Fiat 500 såg för första gången dagsljuset så tidigt som 1957, och har sedan dess klättrat upp till den absoluta toppen vad beträffar a-segments-bilar; tro på fan att nyheten om en elektrifierad version av modellen skapat svallvågor inom bilindustrin. Lansering i Sverige sker inte förrän i januari 2021, men vi lägger redan nu i Högsta Växeln för att provköra nya Fiat 500e i Italien.

Fiat 500e
Räckvidd (WLTP): 185/320 km
Laddkapacitet: 50/85 kW
Det större batteriet kan fås i Passion- och Icon-utförande
Lanseras i Sverige i janurari

Väl på plats i Turin inleds evenemanget på mytomspunna Lingotto-fabriken, modellseriens födelseplats, vilket vittnar om att temat för nylanseringen är ”The Rebirth of the 500”, som Fiat-chefen Olivier Francois fint uttrycker det. Med en helt nybyggd plattform syftesanpassad för eldrift tar man steget in i framtiden, liksom det modernistiska designspråket reflekterar att märket påbörjar ett nytt kapitel vad gäller bilutveckling. Och visst står högteknologiska lösningar i fokus. Utrustningsmässigt kommer 500e i tre olika varianter: Action, Passion och Icon. De två sistnämnda nivåerna medför, utöver en mer välutrustad interiör samt en uppsjö av tekniska finesser, en WLTP-räckvidd à 320 km och snabbladdning med 85 kW kapacitet, något som får betraktas som riktigt bra för en bil av dess storlek. Det är också den första bilen inom sitt segment med autonom körning motsvarande nivå 2, ett luddigt begrepp som åsyftar ett gäng smarta säkerhetsfunktioner såsom autobroms, adaptiv farthållare och filhållningsassistans. 

Priser (exkl. miljöbonus):
Action: 261 900 kr
Passion: 326 900 kr
Icon: 341 900 kr
La prima (lanseringsutgåva): 384 900 kr
Tillägg för cabriolet (ej Action): 25 000 kr
Tillägg för 3+1 (ej Action): 20 000 kr

En annan nyhet för nya generationen 500 är 3+1-versionen, på vilken man placerat en självmordsdörr baktill, om än en liten sådan, vilket underlättar insteget i baksätet – perfekt när man behöver lämna av barnen på förskolan! Just bakhängda dörrar är en designlösning som delas med framförallt 50- och 60-tals-modellerna; det är tydligt att man med försiktighet förvaltar det historiska arv som modellserien besitter, något man gärna trycker hårt på i marknadsföringen av bilen. ”The 500 is coming home” och ”An icon of Italian style” är några av de slagord som haglar under presskonferensen. Man åsyftar då att modellen är både designad och tillverkad i Turin. 

Att köra är den topputrustade testbilen med sina 118 el-hästkrafter genuint rolig, mycket tack vare dess låga tyngdpunkt och välbalanserade viktfördelning (52% framtill och 48% baktill). Det ska även sägas att man komfortmässigt tar ett stort steg framåt, jämte föregående generation. Huruvida Fiat 500e är en framtida folkbil, likt dess syskonmodeller med förbränningsmotorer, återstår dock att se, men klart står i varje fall att man tagit fram en konkurrenskraftig el-stadsbil som är tillgänglig till ett förhållandevis lågt pris. Vi ser fram emot att mer utförligt testa modellen. 

Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.