Att bilen inte är lätt vet vi redan, men den är likt många bilar i dag också onödigt komplicerad.

Föga förvånande ligger alldeles för många funktioner gömda i en touchplatta på instrumentbrädan, bilen har någonstans mellan fem och tio kameror på exteriören, och nyckeln består av ett kreditkort, vilket är klart sämre än en fjärrkontroll.

Till Lotus försvar ska sägas att alla kundbilar kommer att levereras med traditionella fjärrkontrollsnycklar också.

Tur är väl det, för testperioden tog abrupt slut när bilen blev obrukbar till följd av att nyckelkortet hade avmagnetiserats.

Lotus Eletre
Testperioden slutade med en bärgningsbil när nyckelkortet slutade fungera. (Foto: Marcus Berggren)
Lotus Eletre
Nyckelkortet avmagnetiserades. (Foto: Marcus Berggren)

Computer says no

Enligt Lotus är det troligt att nyckelkortet har pajat av att det har legat på den plats där man kan lägga sin mobiltelefon på laddning via induktion. Det är nämligen där bilen kräver att kortet ligger om man ska kunna lägga den i växel.

Måhända att just det här problemet beror på att testbilen var en förseriebil utan riktiga nycklar, men på samma gång är det här en designmiss som är oförlåtlig om man ska konkurrera med Porsche.

Hör till saken gör också att nyckeln inte var den enda tekniska detaljen som inte fungerade som den skulle. Varken farthållaren eller den automatiska avbländningen fungerade, till exempel, utan att bilen berättade varför.

Till slut insåg jag att det berodde på en smutsig lidarsensor, som bara kan rengöras genom att man stannar, sätter bilen i P, och trycker på en virtuell knapp längst in i inställningarna. Varför inte koppla lidartvätt till när man duschar vindrutan med spolarvätska?

Lotus Eletre dras också med diverse andra brister, som att infotainmentsystemet är illa översatt till svenska, att röstassistenten inte klarar av en enda grej, och att det då och då dingar och har sig utan att man som förare får någon information om varför.

Lotus
Eletre satsar stenhårt på digitalisering. (Foto: Lotus)

Byggkvalitet som heter duga

Att en så stor del av ens interaktion med Lotus Eletre sker via den där touchskärmen är riktigt synd, för de fysiska reglage som finns håller fenomenal kvalitet. Det är faktiskt något man genomgående kan säga om den interiöra byggkvaliteten.

Med undantag för några enstaka tankevurpor – som att handtagen man drar i för att stänga dörrarna är klädda i alcantara och därför kommer att bli vidriga på nolltid – håller interiören en kvalitetsnivå som nästan är i paritet med en Porsche.

På det estetiska planet kan det i och för sig konstateras att viss återhållsamhet hade varit välkommen.

Det är idel utsmyckningar, som skulle ha kunnat tjäna som inspirationskälla åt kostymdesignern till tv-serien Snabba cash.

Lotus
Eletre finns i tre olika utföranden. (Foto: Karl Cajmatz)

Lotus Eletre är praktisk och komfortabel

Till vardags med Lotus Eletre kommer man att tacka för en välfungerande head-up display, det lätta insteget, och den våldsamt kvicka snabbladdningen; trots minusgrader registrerades en högsta laddeffekt på över 300 kW flera gånger.

Störa sig kommer man göra på att bagageluckan inte öppnar sig nog högt för att en normallång person ska kunna komma åt lastutrymmet utan att ducka.

Det kanske man kan förlåta dem för, på vad som trots allt är Lotus första försök att bygga ett ordentligt bagageutrymme.

En annan första gången-grej för Lotus är luftfjädringen, och den är desto mer imponerande. Bilen sväljer både stora och små ojämnheter med minst samma bravur som det bästa premiummärkena från Tyskland har att erbjuda.

Aktiv brusreducering och dubbelglas bidrar till en exceptionellt tyst kupé, där det som låter mest är vindbruset från vindrutetorkarna när de är igång.

Lotus
Lotus Eletre är både sportig och bekväm. (Foto: Karl Cajmatz)

Köregenskaper som bedrar

Elefanten i rummet när det kommer till Lotus Eletre är samma som vid lanseringen av Porsche Cayenne. Går det att göra en så här stor och tung bil körglad?

Med en vikt norr om 2,5 ton är Eletre trots allt lika mycket elefant som den är traditionell Lotus. Här har Lotus sett till att inte slarva. Eletre döljer sin vikt bättre än alla andra elsuvar.

Till skillnad från Lotus sportbilar är styrningen förvisso elektrisk snarare än hydraulisk, vilket tvivelsutan påverkar känslan åt det negativa hållet.

Den känns ändock väldigt direkt och exakt, vilket ger föraren en välbehövlig injektion av självsäkerhet när bjässen ska manövreras genom lite trängre vägpartier.

Också bromsarna hamnar på listan över positiva överaskningar, genom att faktiskt ge viss feedback via pedalen.

Testbilen var en Lotus Eletre S, vilket är mellanmjölksalternativet med dryga 600 hästkrafter. För den som vill kunna framkalla en hjärnskakning med gaspedalen och nackstödet finns också Eletre R, med 50 procent mer effekt.

Lotus
Lotus Eletre S har en hel del sting. (Foto: Karl Cajmatz)

Lotus Eletre är en oslipad diamant

På det stora hela imponerar Lotus Eletre med sina köregenskaper och sin komfort. Det skapar förväntningar på kommande modeller från ett Lotus under Geelys regi.

Tyvärr drogs testbilen också med tämligen oförlåtliga brister i form av saker som inte fungerar som de ska.

Känslan av att man har haft lite för bråttom ut på marknaden med produkten fäller en mörk skugga över den.

Som tur är lär det mesta gå att åtgärda med hjälp av mjukvaruuppdateringar – som att till exempel koppla lidartvätten till spolarvätskan på rutan.

Samtidigt kanske det kundsegment man siktar in sig på kan förlåta det mesta så länge någon eldriven Porsche Cayenne inte finns på marknaden.

Lotus
Lotus Eletre är förhållandevis unik i segmentet. (Foto: Lotus)

Fördelar

  • Köregenskaper
  • Komfort
  • Byggkvalitet

Nackdelar

  • Buggig digital upplevelse
  • Bitvis illa genomtänkt
  • Smaklöst formspråk
Tekniska data

Lotus Eletre S (2024)

Motor: Två elmotorer, 612 hästkrafter, 710 newtonmeter
Kraftöverföring: Enstegad kraftöverföring, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 260 km/h
Vikt: 2 565 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5103/2135/1630 mm
Pris: 1 492 400 SEK (Testbil cirka 1 681 600 SEK)

Helhetsintryck

Lotus Eletre S

3.0

Lotus Eletre ger ett övertygande smakprov på vad Lotus kan komma att stå för i framtiden, men upplevs inte som helt och hållet färdigutvecklad.