Test: Škoda Scala

Škoda Scala
Motor: 1,5-liters, 4-cylindrig, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,2 sekunder
Toppfart: 219 km/h
Vikt: 1265kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4362/1471/1793mm
Pris: 248 300 SEK (Testbil ca 270 000 SEK)

Scala är Škodas nya utmanare i Golf-segmentet. Märket har under en längre tid varit det vettiga alternativet att vända sig till om man vill ha något rymligt, smart och funktionellt till en rimlig peng. Det har släppts ett antal succé-säljande kombi- och SUV-modeller som mättat de mindre märkeskräsna bilköparna. Framgångssagan har dock inte varit fläckfri, ett exempel på det är modellen Rapid som har sålt lika illa på den svenska marknaden som snökedjor på Gran Canaria. Nu är Scala här för att ta över stafettpinnen som en rymlig bil i litet format. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Škoda Scala är en värdig utmanare i Golf-klassen.

Att Scala är en helt ny modell från Škoda märks tydligt på designen. Karossformen liknar till viss del föregångaren Rapid Spaceback men Scala kännetecknas genom att vara lika rund som en såpbubbla. Den sticker inte ut på något sätt utan smälter in i alla tänkbara miljöer. Den anonyma och smått opersonliga exteriören kompletteras dock med LED-belysning fram och bak, och visst ger de svepande körriktningsvisarna en viss känsla av elegans.

Interiört kommer man snabbt att känna igen sig från andra modeller inom Volkswagen-koncernen. Alla knappar och vred sitter logiskt placerade där man vill ha dem och de flesta är så tydliga att de skulle kunna manövreras med tjocka tumvantar. Testbilen var utrustad med en analog instrumentbräda (en digital förardisplay går att välja till och rekommenderas starkt) och den lilla infotainmentskärmen. Det positiva med det sistnämnda är att det finns ett manuellt volymvred istället för touchkänsliga knappar vilket jag personligen föredrar att använda under färd. Vissa områden är som förväntat plastiga men den vita och svarta klädseln var förvånansvärt snygg och högkvalitativ. En trevlig detalj är även att det finns nog med USB-uttag till alla passagerare i bilen. Något jag kan tänka mig kan förhindra flera bråk över laddning med mobilspelande och filmtittande barn i baksätet.

Att köra en Škoda Scala framkallar varken fjärilar i magen eller ersätter sömnpiller. Den agerar precis som man förväntar sig på både gott och ont. Kraften från den 150 hästkrafter starka motorn är definitionen av lagom men tillsammans med den fjäderlätta vikten kan man kan hänga med i all typ av trafik. Samarbetet mellan motorn och dubbelkopplingslådan fungerar lika väl som samspelet i London Symphony Orchestra och förhöjer körupplevelsen markant. Jag skulle beskriva Scala som den perfekta hyrbilen. Den är så otroligt enkel att köra och hantera att vilken amerikan, schimpans eller annan förare med bristfälliga körkunskaper som helst skulle kunna förflytta bilen från punkt A till B.

Scala bjuder även på en del hel del komfort. Kupén är nämligen behagligt tyst och vägljudet är minimalt. Bensinmotorn låter lika lite som en takfläkt på tomgång och i låga farter. Bilen upplevs sällan som stötig utan snarare åt det mjukare hållet utan att verka orolig i högre farter.

Scala delar plattform med Volkswagen Polo och Audi A1 men erbjuder trots det större bagageutrymme än en Golf. Det utlovas även ordentligt med utrymme i baksätet, och jag kan intyga att även passagerare av det längre slaget gick in utan problem. Det råder ingen tvekan om att Škoda har satsat på praktikalitet och lyckats trolla fram en av de rymligaste bilarna i klassen. Letar man efter mycket plats i litet format har man hittat rätt.

Som vanligt när Škoda lanserar något nytt lyckas de plocka ihop ett imponerande helhetspaket till ett rimligt pris. Scala bjuder på en drös av standardutrustning som exempelvis key-less start, lampor helt i LED och adaptiv farthållare. Tillsammans med en relativt trevlig körupplevelse och utmärkt praktikalitet blir Scala helt klart en värdig utmanare i Golf-klassen.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.7

Sammanfattning

Škoda Scala är en helt ny modell. Den är en rymlig halvkombi som konkurrerar i Golf-klassen och där platsar den som prisvärd, lätthanterlig och funktionell. Designspråket är nytt men interiören känns igen från tidigare.