BMW X5 xDrive45e (2021)
Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, bensin + elmotor, totalt 394 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,6 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Vikt: 2510 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4922/1745/2004 mm
Pris: 821 500 SEK (Testbil ca. 1 031 600 SEK)

BMW X5 är vida känd för lyx, komfort och praktikalitet i mängder, men den växande skaran miljömedvetna bilister ställer sig troligtvis tveksamma till att framföra en kolossal bjässe som väger långt över två ton. Tur är väl då att tyskarnas minst sagt storvuxna SUV nu går att få som laddhybrid. Vi lägger i Högsta Växeln för att undersöka om X5 45e är är marknadens bästa bilval för den medvetna familjen. 

Det som utmärker modellen i fråga är givetvis dess 113 hästkrafter starka elmotor som på egen hand kan driva bilen framåt i hela 87 km enligt WLTP – inte illa pinkat för en 2,5 ton tung koloss. I verkligheten lyckades jag under temperaturförhållanden kring nollan krama ut cirka 65 kilometer blandad körning. Vad gäller el-räckvidd placerar sig således modellen i det absoluta toppskiktet tillsammans med bland annat Mercedes GLE 350 de, medan konkurrenten Audi Q7 TFSI e får se sig frånsprungen med hästlängder. 

Drivlinan känns förvisso smått astmatisk i el-läge, men att flyta med i innerstads- eller landsvägstrafiken är ingen större utmaning. Vid behov av ytterligare kraft står ju dessutom BMW:s välkända sexa till ditt förfogande med 286 hästar. Systemeffekten anges således till hela 394 hästkrafter och 600 Nm vridmoment, vilket resulterar i en imponerande 0-100-tid på 5,6 sekunder. Men låt er inte luras, vi har knappast att göra med en sportvagn. X5 45e bjuder förvisso på direkt styrning och anmärkningsvärt god kurvtagningsförmåga, men bilens tyngd gör sig ändock snabbt påmind så snart man dundrar på i svängarna. Fokus ligger istället på bekvämlighet, så som det bör vara. Den aktiva luftfjädringen ger upphov till en oerhört mjuk åktur och drivlinan känns oerhört raffinerad – den raka sexan och elmotorn sjunger i harmoni likt en perfekt synkroniserad gosskör.    

Invändigt finner vi ett överflöd av läder och väl utstuderad teknologi såsom värme i samtliga säten, ratten och armstödet fram. Ett stort plus är också att infotainmentsystemet fungerar så otroligt bra; i min mening är BMW klassledande på den fronten. Att tillbringa en heldag bakom ratten på X5 45e är ingen utmaning. 

Lika viktigt som komfort är emellertid praktikalitet för en modell av dess slag. Tur är väl då att den jättelika tysken bjuder på ett enormt baksäte med otroligt mycket rymdkänsla, mycket tack vare testbilens panoramatak. Bagageutrymmet är likaså designat med barnfamiljen i åtanke. Här erbjuds 500 liter lastutrymme – trots att batteriet äter upp en ansenlig portion av volymen – vilket bör tillfredsställa de flestas behov. 

För- och nackdelar

+ Raffinerad drivlina
+ Hög komfort
+ Praktiskt 

– Högt pris
– Tvivelaktig design

Hittills framstår det onekligen som att BMW X5 45e är den ultimata familje-SUV:en för de som efterfrågar partiell eldriven körning, men allt är inte frid och fröjd. Den stora elefanten i rummet är prislappen. I vanlig ordning kostar tillvalen en smärre förmögenhet, och faktum är att modellen i standardutförande redan kräver en investering på 821 500 kr. Värt att anmärka är också att exteriördesignen skapar en hel del huvudbry. Njurgrillen framtill är att jämföra med en blåvals svalg och baktill saknas märkets patenterade lyktor i L-design. Med det sagt har bilen en enorm närvaro vilket utan tvivel är ett starkt köpargument bland dess tilltänkta målgrupp. Om man kan förbise dessa tillkortakommanden har vi emellertid att göra med segmentets kanske starkast lysande stjärna just nu.

Här kan du bygga din egen BMW X5 xDrive45e!

BETYG
Helhet
Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.