Test: BMW X6 30d
BMW X6 30d (2020)
Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, diesel, 265 hästkrafter, 620 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-växlad automatisk, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,5 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 2 185 kg
Mått (längd/bredd/höjd):4935/2004/ 1696mm
Pris: 739 900 SEK (testbil cirka 950 000 SEK)
BMW X6 är på svenska vägar lika vanligt förekommande som finsk starköl på ålandsfärjan, något som är tidstypiskt för den SUV-hysteri som pågått de två senaste decennierna. Med en sportig framtoning och coupé-likande utformning – paketerat i ett överdimensionerat chassi på styltor – har man lyckats trollbinda marknaden, vilket står i kontrast mot de purister och bilkännare som ständigt kritiserar modellens paradoxala förhållningssätt till praktikalitet kontra sportighet. Vi lägger i Högsta Växeln för att utreda vad som gör att X6 sålts i snart 500 000 exemplar sedan dess debut 2008.
Bilen är rent estetiskt en tydlig vattendelare. Somliga, inklusive jag själv, menar att designspråket är för vulgärt, medan andra attraheras av dess biffiga proportioner och respektingivande yttre. De som tillhör den sistnämnda gruppen människor kan glädjas åt att den nya generationen X6 växt ytterligare några centimeter på längden och bredden. Det är emellertid inte bara yttermåtten som utökats storleksmässigt, utan även njurgrillen framtill i typisk BMW-anda – att grillen dessutom är belyst gör den omöjlig att missa, som om det någonsin var ett problem.
Invändigt finns det däremot inte mycket att klaga på. Interiören är att jämföra med en lyxsvit på Grand Hotel – en riktigt trivsam plats, med andra ord. Testbilen i fråga var utrustad med en uppsjö av lyxbilsfinesser såsom dryckeshållare med kyl- och värmefunktion, uppvärmbara armstöd i dörrarna och mittkonsolen, panoramatak, och luxuösa läderstolar av fantastisk kvalité.
I kombination med ett av marknadens bästa infotainmentsystem är det enkelt att förstå varför man trivs bakom ratten i en X6. De passagerare som förpassas till baksätet riskerar emellertid att gå en annorlunda upplevelse till mötes. Takhöjden baktill är betydligt lägre än den i en X5, vilket följer av att man kapat taklinjen i syfte att skapa en coupé-suv. Resultatet är ett något krampaktigt och instängt utrymme, vilket inledningsvis inte är att vänta av en bil av dess storlek. Designen inkräktar även på bagageutrymmet. Totalt ryms 580 liter när baksätet är uppfällt, vilket är att jämföra med 645 liter i en BMW X5. Att bilen kritiseras för att vara opraktisk är således inte helt oväntat.
Anledningen till att många väljer just en X6 är emellertid för att de söker en sportig modell, trots att de inte vill ge upp tanken om att äga en SUV. Testbilen var bestyckad med en 3,0 liter stor dieselsexa som producerar 265 hästkrafter och 620 newtonmeter vrid. Bilen känns responsiv och styrningen är direkt sportig, mycket tack vare M-fjädringen, men körupplevelsen är i stort odramatisk, vilket är att vänta av en kolossal lyx-SUV. Det rör sig om en potent motorvägskryssare med tydliga autobahn-gener, men det är långt ifrån en sportbil, olikt vad många verkar tro. Dess högsta prioritet bör istället vara bekvämlighet, varför det känns fullkomligt ologiskt att kompromissa på komforten till förmån för ett styvare chassi.
Det är med skräckblandad förtjusning som jag sammanfattar ovan recension. BMW X6 30d är förvisso en riktigt trevlig bil, men i strävan om att erbjuda det bästa av två världar har man tagit fram ett taffligt alternativ med för stora avkall på bådadera.
Betyg
Sammanfattning
BMW X6 är en potent motorvägskryssare med lyx i överflöd. Att producera en coupé-SUV som kombinerar sportighet och komfort är emellertid ingen lätt uppgift.