Test: Toyota Corolla GR-S

Toyota Corolla GR-S (2021)
Motor: 2,0-liters bensinmotor + elmotor, 184 hästkrafter, 190 newtonmeter
Kraftöverföring: CVT-låda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 1 455 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4370/1790/1435 mm
Pris: 262 400 SEK
(testbil cirka 375 000 SEK)

Strax över 45 miljoner Toyota Corollor har sålts sedan modellen introducerades 1966. Det är 1,6 stycken, varje minut, i 54 års tid. Vi har nu kommit till den tolfte generationen och receptet är lika enkelt som det är beprövat – billig och pålitlig transport för den stora massan i ett paket som är lika okontroversiellt som vantar på vintern. Den senaste generationen tar avstamp i något som har setts som bilvärldens sömnpiller och försöker att slänga in en extra dos wasabi. Frågan är om nya Toyota Corolla lever upp till bilvärldens största familjeträd. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln.

Vår testbil, en Corolla i GR-S-utförande, har enligt Toyota racinginspirerad design. Resultatet är en bil som ser betydligt snabbare ut än vad den faktiskt är. Rent designmässigt ser nya Corolla riktigt bra ut och har ett utseende som förblir okontroversiell.

Interiören är i linje med vad man förväntar sig – funktionell och med en medelmåttig kvalitetskänsla. Infotainmentsystemet är intuitivt men inte särskilt snyggt. Det finns gott om utrymme framtill medan både baksätet och bagageutrymmet är åt det trängre hållet. Framsätena erbjuder hög komfort och mycket stöd.

I Sverige kan man endast få Corolla i hybrid-utförande parad med en CVT-låda. Det är en symbios som inte direkt uppmanar till inspirerande körning, oberoende av Toyotas lovord beträffande just Corolla GR-S. Fokus ligger istället på låg förbrukning, något drivlinan lyckas väl med. Om man låter sin högerfot vara lite tyngre möts man istället av CVT-lådans drönande, men bilen rör sig ändock framåt i betydligt rappare takt än vad man förväntar sig av de 180 hästkrafterna.

Toyotas motorer erbjuder i de flesta fall väldigt konservativa mängder kraft, något som har att göra med märkets fokus att tillverka bilar som går tills den dag då solen imploderar. Det finns trots allt en anledning till att Corolla är världens mest sålda bil – folk premierar bilar som aldrig går sönder. Av den anledningen är körupplevelsen inte världens mest upphetsande.

Konkurrenter
Volkswagen Golf
Kia Ceed
Hyundai i30
Skoda Scala
Seat Leon

I det så kallade C-segmentet har Toyota Corolla fler konkurrenter än Donald Trump har haft motgångar på senaste tiden. Det Corolla erbjuder jämte den myriad av konkurrenter som finns är den legendariska Toyota-pålitligheten och väldigt låga driftkostnader. När det gäller utrymmen, teknik, och körglädje ligger nya Corolla långt efter. Anledningen till dess globala framgångar är dels att modellen har funnits så länge men även för att man på andra marknader kan få Corolla i betydligt billigare utförande.

Även i sin tolfte generation besitter Corolla de egenskaper man vid det här laget förväntar sig av modellen. Toyotas försök att krydda till Corolla med en sportigare design sträcker sig inte bortom den okulära besiktningen. I hybrid-utförande (det enda som erbjuds i Sverige) förblir Corolla ett bränslesnålt transportmedel för massorna.

Dess tillkortakommanden är främst det undermåliga utrymmet i bilens bakre del, dålig teknologi, samt det faktum att den är ungefär lika upphetsande som att åka tunnelbana. Toyota har tagit det säkra före det osäkra när det kommer till Corolla och resultatet är en bil som gör det man förväntar sig men inte mycket mer. Bland det enorma utbud av konkurrenter räcker det dessvärre inte till.

Betyg

Exteriör:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Toyota Corolla är en bil för de som inte är särskilt intresserade av bilkörning. Den lär vara oerhört pålitlig eftersom den är en Toyota och är även bränslesnål och hyfsat bekväm. Körupplevelsen är inget att hänga i julgranen men utseendet kan nog locka till sig en del kunder. Under den något sportiga exteriören döljer sig dock det man förväntar sig av en Toyota. Frågan är varför man inte bara ska köpa en Golf.