Test: SEAT Leon Sportstourer som dragbil

SEAT Leon  Sportstourer 1.5 eTSI (2020)
Motor: 1,5-liters bensinfyra, mildhybrid, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: Sju-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0-100 km/h: 8,7 sekunder
Toppfart: 221 km/h
Vikt: 1 455 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4642/1456/1800 mm
Pris: 259 900 SEK
(testbil cirka 350 000 SEK)

Att dra släpvagn med en liten bensinmotor är normalt sett en minst sagt oharmonisk sysselsättning. Bristen på bottenvrid leder till ett evigt växlande i stadstrafik, och på motorväg tvingas man i stigningarna att ligga på låg växel med ett löjligt högt varvtal som följd.

Men tiderna förändras. De små motorerna är numera ofta utrustade med mildhybridsystem som stöttar med extra kraft och vrid när det behövs, och de tenderar dessutom att vara parade med mångstegade och rappa dubbelkopplingslådor. Jag flyttade nyligen till ny lägenhet, och detta var det ett gyllene tillfälle att testa om dessa framsteg har förbättrat situationen. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och utforska hur nya SEAT Leon Sportstourer med eTSI-motorn på 1,5 liter och 150 hästar ter sig som dragbil.

Enkelt uttryckt är svaret bra. Vagnen dagen till ära var ett mindre skåpsläp som lastat med bohag, båtprylar och bildelar vägde närmare ett ton, och denna last hanterade SEAT:en galant. Vridmomentet är fullt tillräckligt för att man inte ska behöva varva motorn till månen för att komma nånvart, och växellådan ser med sina många steg till att kraften utnyttjas optimalt. För optimal smidighet i stan rekommenderas dock att man kör med lådan i sportläge, då den annars är lite seg med att växla ner.

Dragupplevelsen lyfts också av något så enkelt som själva dragkroken, som på Leon är av den moderna, elektriskt utfällbara typ som många europeiska biltillverkare numera använder. För någon som många gånger svärande har hukat sig bakom bilen med en oljig och kärv demonterbar krok, för att sedan gå ner på alla fyra för att koppla in sladden under bilen, är dessa nämligen en revolution. Med ett enkelt knapptryck svingar kroken fram från under bilen och låses med ett ryck. Eluttaget är integrerat i kroken och är därmed fullt synligt utan krälande. Fantastiskt smidigt.

En annan hjälpsam modernitet är backkameran, som gör det busenkelt att backa kroken i position under vagnens bygel. Jag hade dock uppskattat möjligheten att kunna köra med öppen förardörr för lättare avståndsbedömning vid backning – som det är nu hoppar lådan av någon outgrundlig anledning till neutral så fort man drar i dörrhandtaget.

Och även när den inte agerar dragåsna fortsätter Leon Sportstourer att övertyga på praktikalitetsfronten, då det nya, mer voluminösa akterskeppet sväljer en respektabel mängd packning. I övrigt är skillnaderna mot halvkombi-versionen små, vilket betyder att den sistnämndes kvaliteter i form av en pigg, samarbetsvillig och hyfsat snål drivlina, ett underhållande chassi och en gedigen byggkvalitet är bibehållna.

Jag är dock inte övertygad om att förvandlingen till kombi är helt formmässigt lyckad då överhänget bak känns lite väl långt. Jag är fortfarande inte heller något större fan av vare sig inredningens otaliga touchkontroller eller dess rikliga mängder hårdplast, och jag vill fortfarande verkligen inte att min bil hälsar mig välkommen genom att belysa marken med ordet “HOLA!” när jag närmar mig nattetid.

Men dessa irritationsmoment till trots är nya Leon Sportstourer ändå ett mycket vettigt alternativ för den som är ute efter en liten kombi med mer ungdomlig framtoning än en Skoda Octavia, till ett lägre pris än för en Volkswagen Golf. Det visar sig även att den som vill ha möjligheten att någon gång om året dra släpvagn klarar sig fint med den lilla eTSI-motorn.

Det är emellertid viktigt att komma ihåg att dubbelkopplingslådor kan utsättas för kopplingshaverier om de belastas för tungt i låg fart. Ägnar man sig ofta åt tyngre sysslor som att sjösätta båt på ramp gör man således rätt i att välja en dragbil med traditionell automatlåda med momentomvandlare.

En mer utförlig recension av SEAT Leon eTSi hittar du här.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Men dessa irritationsmoment till trots är nya Leon Sportstourer ändå ett mycket vettigt alternativ för den som är ute efter en liten kombi med mer ungdomlig framtoning än en Skoda Octavia.